Обставити красиво: як постачальник промобладнання перетворив дизайн інтер'єрів на успішний бізнес
І став заробляти на естетичних потребах людей не тільки в Україні, а й у Європі

До початку року студія дизайну Fashion Interior реалізувала понад 300 проєктів. П'ять років тому у компанії не було ні офісу, ні співробітників в ньому, а перші інвестиції не перевищували й тисячі доларів. Створивши портфоліо та зробивши ставку на соціальні мережі, через місяць після старту в Максима Романенко з'явилися перші клієнти. Всю виручку підприємець вклав у розвиток бізнесу. Сьогодні в компанії – офіс у центрі Києва, штатні співробітники та постійні клієнти.
У дизайнерському бізнесі засновник студії Fashion Interior Максим Романенко опинився по суті завдяки родичам – пішов тим шляхом, що й троюрідна сестра, яка працювала архітектором у компанії «Харківметропроект» і на той час була вже досвідченим фахівцем.
Максима приваблював девелоперський бізнес, і він бачив перспективи ринку. 2015 року він переїхав до Києва. Досвіду в сфері дизайну в Максима не було, але були навички ведення бізнесу в різних галузях. До початку військових дій у Донецьку він і постачав обладнання для промислових підприємств, і здійснював енергоаудит, і навіть торгував вугіллям.
Перші інвестиції в дизайнерський бізнес були незначними: в основному гроші йшли на маркетинг. «Ми працювали над створенням портфоліо та гідною присутністю онлайн – вкладали в сайт і просували студію в соціальних мережах», – розповідає Максим Романенко. Через місяць Fashion Interior отримала перших трьох клієнтів, які дали йому можливість заробити достатньо коштів для подальшого розвитку компанії.
На страх і ризик
Певної бізнес-моделі, як зізнається сам Максим, не було. Він експериментував, ухвалював швидкі рішення, діяв методом проб і помилок. За його словами, головною мотивацією було побудувати успішний бізнес. «У Києві у мене вже не було підтримки. Я прекрасно усвідомлював те, що бізнес треба робити, а не сидіти в коворкінгах і міркувати про стартапи, попиваючи смузі», – згадує Максим.
Однією з найскладніших бізнес-задач, за словами підприємця, виявилося, зібрати команду. На перших порах співробітники Fashion Interior працювали віддалено, отримуючи оплату як фрилансери. Коли ж компанія «вийшла» на рівень і мала стабільні замовлення, Максим орендував офіс і найняв співробітників у штат. Сьогодні річний оборот компанії становить 3,5–4,5 млн грн. У команді Fashion Interior – п'ятеро співробітників і три-чотири постійних фрилансери, яких залучають при великому навантаженні для певних робіт, наприклад 3D-візуалізації. У такому складі компанія працює понад три роки.
До 2017 року Fashion Interior Максим керував разом із Мариною Погорєловою. Марина – архітектор і в компанії відповідає за всі технічні рішення на стадії проєктування і перевірки на виході. Потім до них приєдналася Дарина Копійка – провідний дизайнер, у сферу її компетенції входить креатив, ідеї і власне дизайн. Сам Максим відповідає за маркетинг, операційні та фінансові питання, організацію закупівель і спілкування з клієнтами.
На цьому етапі Fashion Interior, яка працює в середньому ціновому сегменті – $35 за квадратний метр, повністю себе окупає. За словами Максима, у портфелі компанії житлові інтер'єри становлять 90% проєктів, решта – комерційна нерухомість, зокрема офіси.
Творчі формальності
У дизайнерському бізнесі, що працює за моделлю B2C, за словами Максима Романенка, так чи інакше виникають розбіжності із замовниками. За час роботи у Fashion Interior було чотири клієнти, з якими компанія розірвала договори і припинила реалізацію їхніх проєктів. Зокрема, як згадує підприємець, вимоги одного із замовників суперечили загальноприйнятим правилам встановлення інженерних систем. «Це обов'язково спричинило б наслідки. Краще відразу відмовитися від такого клієнта і втратити на старті», – уточнює Максим. При цьому він наголошує, що саме такі клієнти подарували досвід. «Ми зробили висновки, внесли правки в договір і убезпечили себе», – додає засновник Fashion Interior.
Певні уроки Максим виніс і із співпраці з підрядниками. 2016 року компанія співпрацювала з одним із партнерів по виготовленню корпусних меблів і дверей. Згодом постало питання якості, внаслідок чого Максим відмовився від співпраці. «Ви або повинні бути впевнені в підрядниках на всі 100%, або брати всю роботу й відповідальність на себе», – ділиться Максим.
У цьому контексті Максим згадує і один з найскладніших проєктів, на кожному етапі якого були проколи з підрядчиками. Навіть на фініші, коли проєкт був готовий на 98% і вже запланований клінінг, будівельники випадково пробили водостічну трубу. «Коли ми повідомили клієнту, він спересердя сказав, що краще продати квартиру. Номер квартири, до речі, був 13», – вже з посмішкою згадує Максим.
Географія інтер'єрів
Особливо в Fashion Interior пишаються роботами, виконаними для українських магазинів дитячих товарів Arin Apparel та Evie Shoes. «Це завжди особливі замовлення. Коли виконуєш роботи для українського бізнесу, таких же бізнесменів, як і ми, стаєш невід'ємною частиною ком'юніті Made in Ukraine», – зазначає Максим.
Сьогодні студія дизайну має досвід реалізації проєктів не тільки в Києві, Харкові, Одесі, а й у містах Грузії, Іспанії та Німеччини.
Якраз перед початком пандемії Fashion Interior почала освоювати ринок Грузії. На цьому етапі реалізовані тут компанією проєкти – це замовлення приватних осіб, які купують нерухомість для себе або здачі в оренду. «Наші плани трохи порушили локдауни, які вводили то в Україні, то в Грузії, але від намірів ми не відмовляємося, – зазначає Максим, додаючи, що можливості для цього складаються сприятливі. За збігом обставин не так давно клієнтом Fashion Interior став один з топменеджерів українського представництва ORBI GROUP – найбільшого девелоперського холдингу Грузії та Європи.
Максим Романенко планує не тільки здійснити зовнішню експансію, а й диверсифікувати бізнес. Партнери вже робили подібні спроби і навіть запускали сервіс Decor Hub для тих, кому потрібна була часткова модернізація наявного приміщення, а не повноцінний дизайн-проєкт. За словами Максима Романенка, ідея не «вистрілила», тому що за послугами зверталися люди, які хотіли повноцінний пакет, але дешевше.
Нова ініціатива Максима – клінінгова компанія «Чисте життя», у якій він є засновником та інвестором. Тепер для прибирання реалізованих проєктів Fashion Interior залучає «підрядника», у рівні сервісу якого абсолютно впевнена. «Наступним кроком буде організація власного штату фахівців із ремонту, – ділиться Максим і додає: – Так, я все ж більше бізнесмен, ніж дизайнер».
Засновник компанії Максим Романенко – учасник Всеукраїнського конкурсу для підприємців «Герої малого бізнесу».
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми запрошуємо вас стати частиною Mind Club. Для цього потрібно оформити підписку за $7 на місяць.
Нам дуже важлива ваша підтримка!
Чому ми впроваджуємо платну підписку?
Справжня якісна та незалежна журналістика потребує багато часу, зусиль та витрат, це дійсно недешево. Але ми віримо в перспективи ділової журналістики в Україні, тому що віримо в перспективу України.
Саме тому ми створюємо можливість платної щомісячної підписки – Mind Club.
Якщо ви читаєте нас, якщо вам подобається та ви цінуєте те, що ми робимо, – пропонуємо вам вступити до спільноти Mind.
Ми плануємо розвивати Mind Club: обсяг матеріалів і доступних сервісів і проектів. Уже сьогодні всі члени клубу:
- Допомагають створювати та розвивати якісну незалежну ділову журналістику. Ми зможемо і надалі розвиватись та підвищувати якість наших матеріалів.
- Отримують вільний від банерної реклами сайт.
- Отримують доступ до «закритих» матеріалів Mind (до щомісячного випуску, в якому ми досліджуємо та аналізуємо, як працюють цілі галузі; до щотижневих аналітичних підсумків).
- Вільний доступ до івентів Mind для підписників та спеціальні умови на інші події Mind.
- Smart Power. Власники бізнесу, що стануть підписниками Mind, отримають доступ до агрегатора системних порушень від аналітиків Mind та партнерів «Cкажи.uа». Якщо у вашого бізнесу виникли проблеми з непорядними чиновниками чи конкурентами – ми проаналізуємо, чи є їхня поведінка системною, і разом зможемо вирішити цю проблему.
- Ми і надалі розвиватимемо Mind та додаватимемо корисні журналістські рубрики і сервіси для вашого бізнесу.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності. Підтримайте нас за 196 грн на місяць.
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.