Без нервів: як керувати особистою та діловою безпекою
 
Матеріал у партнерстві з Credit Agricole Bank

Без нервів: як керувати особистою та діловою безпекою

І як за допомогою нескладних заходів захистити себе та близьких

Этот материал также доступен на русском
Без нервів: як керувати особистою та діловою безпекою
Фото: depositphotos.com

Абсолютний захист власної безпеки гарантувати неможливо, тому найефективнішою зброєю стає поінформованість. Загроза життю чи здоров’ю або ризики, що пов’язані з майном або персональними даними – до багатьох неприємних ситуацій можна підготуватися, і якщо не запобігти, то принаймні знизити ймовірність найгірших сценаріїв розвитку подій. Mind поспілкувався з топменеджерами українських компаній і дізнався, як організовано їхнє життя – особисте й робоче – з погляду безпеки та які кроки вони рекомендують зробити перш за все, щоб убезпечити себе та близьких.

З доброї волі: навіщо страхувати життя та здоров'я

Українців з усвідомленим і комплексним підходом до здорового способу життя не так багато. Ще менше тих, хто «делегував» захист життя та здоров'я страховим компаніям, – рівень проникнення страхових послуг в Україні становить 1,3%. Для порівняння: у розвинутих країнах – не менше 4%.

Парадокс полягає в тому, що українці більшою мірою дбають про своє майно, зокрема про машину, аніж про власну життєздатність. За традицією люди не вживають превентивних заходів, і добровільне страхування по суті виявляється вимушеним. «У більшості випадків страховий поліс – не потреба, а необхідна умова, як автоцивілка для пересування дорогами України або медична страховка для виїзду за кордон», – розповідає Дмитро Грицута, голова правління ПрАТ СК «Княжа».

Експерти Mind рекомендують при плануванні поїздки вивчити чинний регламент в'їзду в країну й перебування в ній у зв'язку з пандемією. «Санкції за порушення обмежень можуть бути більш серйозними, ніж витрати на покриття лікування», – пояснює Дмитро Грицута, голова правління СК «Княжа».

№1. Купіть страховий поліс із покриттям COVID-19. Більшість країн, відкритих для туристів, вимагають обов'язкового покриття від коронавірусу. Попри те що COVID-19 потрапляє під винятки в покритті через свою пандемічну природу, українські компанії страхують пов'язані з ним ризики.

На особливому рахунку: навіщо потрібен преміум-банкінг

Стандартний страховий поліс зазвичай дійсний 30 днів або протягом періоду поїздки. До того ж клієнти Premium banking Grand Prix можуть пройти ПЛР-тестування на COVID-19 в аеропортах «Одеса», «Харків» і «Бориспіль». Результати прийдуть протягом доби на електронну пошту.

№2. Вивчіть особливості страхових полісів. Крім, зрозуміло, наявності відповідної ліцензії у страхової компанії, істотними факторами є покриття й ліміт поліса. Для Європи страхова сума має становити мінімум 30 000 євро, для США – від $50 000. Поліс із такими сумами повинен покривати швидку невідкладну медичну допомогу, екстрену допомогу в умовах стаціонару й амбулаторно-поліклінічну допомогу.

Особливу увагу приділіть наявності сублімітів і додаткових франшиз. Страхові компанії можуть встановлювати різні обмеження – наприклад, що поліс починає діяти, тільки коли температура тіла сягає 38 °С.

№3.«Якщо плануєте перельоти, можна застрахувати багаж та адмінпослуги, наприклад компенсувати затримку рейсу, – рекомендує Максим Межебицький, перший заступник голови правління компанії онлайн-страхування ARX. – Якщо плануєте активний відпочинок, додайте страховку від нещасного випадку або травм».

№4. Проаналізуйте «зв'язки» страхової за кордоном – у неї має бути налагоджена розгалужена мережа асистуючих компаній. «Вкрай важливий фактор – час: як швидко й наскільки своєчасно в незнайомій країні клієнт отримає необхідну допомогу», – зазначає Дмитро Грицута.

Розумний стимул

Зрозуміло, особисте страхування не обмежується медстрахуванням для виїзду за кордон. Так, воно й не захистить від нещасних випадків і хвороб, але допоможе швидше розв'язати проблеми. Адже варіантів багато: від простого поліса добровільного медстрахування до лікування критичних захворювань, зокрема онкології, у зарубіжних клініках. Ефект від цього захисту не тільки матеріальний. «Знижується рівень тривожності, з'являється можливість простіше ставитися до проблем, якщо є захист у складних життєвих ситуаціях», – додає Марина Зварич, керівник управління особистого страхування Страхової компанії ІНГО.

Рекомендації:

№1. Опитані Mind топменеджери одностайні: страхувати насамперед варто найцінніше – життя та здоров'я своє і близьких. «Здоров'я – те, без чого ваше життя серйозно зміниться, особливо в разі настання інвалідності», – рекомендує Марина Зварич.

№2. Захистіть майнові інтереси. Йдеться не лише про страхування житла або авто від пожежі, злому або крадіжки, а й про страхування відповідальності. Такий вид страхування компенсує збитки третім особам, наприклад сусідам, чию квартиру ви затопили.

№3. Вибирайте надійну страхову компанію. Без детального фінансового аналізу переконатися в благонадійності компанії досить складно. Один з «підручних» аргументів, доступних для самостійної оцінки, – співвідношення зібраних коштів до виплачених премій. «Якщо рівень виплат щодо рівня платежів становить 40–60%, це нормально, якщо ж компанія виплачує 1–2%, є привід замислитися», – пояснює Межебицький.

Не менш важливий фактор – структура власності й кінцеві власники компанії. «Якщо компанія – частина міжнародної групи або серед її акціонерів є інституційний український партнер, який викликає довіру, це додатковий індикатор надійності», – зазначає він.

Досконало вивчати фінансові показники компанії самому не обов'язково. Всі зовнішні контрагенти Credit Agricole Bank проходять суворі процедури комплаєнсу, зокрема якості ділової репутації, фінансової стійкості, ліквідності, платоспроможності та рентабельності. Ба більше, Credit Agricole Bank у переліку необхідних умов співпраці передбачає принципову згоду страхової компанії вносити зміни до полісів і посилювати їх додатковими видами ризиків. Мета подібної вимоги – мінімізація власних ризиків і, як наслідок, ризиків своїх клієнтів.

Капітальний захист: як убезпечити фінанси

Матеріальні інтереси й то, наскільки вони захищені, відіграють чималу роль у забезпеченні особистого спокою. На випадок непередбачуваних обставин фінансисти рекомендують мати «подушку безпеки». Більшість експертів сходяться в тому, що «подушка» має дорівнювати п'яти-шестимісячним доходам. Для цього варто освоїти й використовувати максимальну кількість фінансових інструментів.

У дослідженні рівня фінансової грамотності USAID 2019 року Україна опинилася на останньому місці серед країн – членів OECD (Організація економічного співробітництва й розвитку). Перше місце – у Франції. Українці гарно орієнтуються в насущному – наприклад, 84% знають, що таке інфляція. Але, як користуватися фінансовими інструментами, як підвищити рівень фінансового добробуту – не знає майже половина українців. Так, 47% наших співгромадян не уявляють, як правильно розрахувати відсотки за кредитом; 58% не здогадуються про існування складного відсотка; 40% не бачать зв'язку між ризиком і прибутковістю; 23% не знають, що повернення вкладів у кредитних спілках насправді не гарантується.

Про тонкощі фінансової безпеки розповідає, а також дає рекомендації, як її підвищити, Дмитро Коваленко, маркетинг-директор Credit Agricole Bank.

№1. Особиста фінансова дисципліна – основа фінансової безпеки. «Виконання умов, наприклад, кредитних договорів формує привабливу кредитну історію. А вона своєю чергою формує більш вигідні умови для майбутніх фінансових операцій. Цей принцип працює як для приватних осіб, так і для бізнесу», – пояснює Дмитро.

№2. Ретельно вибирайте партнерів. Для бізнесу банк, у якому обслуговується потенційний клієнт, виступає маркером фінансової надійності. «Коли ви стаєте клієнтом Credit Agricole Bank у вас встановлюються партнерські відносини з банком і ви отримуєте певний статус, який дає вам додаткові підстави говорити про чесність і прозорість вашого бізнесу», – зазначає Дмитро Коваленко.

№3. Керуйтеся перспективою довгострокового співробітництва. Визначальним у виборі фінансового партнера не може бути якийсь один фактор. «У будь-яких партнерських відносинах ключовий момент – довіра. Фінансова сфера – не виняток: партнерам треба вибирати установу, якій довіряєш», – наголошує Дмитро Коваленко. Тому критеріями вибору мають бути: активність і стан банку в фінансовому світі, наявність команди з великим професійним досвідом і високим рівнем експертності в різних сферах, ключові фінансові показники діяльності. Приналежність банку до великої фінансової групи свідчить про надійність і забезпечує здатність і готовність нести відповідальність насамперед із погляду ризиків.

№4. Зіставте бізнес-інтереси. Звичайно, перш за все йдеться про високий рівень банківських послуг. Дмитро Коваленко каже про «створення доданої цінності» – індивідуальний сервіс від Premium banking Grand Prix. Забезпечує цю «додану цінність» персональний менеджер, компетенції якого виходять за межі традиційного банкінгу. «При цьому всі рекомендації, незалежно від того, чи стосуються вони особистого бюджету або корпоративних інвестицій, будуть персоналізовані – менеджер пропонує варіанти рішень з огляду на інтереси, можливості й потреби клієнта», – наголошує Дмитро Коваленко.

На особливому рахунку: навіщо потрібен преміум-банкінг

Невіддільність інтересів клієнта від інтересів банку Credit Agricole Bank вважає однією зі своїх ключових переваг. Клієнти преміум-банкінгу при досягненні певних показників протягом місяця – наприклад, «необхідного мінімуму» покупок або середнього залишку коштів на рахунку в день – користуються всіма послугами Premium banking Grand Prix від Credit Agricole Bank безкоштовно, зокрема й консьєрж-сервісом. Основна функція сервісу – супровід усіх сторін життя клієнта, починаючи від виклику таксі й закінчуючи повноцінним плануванням та організацією поїздки «під ключ». Зрозуміло, з усіма перевагами, які надає клієнту Credit Agricole Bank, – lounge при перельотах, послуги з оренди машин, готелів тощо.

№5. Використовуйте різні інструменти. Деякі елементарні й не вимагають ніяких спеціальних знань, як-от кешбек або депозит. Вигідним інструментом можуть стати операції із цінними паперами. При грамотному підході біржа може стати хорошим джерелом пасивного доходу.

Credit Agricole Bank пропонує клієнтам послуги з придбання валютних облігацій внутрішньої державної позики (ОВДП). Персональний менеджер не тільки надасть необхідну інформацію, а й придбає облігації для клієнта.

№6. Розподіляйте ризики. Не просто розміщуйте вклади в банках, а й диференціюйте кошти між різними видами активів: комерційна нерухомість, цінні папери або валюта. Це стосується й самих активів: кілька видів валют, акції різних компаній, що працюють на різних ринках. «Подібний збалансований підхід принесе вигоду незалежно від зовнішніх чинників, бо зниження доходів в одному напрямі врівноважує зростання іншого», – розповідає Дмитро Коваленко.

№7. Станьте клієнтом преміум-банкінгу. Сервіс привілеїв і комфорту може стати дієвим інструментом і значним фактором фінансової безпеки. По суті, це комплексне рішення, яке забезпечує ефективну роботу активного та пасивного доходу у ваших інтересах – особистих і ділових. Окремий плюс – те, що делегувати можна практично всі свої функції, при цьому бути впевненим, що персональний менеджер ухвалить оптимальне рішення. Управління капіталом супроводжується різними послугами й сервісами, які доступні не тільки в Україні, а й за кордоном.

№8. Захистіть фінансовий номер телефону. Одним з останніх трендів стало шахрайство з «викраденням» SIM-карти. Все просто: перевипустивши «сімку», шахраї без перешкод отримують коди відновлення доступів до облікових записів, зокрема банківських і поштових сервісів. Тому є сенс мати окремий номер виключно для фінансових питань, який не варто викладати у відкритий доступ.

На початку січня Українська міжбанківська асоціація членів платіжних систем EMA запустила сервіс MobileCheck, до якого вже підключені найбільші мобільні оператори life, Kyivstar і Vodafone. Автоматизований сервіс дозволяє банкам, фінансовим і платіжним сервісам у режимі реального часу перевірити статус SIM-карти. Якщо вона перевипущена й активність за платіжною карткою клієнта викликає підозри, банк може її заблокувати. До речі, Credit Agricole Bank першим серед українських банків підключив цей сервіс.

№9. Стежте, яку особисту інформацію де й кому ви відкриваєте. Ставтеся уважніше до будь-якої особистої інформації, яку робите публічною – залишаєте в мережі або повідомляєте третім особам. Щоб отримати ваші дані або код підтвердження операції, шахраї використовують методи соціальної інженерії. Класичний фішинг – дзвінок «представника банку» стосовно проблеми з рахунком, для розблокування якого потрібен пін-код або CVV. При цьому кожен банк всіляко акцентує увагу клієнтів на тому, що ніколи не запитує подібної інформації.

Акуратності вимагають як публікації в соцмережах, так і введення даних на сайті, наприклад, для оплати покупки. Для онлайн-оплат краще відкрити окрему картку. Сьогодні банки пропонують різні варіанти валютних карток, які дозволяють уникнути подвійної конвертації.

Одним із способів захистити кошти може стати страховка, яка також дасть можливість власнику банківських карток розраховувати на відшкодування збитків не тільки від фішингу та скімінгу [зчитування даних спеціальними пристроями під час трансакції], а й у разі пограбування, крадіжки або втрати картки.

Credit Agricole Bank пропонує своїм клієнтам убезпечити операції з платіжною карткою і застрахуватися від фінансових ризиків. Поліс також поширюється на випадок втрати або крадіжки документів клієнта, що засвідчують особу.

Хто володіє інформацією, володіє світом

Безпечність щодо інформаційної безпеки, на думку співрозмовників Mind, може дорого обійтися. Причому ризику піддаються не тільки фінанси, а й репутація компанії. Найбільш ефективним є комплексний підхід, який передбачає системність і IT-рішень, і принципів в управлінні бізнесом. За даними звіту IBM Security, більшість витоків і зломів корпоративних систем відбувається з вини або за участю співробітників. Тому першочерговим завданням є створення надійної системи захисту інформації та встановлення рівнів доступу до неї.

Рекомендації:

№1. Не зберігати інформацію на локальних комп'ютерах, радить Олег Щербатенко, генеральний директор компанії IT-Enterprise, один із лідерів ринку IT-рішень для середніх і великих підприємств. Усі основні процеси та логіни варто перенести під двофакторну авторизацію за допомогою стороннього застосунку, що, за його словами, забезпечить додатковий шар захисту.

№2. Підвищення рівня кіберграмотності співробітників має стати перманентним завданням, що в умовах віддаленої роботи є ще більш актуальним. На думку віцепрезидентки компанії «ІТ-Інтегратор» Надії Омельченко, базовий рівень розуміння командою сучасних інформаційних і кіберзагроз – необхідний мінімум. Для цього необхідно проводити регулярні тренінги. «У персоналу має виробитися рефлекс не відкривати потенційно небезпечні електронні листи від невідомих адресатів, які можуть бути фішинговими», – наголошує вона.

В IT-Enterprise фішингові атаки імітують регулярно. Випробування «у бою» вчать співробітників головному правилу – бути обережними. «Наступного разу вони не попадаються навіть на більш хитромудру механіку», – ділиться Олег Щербатенко.

№3. Визначте відповідального за безпеку. В «ІТ-Інтегратор» усі кіберпитання розв'язує керівник відділу IT-безпеки, починаючи з тренінгів для співробітників, закінчуючи визначенням загальної політики використання даних і пристроїв, зокрема, при віддаленій роботі. За словами Надії Омельченко, складність рішень залежить від зрілості бізнесу й важливості інформації, яку необхідно захищати. «Ми використовуємо конкретні механізми, наприклад двофакторную аутентифікацію, рішення для безпечного віддаленого доступу VPN, технологію віртуальних десктопів VDI та сервіси відеозв'язку, що застосовуються як для віддаленої роботи, так і для навчання», – розповідає вона.

В IT-Enterprise також практикують комплексний підхід: ділову репутацію захищає спеціально створена команда та зовнішні SOC (Security Operation Center) – організації, що контролюють активність і безпеку корпоративних систем. До того ж, за словами Олега Щербатенко, в IT-Enterprise постійно проводять пентести – випробування на проникнення, аналізують код і на регулярній основі співпрацюють з білими хакерами. «У підсумку за останні два-три роки наші витрати на безпеку зросли майже вдесятеро», – розповідає він.

№4. Проаналізуйте вразливість компанії перед кібератаками. Всі ми пам'ятаємо замовлену Росією 2015 року кібератаку на енергетичну систему України, коли «лягли» відразу три енергопостачальні компанії. «Сценарій фантастичного кіно – наприклад, перехоплення контролю над промисловими об'єктами з метою пошкодження або знищення – сьогодні стає реальним», – попереджає генеральний директор IT-Enterprise. За його словами, останніми роками компанія приділяє набагато більше уваги аналізу й попередженню ризиків вторгнення в систему для перехоплення контролю.

№5. Створіть баланс ключових складових: процесів, технологій і людей. «За браком професійного супроводу дорогі процеси й технології можуть використовуватися неефективно, що обов'язково позначиться на збереженні вашої корпоративної мережі, конфіденційних даних, ділової репутації», – наголошує Надія Омельченко.

«Від того, наскільки правильно вибудувані внутрішні процеси – а це безпосередньо пов'язано з кваліфікацією IT-фахівців – залежить рівень надійності захисту від зовнішніх атак», – додає Дмитро Коваленко, маркетинг-директор Credit Agricole Bank.

Особиста безпека – одна з базових потреб людини. І її варто «прокачувати» як навичку, до автоматизму. Результатом стане відчуття внутрішнього спокою й захищеності, а це дасть впевненість у собі. Можна, звичайно, це робити самому, але надійніше й ефективніше – з партнерами, які допоможуть зберегти контроль над ситуацією та забезпечити захист.

 
Матеріал у партнерстві з Credit Agricole Bank
Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті