Україна майбутнього: як розкрити потенціал міст
І як маркетингові стратегії можуть допомогти залучити інвестиції та покращити життя городян
Стратегія розвитку міста – важлива частина побудови якісного оточення для городян. А ще вона необхідна для залучення інвестицій в інфраструктуру та місцевий бізнес. Тож зазвичай подібні стратегії мають і маркетингову складову, яка повинна створити рекламу окремого міста для надходження нових коштів від бізнесу, а також підвищити рейтинг серед туристів та місцевих жителів. Загалом усі українські міста мають стратегії розвитку, однак спеціалізовані плани розроблено лише в Одесі, Полтаві, Коломиї, Мелітополі, Бердянську та декількох інших.
Зазвичай такі стратегії передбачають перелік ініціатив, які мають поліпшити імідж міста. Mind розбирався, як можуть змінитися українські міста завдяки впровадженню маркетингових стратегій.
Одеса – не лише про туризм

Спільнота підприємців Одеси – Odessa Business Club – представила свою власну стратегію розвитку міста. Основними пунктами є покращення потенціалу шляхом підвищення інтересу до самого міста не лише з боку туристів, а й самих городян.
Серед пропозицій – просування креативних індустрій і впровадження «зелених» технологій та електротранспорту. Творці стратегії вирішили скористатися досвідом міст, які вдало змогли змінитися та залучити інвестиції для поліпшення життя городян.
Також у рамках стратегії пропонується зробити Одесу привабливою для туристів протягом усього року. Адже наразі місто заробляє лише під час туристичного сезону. Програма «Одеса 365» передбачає створення різних фестивалів та заходів, які б зробили місто привабливим у будь-який сезон. Серед запропонованих ідей:
- Odessa Classic – скрипкова культура і сильна балетна школа;
- Positive Odessa – класична Гуморина 1 квітня та Всесвітній Фестиваль Радості і гумору для глядачів з пострадянських країн і з усього світу;
- Odessa Modern Art Cluster культурне і бізнес-об'єднання, розташоване на території колишньої промислової зони й об'єднує виставковий чи театральний простір, шоурум або кіномайданчик, аудиторії для семінарів, фуд-корти;
- Odessa Festival – напрям, який підтримує наявні фестивалі (місто може бути майданчиком для міжнародних фестивалів, наприклад: Brave Factory, Burning Man, Dutch Design Week, Tomorrowland).
Для залучення більших вкладень від бізнесу Одесу пропонують перетворити на регіональний хаб, а не просто логістичний центр.
Також у стратегії врахували й думку самих інвесторів, які під час опитування зазначили, що найбільше на ухвалення рішення щодо грошових вливань впливає:
- висока потужність інтернет-мереж;
- аеропортовий хаб із регулярними прямими рейсами;
- стабільний доступ до енергомереж;
- висока пропускна спроможність транзитної системи (між бізнесовою зоною та периферією);
- високошвидкісний залізничний хаб.
Однак сфера доступу до енергомереж, за даними Odessa Business Club, потребує додаткового розвитку.
Згідно з маркетинговою стратегією розвитку Одеси, до 2030 року місто повинно стати одним із найкомфортніших в Україні, привабливим для підприємців завдяки новим проєктам, створенню інфоцентру для інвесторів, а також запуску платформи «Дія.Бізнес».
Також у місті пропонують створити територію IT та креативних індустрій, а саме створити території та міські дизайн-проєкти. Водночас зміни мають торкнутися й однієї з головних галузей – створення порто-франко, який передбачає відсутність мита на ввіз та вивіз товарів.
Автори стратегії вважають, що реновація портових територій позитивно вплине на екологію, підвищить туристичну привабливість прибережної території та залучить до ділового обороту населення. У подальшому це дозволить підвищити інтерес інвесторів та відродити економіку міста. Крім того, такі зміни підвищать якість та ефективність обробки вантажів.
Також стратегія пропонує за підтримки місцевої влади отримати дозвіл на ревіталізацію занедбаних територій і будинків. Для цього необхідно залучити фінансування в міжнародних благодійних фондів, грантових офісів, інвесторів, локальних меценатів та вивести всі проєкти і заходи на самоокупність.
Дніпро – «місто-космос» і розвиток туризму

Місто Дніпро зазвичай сприймається як промисловий центр, не надто привабливий для туристів. Однак фахівці з Дніпровської міської ради, Національного інституту стратегічних досліджень, Інституту суспільних досліджень, IT-Dnipro Сommunity та Ukrainian Aerospace Cluster вирішили змінити таке сприйняття.
Хоча для залучення інвестицій місто має поліпшувати свій промисловий потенціал, згідно зі стратегією, Дніпро має стати мегаполісом, який динамічно розвивається, та увійти до топ-10 світових центрів космічної галузі. Також мають з’явитися ІТ-спільнота та високопрофесійні медики, які мають відкрити Дніпру «вікно можливостей» для зростання іміджу та економічного розвитку серед інших глобальних міст світу.
Водночас важливою ланкою створення позитивного іміджу міста є відновлення екологічної безпеки та ефективне управління. Це зможе не тільки залучити інвесторів, а й поліпшити життя городян.
Стратегія враховує інноваційний потенціал регіону, а саме – сукупність наявних у місті інтелектуальних, трудових, технологічних, науково-виробничих ресурсів. Автори зазначили, що план із розвитку передбачає такі стратегічні цілі:
- Дніпро – відкрита екосистема інновацій;
- Дніпро – економічний та фінансовий регіональний лідер;
- Дніпро – міжнародний освітній центр;
- Дніпро – хаб нових індустрій.
Також на створення бренду вплине й розвиток туристичного іміджу міста. У міськради було декілька варіантів бренду Дніпра: «Форпост нації», «Центр патріотизму», «Місто-космос». Серед можливих концепцій розвитку туризму в Дніпрі можуть стати автобусні екскурсії, відвідування музеїв із розповідями про героїзм військових, лікарів і волонтерів у зоні АТО і під час Революції гідності.
А у рамках ще однієї туристичної концепції можна буде відвідати тематичні екскурсії:
- «Дніпро інноваційно-космічний» – відвідування ракетобудівного комплексу ВО «Південмаш» і КБ «Південне», а також Національного центру аерокосмічної освіти молоді ім. А. М. Макарова.
- «Дніпро німецький» – відвідування ботанічного саду ДНУ і Євангелічно-лютеранської церкви, екскурсії по місцях, пов’язаних з етнічними німцями;
- «Дніпро гастрономічний» – заохочення креативних підходів у ресторанному бізнесі, розвиток локальної кухні;
- «Дніпро єврейський» – відвідування культурного центру «Менора» та дегустація традиційних страв єврейської кухні.
Стратегія також передбачає розвиток річкового транспорту та спортивного потенціалу річки: екскурсії по акваторії, а також яхтинг і каякінг.
Харків – місто науки та знань

Харківська міськрада ухвалила стратегію розвитку міста лише до 2020 року, і, як повідомляють місцеві ЗМІ, нову стратегію до 2030 року ще не затвердили. Однак на основі старої стратегії можна припустити, як розвиватиметься Харків у найближчому майбутньому.
Серед основних завдань – створення комфортного, розумного та зеленого міста. Зокрема, у планах – поліпшення транспортної мережі та впровадження нових технологій утилізації та переробки ТПВ, поліпшення стандартів якості довкілля, забезпечення цифровізації міста тощо.
Для залучення нових інвестицій Харків має стати глобальним містом індустрій, заснованих на знаннях. Автори стратегії вважають, що цьому допоможуть взаємодія з інститутами освіти, науки, культури, туризму. Також на розвиток позитивно вплине зростання наукомісткої діяльності та підтримка малого й середнього бізнесу, впровадження і підтримка смартспеціалізацій. Третьою стратегічною метою є активніше залучення жителів до самоврядування.
Автори стратегії також зазначили, що Харків має досить розвинену ринкову інфраструктуру, багатогалузеву промисловість, сильну науково-дослідницька базу та освітню сферу, що формує імідж міста, який й робить місто привабливим для іноземних інвестицій.
У туристичній сфері в Харкова значна історико-культурна спадщина, сучасне мистецтво та оздоровча база для формування туристичного продукту й перетворення туризму на важливу сферу міської економіки. Зокрема, місто входить у топ-3 за кількістю відвідувань іноземних туристів.
Так, у Харкові зосереджено 15 об’єктів природно-заповідного фонду державного й місцевого значення, 31 парк, п’ять садів, 150 скверів і бульварів, понад 500 зелених куточків відпочинку. Такі об’єкти можуть стати візитівкою міста.
Запоріжжя – сакральний центр України та осередок розвитку точних технологій

Багато стратегій маркетингового розвитку для українських міст підготував проєкт «Партнерство для розвитку міст» (ПРОМІС). Так, 2017 року міськрада Запоріжжя після декількох обговорень затвердила запропонований проєкт із розвитку міста до 2028 року.
Згідно з документом, Запоріжжя має стати «сакральним центром України». Ребрендинг передбачає зміну образу міста з металургійного центру на центр точних технологій. А також створення простору, який підтримує історичні, культурні, духовні традиції Запоріжжя. Зокрема, необхідно залучити інвесторів до розвитку історичного культурного комплексу на острові Хортиця.
Стратегія орієнтується на різні цільові аудиторії, для яких будуть створені різні цінності бренду Запоріжжя. Інвестори мають отримати надійного партнера з привабливими умовами інвестування. Туристи – гостинне місто з унікальною історією, архітектурою та культурою. Мешканці завдяки змінам отримають затишне, комфортне, зручне та безпечне середовище для життя.
Задля зміни іміджу Запоріжжя з промислового на туристичний, молодіжний та інтелектуальний центр необхідно залучити до створення бренду міста молодь та креативні кола. Запорізька міська рада планує розвиток острову Хортиця та впровадження проєктів із розбудови тематичних парків, календаря фестивалів, наукових конференцій, читань тощо.
Програмою передбачається створення максимально сприятливих умов для самореалізації особистості через заходи, націлені на розвиток громадянського суспільства, освітньо-культурного середовища, охорони здоров’я.
Львів – місто нових технологій та аутсорсу

Львів відомий в Україні та за її межами як важливий туристичний осередок. Однак у міста є потенціал стати не лише центром розвитку освіти та туризму, а й заявити про себе як про ІТ-кластер.
Стратегія Львова, ухвалена ще 2012 року, передбачає розвиток аутсорсингу та стартапів, що дозволить побудувати конкурентоздатну економіку міста. Цього можна досягти, створюючи середовище, привабливе для бізнесу. А воно так само надасть потужну економічну базу зростання Львова через високий рівень зайнятості та добробуту мешканців.
Зокрема, Львів не тільки має зберегти національні цінності та традиції, а й посилити їх. Однак конкретні пропозиції для поліпшення іміджу міста в документі не зазначені.
Своє бачення розвитку Львова до 2030 року, серед інших, запропонував Ігор Васюник – екснардеп та кандидат у мери міста 2020 року. Його стратегія розвитку була створена за участі Українського інституту майбутнього.
На думку авторів цієї стратегії, Львів має стати «інтелектуальним офшором України». Зокрема, пропонується створити умови для розвитку кібернетичних сервісів, збільшити кількість технологічних патентів у місті.
Серед запропонованих проєктів для Львова:
- створення ІТ-хабів на території міста та організація їх робочого простору;
- організація та проведення щорічного бізнес-фестивалю «Рік талантів», направленого на пошук та відбір перспективних проєктів та комунікацію з інвесторами;
- будівництво концерт-холу на 3000 – 5000 осіб та розвиток маркетинг-майданчика для залучення представників івент-індустрії та мистецьких кластерів для проведення конференцій і форумів, міжнародних техновиставок, розвитку культурного бекґраунду Львова;
- створення Європейського центру сертифікації екопродукції на базі співпраці з фахівцями з-за кордону. Започаткування сертифікації за європейськими екологічними стандартами.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].