Аналогівнет: 7 фактів та міфів про російські дрони
Де розташовані виробництва БПЛА, наскільки свіжі розробки й до чого тут Китай

«росія планує зайняти 10% світового ринку військових безпілотників», – заявляли російські чиновники торік. Збірка дронів за ізраїльськими та австрійськими ліцензіями; найінноваційніший та найсучасніший БПЛА елітного класу – аналог американського дрону General Atomics Predator 1995 року; пляшка замість паливного бака – це короткий опис сьогодення російського виробництва військових безпілотників. Mind зібрав цифри та факти про «армію» дронів росії.
Більшість виробництв – в Іжевську
На території України зафіксовано (захоплено/збито) 15 моделей військових БПЛА від 7 російських виробників.
Ударні:
- «Оріон» (виробляє група «Кронштадт» на заводі в Дубні Московської області).
Камікадзе:
- «Куб» (одне з підприємств концерну «Калашникова» – Zala aero, Іжевськ).
Розвідувальні:
- «Орлан-10», «Орлан-20», «Орлан-30» («Спеціальний технологічний центр», Санкт-Петербург);
- «Форпост», «Застава» (Уральський завод цивільної авіації, виробничі та інженерні майданчики в Єкатеринбурзі, Москві, Санкт-Петербурзі, Казані, Таганрозі, Нижньому Новгороді);
- «Гранат-1», «Гранат-2», «Гранат-4», «Тахіон» (НВО «Іжевські безпілотні системи», Іжевськ);
- «Елерон-3» («Енікс», Казань);
- ZALA 421-16Е2 (Zala aero, Іжевськ);
- «Горизонт Ейр S-100» (АТ «Горизонт», Ростов-на-Дону).
- «Мерлін-ВР» (серійно не виробляється, розроблений у НДІ сучасних телекомунікаційних технологій, Смоленськ).

Лідери приземлення
За даними аналітичного порталу Oryx, у статистиці збитих і захоплених БПЛА лідирують «Орлан-10» (63 дрони), «Елерон-3» (11), «Орлан-20» (4). Сумарна кількість приземлених безпілотників відрізняється від даних Генштабу України. Аналітики Oryx включають у свою статистику БПЛА тільки після того, як знаходять фото-, відео цих дронів.

Аналогівнет
«Перший російський БПЛА, що належить до елітного класу Medium Altitude Long Endurance», «Гідна відповідь «Байрактару» – це відгуки змі рф про найновішу російську розробку – ударний «Оріон». Группа «Кронштадт» запустила завод з їх виробництва в грудні 2021 року, вклавши понад 4 млрд руб.

«Реального прогресу, мабуть, досяг «Кронштадт», який зумів нарешті вперше довести до першого постачання в ЗС середній апарат «Оріон». Але треба розуміти: фактично це аналог американського дрону General Atomics Predator. А його серійне виробництво в США було розпочато 1995 року, і в Штатах цей БПЛА вже кілька років як зняли з озброєння. Тобто від американських «партнерів» у цій сфері ми відстали на 20–25 років», – у січні 2022 року розповідав заступник директора Центру аналізу стратегій та технологій росії Костянтин Макієнко.
Ще одна гордість сучасного російського авіапрому – дрон-камікадзе «КУБ». Після його презентації на IDEX 2019 в Абу-Дабі багато змі рф написали, що цей коптер «може змінити світ» завдяки високої точності бомбометання тощо. «Випробування» на території України спростували цей міф. Навіть у російській Вікіпедії описані кейси «точного» влучення по цивільних об'єктах. Українські військові вже не раз збивали цей «супердрон» навіть зі стрілецької зброї.
Чужі «сучасні» розробки
Уральський завод цивільної авіації виробляє дрони «Форпост» та «Застава» за ліцензіями ізраїльської IAI. «росіяни хотіли купити безпілотник Hermes 450, але Міністерство оборони Ізраїлю продало їм застарілий Searcher 2 («Форпост»). В Ізраїлі цей безпілотник був поставлений на озброєння наприкінці 1990-х років. Російські військові сьогодні використовують близько 100 дронів «Форпост», – повідомляє ізраїльське медіа. А «Застава» – копія IAI Bird Eye 400. Це більш свіжий БПЛА: ізраїльтяни запустили його 20 років тому – у 2003-му.

Безпілотний вертоліт Gorizont G-Air S-100 розроблено австрійською фірмою Schiebel за участю німецької компанії Diehl BGT Defence у 2005 році. Через шість років російське АТ «Горизонт» запустило збірку разом із Schiebel. За даними австрійських медіа, востаннє Schiebel постачала безпілотники російському комерційному підприємству для цивільного використання 2015 року. Тоді як у нещодавньому звіті на порталі уряду ростовської області описуються темпи зростання виробництва «Горизонт Ейр S-100».
Проблеми з начинкою
«Санкції не діють», – періодично запевняють російські політики. Одночасно змі рф пишуть про дефіцит деталей. «Немало імпортного комплектовання міститься у БПЛА «Орлан-10», «Застава», «Гранат», «Елерон», «Форпост». Раніше брак іноземних компонентів уже ставав проблемою для широкого асортименту російських безпілотників. Наприклад, виробництво розвідувально-ударних БПЛА «Альтіус-У» загальмувалося через те, що вони спочатку розроблялися під німецькі дизельні двигуни, постачання яких до росії заблокували після введення санкцій. Через це довелося терміново створювати свій двигун ВК-800В, термін виробництва якого постійно відкладається», – повідомляють росмедіа.

росіяни намагаються налагодити власні виробництва аналогів та в обхід санкцій закуповувати імпортну начинку через «дружні» країни та компанії. Поки що такі спроби закінчуються скандалами для іноземних компаній (наприклад, французької Lynred) або курйозами. А в мережу потрапляє все більше відео українських експертів із розбором «інноваційного» імпортозаміщення.
Армія дронів
Перед повномасштабним вторгненням в Україну путін та шойгу заявляли, що на озброєнні російської армії – понад 2000 безпілотників. Наскільки ці дані перебільшені – невідомо. Щодня ЗСУ ліквідують 1–10 російських БПЛА. За даними Гештабу, зараз збито понад 645 безпілотників оперативно-тактичного рівня. Ймовірно, дефіцит зростає: останнім часом українські військові приземлюють дрони, що стоять на балансі не тільки у зс рф, а й МНС, ФСБ.
Російські виробники не розкривають, наскільки зараз обсяги постачання збільшені або зменшені завдяки дефіциту комплектовання. У мережі можна знайти точкові дані. Наприклад, за 2015 рік «Спеціальний технологічний центр» випустив 300 комплексів «Орлан-10» (ці дрони найчастіше використовуються в Україні).
У 2021 році гендиректор групи «Кронштадт» Сергій Богатиков заявляв, що потужності тоді ще не добудованого заводу в Дубні дозволятимуть щороку випускати десятки безпілотників: «Там вироблятиметься вся лінійка – «Оріони», «Сіріуси», «Геліоси», «Громи», безпілотні гелікоптери». Поки що випускаються тільки перші. Завод переходить на роботу в три зміни.
Також наприкінці минулого року в російські медіа просочилася інформація, що Zala aero може отримати замовлення на кілька сотень безпілотників «КУБ» від міноборони рф. Термін виробництва не уточнювався.
У 2019-му Уральський завод цивільної авіації отримав замовлення від мо рф на 10 комплексів із БПЛА «Форпост». Ще 18 комплексів міністерство збиралося замовити 2020 року. «Два контракти завантажать завод на всю держпрограму озброєння до 2027 року. Всього військові отримають 28 станцій управління та 84 безпілотники на суму близько 30 млрд руб», – повідомляло росмедіа.
Китай не допомагає терористам: це just business
зс рф використовують в Україні не тільки військові безпілотники. «Армія відчуває особливу потребу у малих БПЛА, у тому числі в цивільних коптерах. Найбільший попит зараз мають Mavic 3 Fly More Combo та Mavic 2 Zoom Fly More Combo», – повідомляють росмедіа. Обидві моделі виробляє DJI. Ця китайська компанія ще у квітні заявила про припинення постачання до рф. Але «вихід з ринку» не завадив магазинам росії продовжити продавати продукцію DJI. Пошук у Google видає сотні пропозицій.
зс рф використовують цивільні дрони й вітчизняного виробництва. Наприклад, аналітики Oryx фіксували в Україні Supercam S450. Цю та подібні моделі «апаратів для аерофотозйомки та моніторингу великих територій» виробляє група компаній «Беспілотні системи» (Іжевськ). «На сьогодні ГК «Беспілотні системи» здійснила постачання понад 1500 безпілотних авіаційних комплексів Supercam різним державним і приватним організаціям (з 2010 року)», – йдеться на сайті компанії.

Закупівлі військовими призвели до дефіциту та зльоту цін на дрони для нафтогазової, енергетичної галузей, пошуково-рятувальних служб тощо. «Ціни на комерційні БПЛА за останні місяці зросли більш ніж на 30%, а в окремих категоріях – утричі. Те, що раніше коштувало близько 1 млн руб, зараз продається більш ніж за 3 млн руб. До кінця року можна очікувати й проблем, пов'язаних із вичерпанням ресурсу акумуляторів: морська та наземна логістика мають проблеми, а літаком перевозити високоємні акумулятори не можна», – повідомляють росмедіа.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].