Співзасновник SID Venture Partners: «Зараз єдина вимога для інвестування в український стартап – наявність клієнтів з інших країн»
Дмитро Вартанян – про профіт венчуру під час «слабкого» ринку, вплив війни та критерії відсіву команд

Венчурний фонд SID Venture Partners створено в дуже «вдалий» час: наприкінці 2021 року. Втім він не «поплив»: уже проінвестував 16 українських стартапів і зараз шукає ще понад 30 проєктів для фінансування.
Фонд заснували 12 генеральних партнерів. Серед керівних партнерів – засновники IT-компаній Sigma Software, Ideasoft та Datrics. Перед початком великої війни SID Venture Partners встиг вкласти гроші лише в декілька стартапів. Чи не збиралися засновники надалі «згорнути» фінансування? Що зараз відбувається на глобальному та українському ринках венчура? У які саме стартапи SID Venture Partners готовий вкладатися? Який загальний бюджет фонду та середній чек? Про це й багато іншого Mind розповів співзасновник та керуючий партнер Sigma Software Group Дмитро Вартанян.
– Глобальне венчурне фінансування досягло $415,1 млрд у 2022 році, що на 35% менше, ніж у рекордному 2021-му. Які, на вашу думку, ключові причини падіння, а також прогнози майбутньої динаміки?
– По-перше, мені здається, треба дивитися на більший строк. Розмір інвестицій у 2022 році був більший, ніж у 2020-му. Також маю іншу статистику, наприклад, по Центральній та Східній Європі. Там якраз венчурне інвестування у 2021 році було на тому самому рівні, що й у 2022-му. Ще варто враховувати фактор стабільності інвестування. У 2021 році було багато IPO з дуже великою оцінкою. А 2022 року пройшов спад на ринку акцій, компанії, які хотіли б вийти на IPO, загальмували цей процес. Вони чекають кращого для них ринку. Не впевнений, що ми це побачимо цього року: ринки поки стоять, і незрозуміло, що з ними буде. Дуже турбулентні.
Нам треба цей рік пережити, якщо говоримо про ринки акцій та IPО. Є велика проблема: ФРС у Штатах бореться з інфляцією, яку можна побороти тільки підвищенням ставок. А це скорочує базу для інвестицій і банківського фінансування. Але треба розуміти, що це штучна рецесія: коли фінансові структури борються з інфляцією, «змагаються» так, що це виглядає наче рецесія, але це контрольована штука. Тож в мене немає прогнозу, що це буде надовго, але цього року ще матимемо слабкий ринок.
– Тобто за рік можна очікувати поліпшення?
– Я б очікував початок підйому наприкінці 2023 року.
– А яка динаміка українського венчуру?
– Наприкінці минулого року було багато повідомлень, що засновано україно-орієнтовані венчурні фонди. Це були і польські фонди, і українські. Ми встигли підняти гроші, які зараз інвестуємо. Певним чином стартапам стало складніше залучати гроші. Але в будь-якому разі фонди, що вже підняли гроші, повинні їх інвестувати протягом 3–5 років. Незалежно від того, яка ситуація на фінансових ринках.
Така ситуація краща для цих фондів: інвестування в період слабкості ринку веде до успіху самого фонду. Так отримуєш стартапи, які виживають у таких умовах. Є ринок IPO – він волатильний по роках: є підйом 3–5 років, потім – спад, який бачимо зараз. Якщо фонди інвестують зараз, можна очікувати, що вони отримують додатковий профіт від того, що життєвий цикл стартапу збігається з підйомом загальної економіки.
Але зараз важко казати саме про український ринок. Стартапи, принаймні ті, у які інвестують венчурні інвестори на ранніх стадіях чи на більш пізніх, націлені на глобальні ринки. Мало хто з інвесторів цікавиться суто українськими історіями. Тож якщо вони інвестують, то в глобальні проєкти. Це можуть бути европейсько-орієнтовані ринки, чи глобальні, зокрема США. Тож проблеми у всіх ті самі. Ба більше, самі фонди зареєстровані й знаходять інвесторів не лише в Україні. Наприклад, наш фонд. У нього вклалися як українські, так і американські та шведські інвестори.
– Тобто головна причина – економічна ситуація, а не війна в Україні?
– Взагалі не війна, особливо для стартапів. Але тут треба зауважити, що йдеться про глобальні ринки. Якщо стартап суто український і має клієнтів тільки тут – у нього є проблеми. Втім їх можна розв’язати. Наприклад, Liki24, які мав тільки внутрішній ринок, на початку 2022-го почав розвиватися в Європі. Зараз команда виходить на прекрасні цифри, у них зростає доля продаж на ринку ЄС. І це змінює все. Коли в майбутньому вони підійматимуть наступний раунд, інвестори дивитимуться на цю історію вже не як на українську, а як на європейську.
Це стосується інших стартапів.

Зараз єдина вимога для інвестування в український стартап – наявність клієнтів з інших країн. Тоді ця історія цікава. І це навіть не пов'язано з війною. Певні ризики зросли, але інвестори хочуть бачити, умовно, Google, Facebook, Amazon, які розвиваються на великих ринках.
Український ринок ним не був та не скоро стане. Уся Європа вже краще. Але ще краще, коли це і Європа, і Америка. Інколи ті продукти, які продаються в Україні, можуть не бути цікавими на інших ринках. Тому інвестор оцінює такі ризики.
– За кілька місяців до війни ви заснували венчурний фонд. Чи не збиралися «згортати» його після початку повномасштабного вторгнення? Чому вирішили продовжувати інвестувати?
– З початком війни в мене було певне відчуття, що ця історія для нас закінчилася. Фонд був зареєстрований наприкінці 2021 року. У січні – лютому ми збирали комітменти – домовленості від інвесторів, які були згодні дати нам гроші. Наприкінці 2021-го – початку 2022-го фонд зробив три інвестиції. Тоді використовували власні гроші, але це не був повний обсяг нашого фонду.
А з початком війни – у березні – усі були в релокації. Тоді не мали часу й бажання про щось думати. Трошки пізніше я почав телефонувати інвесторам, які раніше закомітилися на певні гроші. Вони підтвердили, що їхні плани не змінилися. Також ми поїхали до партнерів у Швецію. Вони закомітилися на нові суми. Тобто старі домовленості ніхто не скасовував, плюс ще пішли нові. Так само й ми: давали стартапам комітменти. Цей процес почався до війни, а закінчився фінансуванням уже під час вторгнення.
– Інвестуєте тільки у стартапи з українськими фаундерами? Чому? Адже є певні ризики.
– Так, певні ризики є. Втім ми брали за зразок ізраїльську історію. В Ізраїлі так само починали з ІТ-сервісу, який вони робили для великих брендів. Згодом у них накопичилася експертиза й вони почали робити свої власні стартапи. Далі держава допомогла зайти венчурним інвесторам. Вона компенсувала їм певні ризики. Потім ця історія злетіла так, що в них кожен місяць по єдинорогу. Бачимо, що Україна йде тим самим шляхом. Уже з'являються експерти. Це ті самі люди, які працюють в ІТ-сервісній сфері, але в них є бізнесові амбіції. Вони, працюючи з глобальними клієнтами, зрозуміли нішу та проблему й знайшли рішення. На цьому ринку поки що мало венчурних інвесторів, і навіть якщо є, то іноземні. Вони не дуже гарно розуміють українську ментальність. А ми знаємо, як із нашими хлопцями та дівчатами вести діалог.

Також при плануванні фонду 2021 року ми розуміли, що, наприклад, у Польщі тисячі місцевих інвестиційних венчурних фондів, які інвестують у шалених масштабах. А в Україні в той час було декілька великих прайвіт-єквіті-фондів, яких цікавлять тільки великі історії, та декілька приватних фондів, що належать компаніям або індивідуальним підприємцям.
У моєму розумінні ми стали першим в Україні венчурним фондом, який зробив цю історію відкритою, залучивши профільних інвесторів з ІТ та підтримуючи стартапи з українськими фаундерами. Насправді венчурний фонд – такий самий стартап. Ми їздимо на конференції, пітчимо, розповідаємо, яка в нас команда, яке портфоліо. Кожен тиждень я маю розмову з потенційними інвесторами. Відрізняються тільки суми: стартап шукає $1 млн на ранніх стадіях, ми – $15 млн.
– Скільки вже є?
– $10 млн уже знайшли. Зараз ведемо перемовини з іншими інвесторами. Думаю, $15 млн таки назбираємо.
– Коли орієнтовно?
– У нас є ще другий квартал. Далі закриваємося, оскільки поточної суми достатньо. Зараз уже пішло зростання в декількох стартапів. Тож довго не можемо залишатися відчиненими, треба закриватися. Ті інвестори, що прийшли раніше, мають бути в розумних умовах з тими, хто прийшов пізніше.
– Які стартапи ви профінансували першими? Як їх знайшли?
– V-Art та Awesomic. Це був нетворк. Ці стартапи ми проінвестували своїми коштами до того, як отримали зовнішнє фінансування. General partners, які є фаундерами фонду, також вкладають гроші, але ця сума дорівнює близько 15–20% від загальної суми фонду. Це близько $2 млн.

А після початку війни вже полилися інвестиції. Спочатку в The Breakfast та Liki24 (з ними розмовляли ще до початку вторгнення, а інвестували під час). Потім був Elai.io, зараз команда показує гарне зростання всіх показників. Думаю, вони далеко підуть. Також ми інвестували в Numo, Finmap, Datuum, The Credit Thing, spokk. Найближчім часом анонсуємо ще три інвестиції.
– Загалом скільки проінвестовано стартапів?
– Зараз 16. Торік було 13. Майже всі інвестиції зроблені на seed-cтадіях. На pre-seed, коли у стартапу є тільки прототип або ідея, рідко інвестуємо. Але, якщо нам зустрічаються дійсно цікаві ідеї – готові розглянути співпрацю. Як от Numo. Зараз це вже цікавий проєкт. Бачимо, що вони швидко ростуть.
– Який середній чек?
– У середньому розраховуємо на $300 000. На сьогодні виходить $210 000 серед тих стартапів, які ми проінвестували. Сума залежить від стадії: на pre-seed, коли є багато ризиків, інвестуємо малими чеками. Наприклад, $50 000. Є і інша історія, наприклад, Awesomic: коли ми заходили, у них уже був профітабельний бізнес. При таких умовах наші ризики набагато менші, тому можемо інвестувати більшу суму.
– Яку з угод вважаєте найуспішнішою?
– Не треба так казати (сміється), бо я їх всіх люблю. Тільки час покаже, хто з них найуспішніший. Точніше, хто з них першим стане юнікорном.
– Чи змінилися критерії відбору стартапів під час війни?
– Ні. Шукаємо українські команди чи команди з українськими фаудерами. Але це неголовне для нас. Тобто можемо інвестувати в будь-які команди. Але так трапилося, що до нас приходять дуже цікаві українські команди. І поки підтримуємо таку історію: 100% інвестиції – повністю українські команди чи де є кілька наших співвітчизників.

Інвестуємо в технологічні стартапи, бо ми експерти в технологіях. У нас 13 партнерів, які мають різні компетенції в IT – від сервісних бізнесів до блокчейн-експертів. Якщо бачимо стартап, який розуміємо, можемо проаналізувати технології, допомогти якимись ресурсами, тоді інвестуємо. А якщо це, скажемо, біотек чи інший напрям, у якому ми нічого не зрозуміємо, – шансів майже немає. Навіть коли нам і подобаються якісь наукові дослідження.
– А як зараз проходять пітчинги? Доводилося спілкуватися с фаундерами в бомбосховищах?
– Звісно, бувають перенесення інтерв'ю у зв'язку з відключенням електрики чи тривогами, але наразі все стабільно. Багато хто зміг хоча б частину людей релокувати чи найняти за кордоном. Бо інколи важливо бути присутнім на тому ринку, щоб із кимось зустрітися офлайн.
– Які плани на 23 рік щодо діяльності фонду?
– Вони незмінні. У нас є гроші, які ми вже підняли. Нам їх треба інвестувати. Тож постійно шукаємо нові стартапи. Далеко не все можемо проінвестувати через різні причини: не бачимо, як можемо допомогти або не впевнені в перспективі проєкту. Але постійно спілкуємось, інколи звертаємо увагу на розвиток, зв'язуємо з іншими партнерами й разом дивимося на стартап. Одна голова добре, а дві – ще краще. Ну і промотуємо український бренд по всьому світу: розказуємо, чому важливо підтримувати вітчизняні стартапи.
– Скільки орієнтовно хотіли б закрити угод?
– Якщо залучимо у фонд $15 млн – має бути 50 стартапів із середнім чеком у $300 000. Зараз у нас є 16. І в нас буде ще кілька років, скажімо, 3–4. Імовірно, три роки будемо інвестувати ці кошти. Хоча обмежень по швидкості інвестування немає, втім дуже важко знаходити гідні стартапи.
– У яких саме нішах шукаєте стартапи для інвестування?
– Ми здебільшого шукаємо AI, діптек, блокчейн, фінтех, але інвестуємо і в інші ніші.
– Коли хотіли б провести перші екзити?
– Не можемо їх планувати. Це повністю залежить від самого стартапу. Цей шлях повинен бути пройдений самою командою: це вони нам скажуть, наприклад, що знайшли велику компанію, яка готова до поглинання, або ж ціляться в IPO.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].