Нова ера геймінгу. Суперпотужні комп’ютери вже можна не купувати, замість них працюватимуть cloud-сервіси
Як хмарні технології трансформують користувацький досвід, ігрову індустрію та ІТ-екосистему
Висококласні ігри на бюджетних пристроях без завантажень та установок стануть доступними кожному, хто має стабільне інтернет-з’єднання, вже до початку 2030 року. Таке майбутнє прогнозують нам найбільші технологічні компанії з огляду на стрімкий розвиток геймінгової індустрії і, зокрема, її найсучаснішого відгалуження – хмарного геймінгу.
Клаудгеймінг – це Netflix або Spotify для відеоігор. Ця технологія нового часу дозволяє грати в відеоігри через інтернет на віддалених серверах, мінімізуючи потребу користувачів у потужному обладнанні. Про потенціал хмарного геймінгу, виклики, які заважають його розвитку, та про те, як він може змінити ландшафт ІТ-технологій цього десятиліття – розповів корпоративний віцепрезидент Boosteroid Владислав Косьмін під час Mind WinTech Summit 2023.

Владислав Косьмін
Геймінг за бюджетними цінами: чому це має попит
Клаудгеймінг – це про новий рівень доступності відеоігор: завдяки технології користувачі можуть грати у висококласні ігри, не купуючи для цього дороге обладнання.
В іншому випадку – сьогодні, щоб пограти в сучасні ігри, треба інвестувати мінімум $2000 в ігровий комп'ютер, на якому встановлена певна операційна система. У клаудгеймінгу користувач може використовувати будь-який девайс: смартфон, планшет чи телевізор. При цьому відпадає необхідність купувати дорогі ігрові консолі, бо ігри запускаються на віддалених серверах і передаються на пристрій користувача через інтернет.
Проте забезпечити користувачів такими можливостями – не так уже й легко, адже хмарний геймінг досі стикається зі значними викликами, пов’язаними з відсутністю серверної інфраструктури та її глобальним запуском.
Чому світова ІТ-інфраструктура не пристосована до клаудгеймінгу
У контексті хмарного геймінгу виникла більш широка концепція віртуальної та доповненої реальності – метавсесвіт. Це простір, де користувачі можуть інтерактивно взаємодіяти один з одним і з віртуальним середовищем у реальному часі. Забезпечити потужну обробку даних і високу якість графіки для цього дозволяють технології клаудгеймінгу.
Утім, одна з найбільших проблем, з якою стикаються всі стримінгові платформи в контексті запуску гейміфікованого контенту – це відсутність необхідної серверної інфраструктури. Йдеться про спеціалізовані сервери та технічні рішення, необхідні для обробки великих обсягів відеоданих, що генеруються на ігрових рушіях. Усе це потребує величезних вкладень та інвестицій.
Загалом усі процеси метавсесвіту базуються на використанні масивних відеоданих, створених за допомогою ігрових рушіїв, які потрібно ефективно обробляти. На сьогодні існує значний розрив між потенціалом цих технологій і можливістю їх реалізувати. І це помітно на рівні проєктів метавсесвіту, які ще не досягли того ступеня візуальної якості, який уже мають сучасні фільми. Зокрема це пояснює, чому той самий Netflix не запускає інтерактивний контент на базі ігрових рушіїв – через відсутність gpu-серверів та інфраструктури, побудованої на цих серверах.
Як хмарні технології бустять відеоіндустрію
Перехід відеоігор у хмару можна порівняти з тим, як раніше до потокового аудіо та відео перейшли музична та кіноіндустрія. Перенесення ринкової інфраструктури в хмару було непростим завданням, але воно змінило ключових гравців на ринку. Тепер лідерами у сфері стали стримінгові Netflix та HBO, а не традиційні великі студії, як це було раніше.
Можливість інтегрувати геймінгові механізми у фільми відкрила нову перспективу в кіновиробництві. Глядачі можуть дивитися фільми, створені на базі ігрових рушіїв – таких, як Unreal Engine, і не відрізняти моменти, зняті на камеру, від тих, що були створені за допомогою ігрового рушія.
Цікаво, що частина фільму, відтворена на ігровому рушії є повністю інтерактивною. Глядачі можуть самостійно вибирати напрямок розвитку подій, використовуючи геймпад або смартфон як контролер. Насправді від дій користувача може залежати не лише сюжет, а навіть жанр фільму. Наприклад, якщо в романтичній комедії глядач вирішить пограбувати банк, увесь фільм може перетворитися на кримінальний бойовик.
Який потенціал має клаудгеймінг
Ринок хмарного геймінгу вже зараз демонструє значне зростання. За прогнозами технологічних гігантів Microsoft та Nvidia, уже в наступні 7–10 років 90% гравців перейдуть у хмару. Це означає кардинальну зміну бізнес-моделей і ролей ключових учасників геймінгового ринку. Наприклад, компанії орієнтуватимуться на те, щоб стати ліцензіатами ігор від відомих розробників або встановлювати партнерські відносини з виробниками апаратного забезпечення.
Передбачається, що всі прибутки в геймінг-індустрії концентруватимуться у хмарі. Провідні компанії галузі вже зараз готуються до цього, інвестуючи у збільшення кількості серверів, щоб мати змогу залучати нову аудиторію.
Потенціал зростання аудиторії клаудгеймінгу – дуже великий. Наприклад, у самій лише Індії, де є приблизно 45 млн геймерів без персональних комп'ютерів, хмарний геймінг відкриє можливість доступу до відеоігор для великої кількості людей. Завдяки хмарним технологіям аудиторія, яка вже і так є значною, буде тільки розширюватися.
Як хмарний геймінг розвивається в Україні
В Україні є декілька відомих ігрових студій, які отримали міжнародне визнання, а також функціонують філії міжнародних компаній – наприклад, таких, як Ubisoft.
Серед українських користувачів клаудгеймінг теж здобуває популярність, адже він дає доступ до ігрового контенту ширшому колу людей, які раніше не могли собі цього дозволити.
Йдеться не лише про тих, хто не може купити дорогий ігровий комп'ютер, а й про тих, хто раніше не бачив сенсу у таких витратах. Проте завдяки клаудгеймінгу відеоігри стають більш доступними й виходять на побутовий рівень ще однієї підписки: подібно до Netflix, YouTube Premium чи Spotify.
Зрештою, ця індустрія сприяє не тільки розробці ігор, а й розвитку супутніх галузей: кіновиробництва, геймдеву, VR-технологій тощо. Протягом наступних кількох років клаудгеймінг переживе ще більші зміни, які принесуть користь не лише геймерам, а й усій цифровій екосистемі країни. Бо клаудгеймінг – це «вершки» ІТ, і він має потенціал стати однією з ключових галузей в українській високотехнологічній індустрії.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].