Страшніші за піратів: єменські бойовики можуть спровокувати глобальний інфляційний стрибок
Mind Explains

Страшніші за піратів: єменські бойовики можуть спровокувати глобальний інфляційний стрибок

Обстріли кораблів у Червоному морі вже «підкинули» догори ціни на нафту, газ і золото

Страшніші за піратів: єменські бойовики можуть спровокувати глобальний інфляційний стрибок
Фото ілюстративне
Фото: DR

Війна на Близькому Сході завдала чергового удару по глобальній торгівлі товарами і, зокрема, енергоносіями, які відіграють роль «кровоносної системи» світової економіки. Британська корпорація ВР сьогодні повідомила, що зупиняє транзит усіх своїх танкерів через Червоне море. Причина – ескалація обстрілів суден, що прямують цим маршрутом, з боку єменських бойовиків-хуситів, підтримуваних Іраном. Так вони демонструють солідарність із терористами Хамасу в протистоянні з Ізраїлем.

Після цього ціни нафти Brent і WTI зросли протягом дня майже на 3,5%  (до $79,15 та $74 відповідно).

15 грудня найбільші у світі компанії морських контейнерних перевезень – CMA CGM, Hapag-Lloyd, Maersk, ZIM і MSC – оголосили про зупинення роботи на маршрутах Червоним морем і Суецьким каналом. Тепер ринок готується до того, що після ВР рішення зупинити танкерні перевезення оголосять також мейджори на кшталт Shell чи Chevron.

І це, пише The Economist, загрожує світовій економіці новим стрибком цін на товари.

На чому ще позначилося блокування морських шляхів? Головним індикатором посилення напруженості став європейський газовий ринок, де на ситуацію безпосередньо впливає доступність вантажів ЗПГ. Після повідомлень від ВР газ на хабі TTF у Нідерландах підскочив одразу на 7%, хоча Катар, один із ключових постачальників, ще продовжує транспортувати ЗПГ Суецьким каналом. Принаймні на вечір понеділка, 18 грудня, інформації про зупинення не надходило, попри посилення геополітичних ризиків.

Чому все може подорожчати? Причина в тому, що шлях Суецьким каналом із Червоного до Середземного моря є найкоротшим і найзручнішим маршрутом із Китаю та Південно-Східної Азії до Європи.

Баб-ель-Мандеб – вузька протока між Африкою та Аравійським півостровом, через яку зазвичай проходить приблизно 12% світової торгівлі та 30% світового контейнерного трафіку. Тепер цей маршрут став забороненою зоною. Напади хуситів тривають уже кілька тижнів, але зараз вони стрімко посилилися.

Інший шлях – навколо Африки, повз Мис Доброї Надії – і довший приблизно на третину, і набагато небезпечніший через люті сезонні шторми. А отже, дорожчий. Однак нині судна вирушають саме цим, незручним для них шляхом.

Географія глобальних морських мереж судноплавства (станом на квітень 2022 року)

Страшніші за піратів: єменські бойовики можуть спровокувати глобальний інфляційний стрибок

Це сталося вперше, чи подібний досвід уже був? Те, що відбувається, дедалі більше нагадує транспортний колапс часів пандемії COVID-19. Тоді через закриття Китаю на карантин порушилося безліч логістичних ланцюгів. Це дало старт інфляції, з якою світова економіка не може й досі впоратися. Однак поки що розвиток подій виглядає менш драматичним.

Морські перевезення почасти змінюють маршрути, але не припиняються повністю, на відміну від ковідних часів. Не відбувається й колапсу в портах, який тоді супроводжував перебої в логістичних ланцюгах.

Якими можуть бути наслідки? Якщо Суецький канал «встане на карантин», це загрожує не тільки вибухом інфляції, а й ще більшим зростанням напруженості на Близькому Сході. Для України в таких умовах буде ще складніше утримувати увагу світової спільноти на потребі наростити підтримку для перемоги у війні з росією.  

Навіть короткострокові перебої в ланцюгах постачань матимуть наслідки і для світової торгівлі: у 2021 році судно EverGiven, кероване Тайванем, сіло на мілину й заблокувало канал на шість днів, що посилило глобальний збій у транспортуванні товарів. Якщо безпекова криза в Червоному морі загрожуватиме судноплавству в сусідньому Аравійському морі, через яке проходить третина світових постачань нафти морським шляхом, економічні втрати будуть значно вищими.

Чи можна щось вдіяти? Зберігається надія на військовий флот США, який може «заспокоїти» хуситів, а також на американських дипломатів, які здатні посилити тиск на Іран.

У 2015 році Саудівська Аравія та США втрутилися в громадянську війну в Ємені на користь міжнародно визнаного уряду. У березні 2022 року саудівці погодилися на припинення вогню, залишивши під контролем хуситів столицю Сану та стратегічне західне узбережжя. Зобов'язання припинити морські атаки можуть стати частиною будь-яких перемовин.

Багатонаціональна оперативна група на чолі з американським флотом уже діє біля узбережжя Ємену, намагаючись утримати хуситів від атак на кораблі й ракетних обстрілів. До цієї групи, крім британських і французьких вояків, входять також єгипетські та саудівські. США також звернулися до Австралії з проханням направити в зону протистояння військовий корабель.

Але цього може виявитися замало. Якщо Іран і його маріонетки-хусити продовжуватимуть перекривати один із головних торговельних шляхів світу, ескалація стане неминучою. Свідченням на користь цього негативного сценарію стало сьогоднішнє зростання на 0,15% цін на золото, які були стабільними протягом останніх тижнів. Хоча стрибок незначний, але саме ціна золота є чи не найголовнішим індикатором страху в інвесторів.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло