Пораду свою собі порадь. Чому світовий ринок консалтингу стрімко занепадає

Пораду свою собі порадь. Чому світовий ринок консалтингу стрімко занепадає

Завдяки чому можуть вижити «глобальні радники», що не так зі сталим розвитком і до чого тут чат-боти

Пораду свою собі порадь. Чому світовий ринок консалтингу стрімко занепадає
Фото: depositphotos.com

У березні в мережу потрапив цікавий документ. Його автори, які називають себе експартнерами консалтингової компанії McKinsey, дорікають своїй колишній компанії за її «нестримане та некероване зростання» останніми роками та звинувачують керівництво в «нестачі стратегічного фокусу». Зі скромністю, загалом притаманною «маккінзіянцям», вони попереджають про ризик втрати «організації неперевершеної величі». Важливіше інше – факт появи цього документа засвідчив, що не все так чудово в казковому королівстві консалтингових компаній. Над цим замислилася редакція The Economist, а редакція Mind підготувала адаптований переклад публікації.

Документ, що блискавично з’явився і не менш блискавично зник, є черговим підтвердженням слушності чуток про невдоволення всередині McKinsey. У січні Боб Стернфельс, керуючий партнер компанії, був змушений брати участь у внутрішньому відборі на керівну посаду – після того, як не зміг отримати більшість голосів старших партнерів у першому турі. Попри його беззаперечну перемогу, ця історія свідчить про наявність проблем всередині консалтингової компанії.

Порада на мільярд

Ще зовсім нещодавно галузь консалтингу виглядала непорушною. Чеки зростали протягом пандемії COVID-19, під час якої клієнти прискорили диджиталізацію бізнесів, диверсифікацію ланцюгів постачання та впровадження ESG-звітності (environment, social, governance – екологічні, соціальні та управлінські аспекти діяльності).

Пораду свою собі порадь. Чому світовий ринок консалтингу стрімко занепадає

Прибутки «великої вісімки» консультантів – тріумвірату стратегічних радників Bain, Boston Consulting Group та McKinsey, «великої четвірки» бухгалтерських радників Deloitte, EY, kpmg та pWc, а також Accenture (найбільшого у світі аутсорсеру) – зросли на 20% у 2021 році та на 13% наступного року.

Після цього стрибка прибутки загальмували, у 2023 році збільшившись лише на 5% (за підрахунками ринкового аналітичного центру Kennedy Research і видання The Economist на основі відкритих даних). Клієнти зосередилися на протидії інфляції та боротьбі з економічною невизначеністю та «порізали» витрати на непевні проєкти. Брак угод злиття та поглинання знизив попит на послуги due diligence і супроводу злиття компаній.

Це все стало головним болем консалтингових компаній. Коли попит від клієнтів здавався безмежним, вони наймали працівників, наче завтра ніколи не настане. Прибутки в McKinsey зросли на третину з 2019 року, а штат – вдвічі, до 45 000 працівників. До того ж через брак вакансій у стартапах та інвестиційних компаніях із McKinsey особливо ніхто не звільнявся за власним бажанням.

Але завтрашній день настав, і він виявився мстивим. Bain і Deloitte були змушені платити новачкам, щоб ті відтермінували початок роботи. Нові працівники скаржаться, що не мають роботи, а це впливає на їхні кар’єрні перспективи. Звільнення стали постійними. Всі компанії «великої четвірки» зменшили свої команди. Торік компанія Accenture повідомила про плани звільнити 19 000 людей. 21 березня вона повідомила, що зростання її прибутку становить 3% (рік до року), у попередні квартали ситуація була не краще.

Що вбиває ринок консалтингу?

Варто зазначити, що консалтингові компанії вже переживали важкі часи, зокрема період краху доткомів і світові фінансові кризи. Проте цього разу відновлення ускладнюють одразу три чинники.

Першим є геополітичний. Усі консалтингові гіганти засновані та базуються у країнах Заходу й роками пожинали плоди глобалізації, запускаючи щупальця по всьому світу. Deloitte, що має найширшу мережу, відкрила офіси у 150 країнах.

Зараз це спричинило проблеми для компаній. Минулого місяця стало відомо про консультації уряду Китаю, що їх надавала компанія Urban China Initiative, заснована McKinsey. Ці поради дозволили урядовцям розробити план «Зроблено в Китаї – 2025», метою якого є зменшення економічної залежності КНР від інших країн і лідерство у кількох галузях, від штучного інтелекту до електромобілів. Американські законодавці закликали прибрати McKinsey з переліку урядових підрядників. За 12 місяців, з вересня 2022 року до вересня 2023 року, компанія отримала під урядових структур США понад $100 млн гонорарів.

Зараз і Китай починає вичавлювати закордонні компанії з внутрішнього ринку. Торік вимоги уряду КНР щодо кібербезпеки та захисту даних унеможливили співпрацю глобальної юридичної компанії Dentons із китайською Dacheng. І хоча Китай ще не має власних потужних консалтингових компаній, він всіляко ускладнює життя сторонніх гравців.

Працівники шанхайського офісу Bain торік були з невідомих причин допитані представниками влади. 22 березня цього року стало відомо про початок перевірки державними структурами співпраці pWc із китайським гігантом Evergrande, який шахрайськими методами збільшував показники прибутку. Це розслідування може мати далекосяжні наслідки для бізнесу pWc у Китаї.

Проблеми створюють не лише відносини Заходу з КНР. У лютому керівники BCG, McKinsey та Teneo, маленької консалтингової компанії, разом із підприємцем Майклом Кляйном постали перед комісією Конгресу у Вашингтоні після того, як не змогли пояснити сутність їхнього бізнесу з Public Investment Fund Саудівської Аравії. Комісія розслідує спроби саудитів утворити у США «м’яку владу» через інвестиції, наприклад у спорт.

На засіданні очільники McKinsey та BCG заявили, що їхній персонал у Саудівській Аравії може потрапити за ґрати, якщо подробиці співпраці з урядовим фондом стануть загально відомі. Перська затока останнім часом є надзвичайно ласим шматком для консультантів, оскільки уряди багатих на нафту країн шукають шляхи диверсифікації своїх економік.

Згасальний ентузіазм щодо ESG, названий критиками «пробудженням капіталізму», є другою загрозою для ринку. Останніми роками консалтингові компанії витратили немало коштів на формування пропозицій стосовно ESG, особливої уваги приділяючи декарбонізації. 2021 року McKinsey придбала відразу три компанії, що зналися на цій темі. У 2022 році Accenture придбала п’ять таких компаній. Досі ці інвестиції поверталися. Крістоф Швейцер, голова BCG, що придбала 2022 року ESG-консультанта Quantis, казав, що напрямок сталості є одним із лідерів у зростанні.

Чи зростатиме ESG й надалі, наразі сказати неможливо. У США республіканські уряди штатів Флорида та Техас взагалі забрали вклади в найбільшу у світі компанію з управління активами BlackRock, критикуючи її за застосування принципів ESG при розгляді об’єктів інвестування. Клієнти консалтингового ринку, опитані цього року Source Global Research, поставили сталість на десяте місце у списку пріоритетів, що сильно відрізняється від третього місця у 2023 році. Консультанти визнають, що компанії-клієнти сильно зменшили свої амбіції щодо клімату.

Третій, найскладніший виклик, який постав перед консалтинговими компаніями, – це технологічні зміни. Протягом багатьох років їхні клієнти мали запит на модернізацію застарілих систем. Проте з часом і самі консультанти втратили змогу впоратися з новітніми технологіями.

Очільник однієї з інвестиційних компаній розповідав, що його працівники надають перевагу програмним рішенням і постачальникам даних, а не дорогим консультантам при оцінюванні привабливого об’єкту для вкладень. Інші завдання, на які консультанти витрачали численні години, – на кшталт збору даних і категоризації витрат якоїсь компанії – зараз вирішуються натиском кількох клавіш.

Кому та як вдасться вижити?

Консультанти намагаються не пасти задніх. Наприклад, Bain змінила процес виконання due diligence, додавши до нього низку цифрових інструментів на штиб «павука» для збору даних з інтернету. Також консультанти намагаються бути на крок попереду в галузі штучного інтелекту. У серпні 2023 року McKinsey запустила Lilli – схожий на ChatGPT чатбот, натренований на моделях та інтелектуальній власності компанії, який надає допомогу консультантам у роботі. Конкуренти також розробляють аналогічні чат-боти.

Захват від генеративного ШІ, у якому перебувають клієнти, також є можливістю для консалтингових компаній. Швейцер із BCG казав, що його компанія вже реалізувала сотні проєктів, пов’язаних із цією технологією. Accenture повідомила про $1,1 млрд прибутку від впровадження ШІ-орієнтованих проєктів для замовників.

Accenture співпрацює з Microsoft, а також повідомила про початок співпраці з компанією Cohere, що розробляє ШІ-моделі на замовлення. З Cohere також співпрацює McKinsey. Bain є партнером OpenAI, творцем ChatGPT. BCG дружить з Anthropic, ще однією ШІ-компанією.

Ці партнерства схожі на такі потрібні зони зростання для консалтингових компаній. Проте з часом вони можуть виявитися самогубними проєктами. Що більше користі та прибутку клієнти отримуватимуть від чат-ботів, то швидше вони зрозуміють, що дешевше звертатися напряму до розробників із Кремнієвої долини. Якщо так станеться, короткострокові прибутки «великої вісімки» від ШІ-проєктів призведуть до втрати клієнтів. І це буде великим завданням для консультантів, які отримують гроші за вміння мислити стратегічно.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло