Володарі рою дронів: як ШІ від Swarmer дозволяє одному пілоту одночасно керувати 10–15 БпЛА

Володарі рою дронів: як ШІ від Swarmer дозволяє одному пілоту одночасно керувати 10–15 БпЛА

І як MilTech-рішення тестуються в бойових умовах

This text is also available in English
Володарі рою дронів: як ШІ від Swarmer дозволяє одному пілоту одночасно керувати 10–15 БпЛА
Фото: УНІАН

Український ШІ-стартап Swarmer розробляє систему штучного інтелекту для управління роєм дронів. Компанію заснували Сергій Купрієнко та Алекс Фінк у травні 2023 року. Команда створює рішення, здатне планувати й виконувати місії на відстані десятків кілометрів протягом декількох годин. Першу версію з простими операціями стартап нещодавно «викотив» на бойове застосування. Рішенням уже користується один із підрозділів БпЛА. У планах – до кінця року створити складнішу систему. Як команда планує це зробити? Що зараз вміє це ШІ-рішення? Та чи потрібні нові інвестиції? Про це та багато іншого Mind поспілкувався з топами Swarmer.

Що вміє система? Продукт Swarmer – Styx AI – дозволяє управляти відразу декількома безпілотниками, що підвищує ефективність одного пілота. Перша версія працює в горизонті години. Наразі рішення може об’єднати в рій 10–15 дронів. Найближчим часом команда хоче навчити систему планувати складні місії з передачею цілі, ураженнями та підтвердженнями. Найважче, за словами засновників, перетворити дрони «на суперрозумні істоти, які літають зграями, адаптуються під зміни та ефективно виконують поставлене людиною завдання». Технічно стартап може запустити й 100 дронів, головна складність – навчити їх комунікувати між собою. «Пілоти F-16 вчаться 10 років, щоб літати групою», – наводить приклад СРO Swarmer Олександр Арапов.

Програмне забезпечення пропонує оператору дрона оптимальний спосіб досягнення цілей, але остаточне рішення про ураження ухвалює людина. «Основний принцип управління роєм дронів полягає в тому, що людина має бути відповідальною за ключові рішення», – пояснює Купрієнко.

Рішення може працювати з усіма видами дронів, але, щоб успішно пройти перше бойове тестування, систему обмежили. Перша версія працює лише з одним типом дронів. «Спеціально повирізали дещо, система здатна виконувати складні операції на багатьох дронах, але для того, щоб безпечно пройти перше бойове і передати рішення пілотам, багато чого ховали. Зробили велику червону кнопку, яка запускає декілька запобіжників», – пригадує Арапов. Ця опція дозволяє зберегти й повернути дрон додому. 

За словами Купрієнка, під «капотом» – гнучкий мікс алгоритмічних методів. «Міксуємо між собою алгоритмічний підхід, який задає рамки, що може робити модель, а що ні. Усередині такого підходу, як у клітці, приймаються рішення. Маємо бути впевнені, що система безпечна та передбачувана для людини, яка нею користується», – говорить спікер.

Штучний інтелект Swarmer навчений на 4000 місіях. Класична проблема у навчанні ШІ-моделі – дані. «Набагато більше коштів пішло на те, щоб працювати з даними. Переважно навчали модель на відкритих даних. Складність полягає в їх якості. Дані з керування дронів, крім відкритих джерел, у нас завдяки партнерству з одним із розробників дронів», – уточнює Купрієнко.

Як тестувалося рішення? Спочатку в симуляторі, який команда зробила самостійно. Далі – три тижні життя на полігоні із залученням пілотів. «У нас кількість тестових записів про вильоти в датасеті вимірюється сотнями. За літо 2023 року разом з командою на полігоні  під сонцем обгоріли рази чотири (і навіть моя машина)», – згадує Купрієнко. 

Останній етап тестування – бойове застосування. «На це пішли останні півтора місяця. Постійно переносили бойове. Хотіли впевнитися, що рішення зрозуміле для військових і працюватиме в їхній парадигмі», – розповідає кофаундер. Команда ознайомлює пілотів із роботою системи, але цей процес дуже швидкий. «Пілоти зазвичай молоді та розвинуті, які бачили і складніші системи, вони швидко починають працювати з рішенням», – пояснює Купрієнко.

Спікер не коментує, як вдалося вийти на бойове. Втім радить: «Якщо ви – MilTech-стартап, робити це треба максимально швидко. Якщо немає знайомих військових – йдіть на хакатони, до «Армії дронів», можна просто постукати у фейсбуці до людей, які цим займаються. У Міноборони, Мінцифрі, «Аеророзвідці» є купа людей, які зацікавлені в тому, щоб якомога швидше сконтактувати вас із людьми в армії, які допоможуть перевірити ідею», – каже Купрієнко.

Скільки вклали в розробку? Swarmer не розголошує ані загальну суму інвестованих коштів у продукт, ані імена інвесторів. Співзасновники лише зазначають: вкладено декілька сотень тисяч доларів, а проінвестували три фонди. Єдине залучення, про яке стартап публічно повідомляв, від фонду та акселератора D3. Сума інвестицій не розголошувалася. Відомо, що стандартний чек D3 в межах акселератора становить $125 000. Залучені кошти стартап вклав у команду та створення прототипу продукту. 

Гранти команда не залучала: на той момент, коли запускалися (кінець літа 2023 року), потребувала значно більших сум, ніж можна отримати на грантовій основі. «Зробили багато домашньої роботи й витратили значну кількість власних коштів. Розуміли, що нам потрібні набагато більші гроші, ніж ті, які могли отримати у вигляді гранту в Україні. $25 000 від Brave1 вистачило б на тиждень-два роботи. Тому навіть не подавалися», – пояснює Купрієнко.

Чи потрібні ще інвестиції? Так. Зараз стартап готується до нового залучення. «Стараємося йти у форматі стандартного західного чека для seed-раунду. Тобто йтиметься про мільйони доларів», – коментує кофаундер. Команда працює з декількома фондами й очікує, що більшість інвесторів будуть західними. Стартап розраховує залучити кошти найближчим часом.

Які нові розробки у планах? Swarmer планує використати інвестиції для подальшої розробки продукту. Потрібно допрацювати два ключові технологічні модулі: «Аналіз і моделювання ситуацій на полі бою» (дозволяє розуміти поточні події та прогнозувати майбутні) і «Планування, виконання, перепланування поведінки роїв». Купрієнко пояснює:  «Це й відрізняє рій від простої групи дронів. Він постійно аналізує виконані завдання, а при отриманні нової інформації – переплановує місію». У планах команди закінчити версію зі складними операціями протягом 6 місяців. «Нарощуємо темпи роботи, що вимагає додаткових ресурсів: фінансування та розширення команди», – коментує він.

Що говорить досвід конкурентів? Розробка онлайн-системи DELTA, яка дозволяє спостерігати за полем бою в реальному часі й обмінюватися інформацією, тривала вісім років, наводить приклад Купрієнко. «Ця система стала стандартом, яким користуються всі. Якщо нам вдасться досягти подібного результату за один рік, вважатиму, що досягнув життєвої мети», – пояснює він.

За словами Купрієнка, на ринку у Swarmer є конкуренти. Але команда намагається зібрати єдиний продукт із рішень різних компаній. «Беремо елементи від Palantir, Shield.ai, додаємо військовий софт від Rheinmetall та інтегруємо інновації від Avalor.ai», – розповідає кофаундер. На його думку, критична проблема більшості компаній – вони народжені в мирний час. «Ми за дві години роботи з пілотами дізнаємося більше інформації і приносимо більше користі, ніж каліфорнійський стартап у Санта-Моніці за два роки. Робимо систему, яка інтегрується в реальні бойові умови, а не теоретичну ситуацію», – додає він.

Чому поки не йдуть за кордон? Зараз основний ринок, на якому фокусується стартап, – Україна. «Побудувати компанію вартістю $1 млрд і виграти війну для нас стратегічно набагато важливіше, ніж створити  компанію вартістю $100 млрд і не виграти», – говорить Купрієнко. Про клієнтів засновники не розповідають. «На цьому етапі фандрейзингу не можемо про це комунікувати», – резюмує Купрієнко.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло