Тренди та виклики ринку ІТ-праці: на слогані «Ми – сім’я» уже не виїдеш
Та як у процес наймання впрягається штучний інтелект

ІТ-галузь – одна з небагатьох, що вибивається із загального тренду на ринку праці. У більшості індустрій наразі фіксується зростання кількості вакансій за одночасного падіння кількості резюме. В ІТ ж, навпаки, настала ера роботодавця. Проте є низка нюансів. Яким трендам наразі важливо слідувати компаніям, щоб впоратися з дефіцитом талантів у майбутньому? Чи здатний штучний інтелект замінити рекрутера? Як змінився гендерний баланс на ринку? Про це та багато іншого розповідали спікери Kyiv Tech Conference. Mind занотував найцікавіше.

Сергій Лозко,
директор з інновацій robota.ua:
– З початку великого вторгнення ринок праці дуже сильно обвалився. Кількість вакансій скоротилася на 60–70%. Ще гіршою ситуація була з кількістю кандидатів: лише декілька відсотків шукачів залишалися активними. Протягом 2022–2023 років ринок поступово відновлювався, і зараз потихеньку виходимо на «плато». Прогнозуємо, що протягом 2024 року тренд збережеться: щомісяця буде приблизно 100 000 – 110 000 вакансій з усіх галузей. Головна концентрація, майже третина вакансій – у Київському регіоні. Хоча на початку великої війни була міграція на захід країни, наразі бачимо, що, наприклад, у Львівської області – 10%.
А от із кількістю пошукачів спостерігаємо іншу картину. Попри те що бізнес та обсяг вакансій відновлюються, кандидатів стає все менше. Цей тренд продовжиться зі зрозумілих причин. Чоловіче населення отримало найбільшого роботодавця – Сили оборони України.
Це – загальна картина ринку. Втім в IT-індустрії вона відрізняється. Вакансій стало менше в порівнянні з 2022 роком. А кандидатів, навпаки, більше – через те, що багато людей світчилися з інших професій. В IT роботодавцю стало легше наймати. Знаю по собі: наразі ми набагато легше закриваємо ІТ-вакансії. Хоча залишаються деякі нішеві позиції, – наприклад, дата-саєнтист – які досі важко закривати.
Ще один тренд: найбільшу активність серед шукачів проявляє вікова категорія «до 35 років». Це приблизно 40% від усіх вікових резюме. За кількістю відгуків – у лідерах ІТ-індустрія. Чи є вже у роботодавців готовність більше наймати джунів? Так, звичайно. На тлі кадрового голоду цей тренд також зростатиме.
А найбільш незатребувані серед кандидатів у більшості галузей – «сині комірці». За них роботодавці вже «б’ються».
Також у зв’язку з мобілізацією змінюється гендерна структура на ринку праці. Частка пошукачів-жінок поступово збільшується. У нас на сайті 52% кандидатів-жінок. Очікував, що їх буде ще більше. Можливо, похибка у статистиці пов’язана з тим, що ми долучилися до військового рекрутингу. Щомісяця 6000–7000 людей відгукується на військові вакансії.
Анна-Марія Сабов,
директор відділу управління людьми Netpeak Group:

– Не можу сказати, що відчуваємо страшенний дефіцит талантів. Зараз у нас відкрито 117 вакансій (у Netpeak – 1400 айтівців. – Mind). Наприклад, шукаємо декілька СЕО, тому що продовжуємо активно розвиватися. Торік найняли понад 350 спеціалістів на джуніор-позиції. Це 60–70% від загального наймання. І цей тренд дійсно зберігатиметься. Втім зараз націлені й на пошук мідл-спеціалістів, у нас доволі збалансоване наймання.
Періодично запускаємо інтернатуру. Зараз якраз починається літньо-осінній сезон наймання джуніорів і світчерів. Плюс інтернатури в тому, що навчаємо спеціалістів під себе. Організовуємо інтернатури або на вакансії, де «вибрали» весь ринок (працюємо вже 18 років, і нам іноді здається, що вже з усіма перезнайомилися), або на позиції, де потрібна комбінація певних скілів. Наприклад, не просто продакт-менеджер, чи бізнес-аналітик, чи growth-менеджер, а три в одному. Розуміємо, що таких кандидатів на ринку немає, потрібно їх навчати.
Гендерний баланс у нас почав налагоджуватися ще з 2016 року. Наприкінці 2023 року співвідношення чоловіків і жінок становило 50% на 50%. Втім у січні-лютому цього року почали спостерігати зсув: 52% – жінок, 48% – чоловіків. На початку травня – 54% та 46% відповідно. Так історично складається, що жінки в нас працюють на джуніор-посадах (дуже велика кількість) і на позиціях топменеджерок (понад 30%). А наразі в нас якраз фокус на найманні топменеджерів і джуніор-спеціалістів.
Із серпня 2023 року почали наймати із залученням штучного інтелекту. Проводимо відбір кандидатів за допомогою власної розробки – спеціальної моделі. Поки що застосовуємо її не на 100% вакансій – зараз на 40%. Спочатку запропонували СЕО, чи готові вони на таке доволі радикальне рішення, дехто погодився. Далі почався експеримент з одним з етапів наймання – тестуванням. У підсумку виявили, що на одні посади кандидати відбираються швидше та якісніше, на інші – ні. Так вийшли на певний тип вакансій, які допомагає закривати ШІ.
Як це працює? Кандидатам ставиться 10–12 запитань, залежно від посади. Відповіді аналізуються за 110 шкалами: мовлення, невербаліка, суть тексту, реакція людини на подразники на кшталт невеликого підвищення голосу (сигнал повітряної тривоги не вмикаємо: це занадто). Далі з кандидатами, яких відбирає ШІ за певною бальною шкалою, продовжуємо спілкування.
Щодо майбутнього. Компаніям важливо людяно поводитися зі співробітниками та кандидатами попри те, що зараз в ІТ-індустрії – ринок роботодавця. Ситуація зміниться, і кожному згадають. Та вже згадують тим, хто зашкварюється через занадто агресивні, жорсткі бізнес-підходи. Тому вже зараз потрібно робити фокус на розвитку співробітників, напрацьовувати з ними кар'єрні плани, розуміти, що у зв'язку із ситуацією у країні людям потрібен перегляд фінансової мотивації. Зараз на «Ми – дружня сім’я» не виїдеш – не ті часи. Важливо розуміти, що люди втомлюються, що їх не потрібно перенавантажувати, витискати останні соки. Роботодавець має це сприйняти.
Єлизавета Воробйова,
керівник відділу пошуку талантів Mate academy:

– Роботодавці все більш відкриті до наймання джунів. У 2022 році ми працевлаштували 800 наших випускників, у 2023-му – 1200, за перше півріччя 24-го – вже понад 600. Тренд пов'язаний із мобілізацією та зменшенням кількості сеньйорних спеціалістів. Звичайно, ми теж, можна сказати, боремося з ринком: доносимо цінність наймання таких кандидатів. Джуни сьогодні – ці мідли та сеньйори завтра. Також спостерігаємо великий запит на студентів-рекрутерів. Їх активно наймають компанії. Це свідчить про те, що ринок відновлюється, роботодавці готові наймати, раз їм потрібні нові джуніори.
Також спостерігається тренд до розширення діапазону вікових категорій: не лише в сторону 60+, а й у бік від 16 років. Не можу сказати, що в нас багато студентів 60+, але вони є. Наприклад, нещодавно працевлаштувався один наш 61-річний студент. Раніше він був хірургом, втім вирішив у поважному віці зробити світч і став Python-розробником. Тепер працевлаштувався в компанію, яка займається медичними технологіями. Його досвід у медичній сфері та розуміння цього бізнес-домену зіграли на руку.
Втім тут важливий момент внутрішньої мотивації кандидатів: вони мають бути готовими, що доведеться докласти більше зусиль, аніж молодшим пошукачам. Проте думаю, якщо в компаній дійсно є стратегія і розуміння, що вони не впораються та не зможуть постійно знаходити сеньйорів, кількість фахівців 60+ збільшиться. Бо це кандидати із життєвим досвідом, який у деяких аспектах є набагато ціннішим аніж хард-скіли. Але інколи в роботодавців є упередження: начебто люди після 50 років нічого не роблять для свого розвитку. Втім якщо людина наважилася на світч у 60 років – це якраз свідчить про внутрішню мотивацію, запал, відкритість до світу.
З 2015 року ми випустили 4000 студентів, з них 37% – жінки. Зараз тренд точно змінюється в бік жінок, їх приходить усе більше. Але все ж найбільше жінок, як і раніше, лишаються в тестуванні та дизайні. Тож хочу закликати: не бійтеся йти в розробку, адже зараз у компаніях існує тренд на наймання жінок, зі зрозумілих причин.
Мені здається, що нерідко перешкоджають страхи, пов'язані з гендерними упередженнями: начебто технічні професії складно опанувати, що це дуже «чоловіча» справа. Але все точно не так, і немає навіть жодних досліджень, які це можуть засвідчити.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].