Нестача літаків, крах ланцюгів постачання, зростання викидів. На якій «ноті» відкрився авіасалон у Фарнборо
Світова аерокосмічна галузь перебуває у глибокій депресії, і виходу з цієї ситуації наразі не видно

Лідери аерокосмічної галузі, що 22 липня з’їхалися до Фарнборо, матимуть що обговорити протягом тижня заходів одного з найбільших і найвпливовіших авіасалонів світу: від халеп у Boeing та Airbus, які призвели до диких черг із замовлень, до авіапарків, що старіють і використання яких унеможливлює зменшення вуглецевих викидів.
Міжнародний авіасалон у Фарнборо, який триватиме в містечку в графстві Гемпшир 22–26 липня, зазвичай був майданчиком, на якому численні гравці аерокосмічної галузі приємно спілкуються, діляться новинами, оглядають перспективні стартапи та космічні ініціативи, а головне – укладають багатомільйонні угоди. Проте зараз, після двох років обмежень через пандемію COVID, на ньому панує розчарування, яке в першу чергу відчувають замовники літаків – керівники компаній-авіаперевізників, що не отримують бажане через затримки з виробництвом нових бортів, порушення ланцюгів постачань і нестачу запасних частин.
Агентство Bloomberg проаналізувало низку проблем, що їх зараз відчуває аерокосмічна галузь, та проілюструвало стан справ інфографікою за даними компанії авіаційної аналітики Cirium і компанії авіаційних даних, досліджень та консалтингу IBA. Mind підготував адаптований переклад тексту.
Обмеження, з якими вимушено стикаються виробництва, стали вже більш ніж головним болем для двох провідних авіавиробників та їхніх клієнтів з авіаліній. Нестача потужностей також впливає і на пасажирів – через зменшення кількості перельотів і напрямків, а також вищі ціни. Крім того, пасажири змушені довше літати застарілими літаками.
Кількість замовлень у черзі виробників збільшується, але це не пришвидшує роботу компаній

Попри це Airbus і Boeing продовжують приймати нові замовлення від компаній, які вірять у зростання попиту на подорожі протягом наступних 10 років. Це означає, що черги збільшуються, а пришвидшити виробництво не є можливим.
Амбіції авіаційної галузі також руйнує нестача нових і більш ефективних реактивних літаків, які витрачали б менше пального, могли б допомогти зменшити вуглецевий слід галузі та досягти мети нульових викидів до 2050 року. Списання старих літаків цьогоріч сильно відстає від попередніх цифр, оскільки зменшення кількості нових літаків змушує перевізників продовжувати експлуатацію старих, що споживають більше пального, а отже, мають більші викиди.
У небі більшає застарілих літаків, кількість списань падає

Ці затримки з введенням в експлуатацію сучасніших літаків із прогнозованою швидкістю ставлять перепони на шляху до однієї з амбітних цілей галузі – кардинального зменшення викидів СО2. За прогнозами, у 2024 році галузь перевищить показник 2019 року.
«Ці літаки не можуть літати вічно, маючи вуглецевий слід на 15–20% більший за їхніх нащадків. У якийсь момент ця карткова колода має розпастися», – вважає Роб Морріс, очільник глобальної консультативної практики в Cirium Ascend.
«Чисті» vs «брудні»
За спостереженнями Міжнародної енергетичної агенції, авіація не вкладається у графіки досягнення поставленої мети зі зменшення викидів до середини століття. Через це авіалініям, які демонструють найгірші показники, доводиться сплачувати штрафи або обмежувати операційну діяльність. Дані IBA свідчать, що найкращі показники мають лоукостери, на чолі яких – Wizz Air Holdings.
Лоукостери краще за інших справляються зі зменшенням викидів СО2 в атмосферу

Це не дивно, адже бюджетні авіалінії настирливо зменшують кількість та вагу багажу, натомість наповнюючи салони посадочними місцями – практика, що допомагає зменшити кількість витраченого палива на одного пасажира. Багато таких авіаліній знизили кількість викидів на одне місце на милю з 2019 року.
З іншого боку, деякі авіалінії, навпаки, мають збільшення викидів СО2 на одне місце на одну милю.
Найбільші забруднювачі

Перше місце серед забруднювачів із 100+ літаками в парку посідає SkyWest. Вона є найгіршою з-поміж регіональних перевізників, що виконують рейси від імені великих авіакомпаній, використовуючи менші літаки, нерідко менш забиті сидіннями – а це збільшує розрахунки їхнього впливу на екологію.
Бюджетні авіалінії, крім того, очолюють список компаній із новішими літаками, оскільки вони купують літаки з конвеєра й оптом, що дозволяє їм прискорювати зростання та паралельно максимізувати паливну ефективність.
Молоді серцем
У групі авіаперевізників із більш ніж 100 пасажирськими літаками в парку найновішими машинами може похвалитися індійська компанія IndiGo. Серед іменитих компаній із флотом приблизно з 200 сучасних широкофюзеляжних бортів вирізняється проміж інших Singapore Airlines.
Авіакомпанії із найновішими та найстаршими літаками

Найстарший авіапарк – в американського перевізника Allegiant Air, який взагалі своїм існуванням завдячує придбанням літаків, які вже використовувалися. Погані начебто показники великих гравців – United Airline Holdings та American Airlines Group – пов’язані з тим, що вони утримують на балансі старі машини, які вже не використовують, а згодом утилізують – через 20 років.
Якщо ж говорити про авіакомпанії, які списують багато літаків, то більшість із них літають на ультрадовгі дистанції, нерідко перебуваючи в небі цілодобово.
Списання широкофюзеляжних літаків

Turkish Airlines очолили список перевізників за часом перебування в повітрі своїх широкофюзеляжних літаків у червні 2024 року, а от найдовші рейси – це номінація, у якій майже немає рівних Singapore Air.
Цей переліт, із Сінгапуру до літовища «Ньюарк» в американському місті Нью-Джерсі, триває 19 годин, після чого літак перебуває на смузі лише 3,5 години, після чого вилітає у зворотному напрямку.
Списання вузькофюзеляжних літаків

Pegasus Airlines є провідним перевізником, коли йдеться про час, який у червні провели в повітрі його вузькофюзеляжні машини.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].