Токсичних кредитів поменшає? НБУ хоче поліпшити процес управління NPL у банках
Як це вплине на врегулювання проблемних боргів?

Національний банк продовжує вдосконалювати механізми управління непрацюючими кредитами (NPL) у банках. Як повідомляє НБУ, він має намір підвищити ефективність системи управління ризиками в банках, посилити контрольні функції наглядової ради щодо головних ризик-менеджерів фінустанов, а також перерозподілити навантаження на фахівців системно важливих банків у питаннях, пов'язаних із врегулюванням проблемної заборгованості.
Для цього НБУ оприлюднив проєкт змін до постанови №97, у якому прописано правила нагляду за проблемними активами.
Mind розібрався, як це може вплинути на ситуацію з NPL у банківському секторі.
Що взагалі відбувається з NPL у банках? Згідно з останніми даними, які оприлюднив НБУ, на 1 липня 2024 року загальний обсяг непрацюючих кредитів у банківському секторі становив 418,2 млрд грн проти 422,4 млрд грн на початок 2024 року. Отже, за півріччя сума проблемних кредитів скоротилася на 4,2 млрд грн.
Найбільше «поганих» позик у бізнесу – 271 млрд грн, або 74% усіх проблемних кредитів. Сума непрацюючих кредитів фізосіб становить 59 млрд грн, або 26% відповідно.
Найбільший обсяг NPL сконцентровано в державних банках. Зокрема проблемний портфель Приватбанку, Ощадбанку, Укрексімбанку, Сенс Банку та Укргазбанку становить 354 млрд грн, це 85% усіх NPL у банківській системі.
У банках із приватним капіталом рівень NPL значно менше – близько 15% NPL, або 64 млрд грн.
Скорочення NPL відбувається переважно через списання позик фізосіб, тоді як частка непрацюючих кредитів бізнесу залишається практично незмінною.
Що вже змінилося у процесі управління NPL? У квітні 2024 року НБУ затвердив поправки до згаданої постанови №97. Частина з них стосувалася деяких нюансів управління проблемними активами (NPL) у банках.
- Банки зобов'язані вносити потенційно проблемних позичальників до списку спостереження протягом 7 днів із того моменту, як будуть виявлені ознаки неблагонадійності клієнта.
- Банки протягом 90 календарних днів проводять перегляд кредитів боржників, які включені до списку спостереження, а згодом проводять ревізію цих позик кожні пів року.
- Профільні підрозділи роботи з NPL всередині банків на кожному етапі ретельно контролюють процес реструктуризації заборгованості чи її примусового стягнення.
Що планує змінити НБУ цього разу? Проєкт, який оприлюднив Нацбанк, передбачає такі нововведення:
- на наглядову раду банку покладається зобов'язання щодо запобігання будь-яким конфліктам інтересів, які можуть виникати у процесі управління проблемними активами;
- банк відповідно повинен прописати у своїх внутрішніх документах чіткі вимоги щодо запобігання конфлікту інтересів і передбачити заходи на випадок виникнення такого конфлікту;
- у разі наявності конфлікту інтересів наглядова рада банку має право передати всі повноваження з управління непрацюючими активами головному ризик-менеджеру;
- якщо банк набуває статусу системно важливого, він повинен протягом 4 місяців внести зміни до своєї організаційної структури, щоб врегулювати питання передачі та розподілення повноважень з управління непрацюючими активами.
Після того як Нацбанк ухвалить ці поправки, банки матимуть час до 1 червня 2025 року, щоб доопрацювати / внести зміни до внутрішніх документів з управління проблемними активами.
Що це все означає для банків та їхніх позичальників? Частка NPL у банківській системі скорочується вкрай повільно. Найскладніше ситуація з кредитами бізнесу. Адже одна справа – стягнення проблемної позики, яку було видано на купівлю чайника чи смартфона, і зовсім інша – кредит на будівництво заводу, сума якого може обчислюватися десятками й сотнями мільйонів.
Нацбанк зі свого боку хоче виключити використання будь-яких непрозорих схем зі стягнення NPL. Наприклад, якщо банки будуть затягувати з визнанням проблемних позик або їх реструктуризація та списання відбуватимуться з порушеннями. Впровадження такої категорії, як конфлікт інтересів, дозволить наглядовим радам банків відсторонювати від виконання своїх обов'язків ризик-менеджерів банків, які були викриті у змові з позичальниками.
Адже на ринку вже є показовий приклад, коли багато позик, які стали проблемними, видавалися пов'язаним особам. Тобто це якраз і був конфлікт інтересів. Йдеться про ПриватБанк, у якого найбільший портфель NPL на ринку розміром 181 млрд грн. Левова частка цих позик дісталася фінустанові після націоналізації від колишніх власників і пов'язаних із ними компаній. І розчищення цього портфелю відбувається дуже повільно.
Втім, наскільки дієвими будуть запропоновані Нацбанком заходи, стане зрозуміло не відразу. Робота з проблемними бізнес-позичальниками – довгий і складний процес, який може тривати роками. Плюс до всього більшість проблемних корпоративних кредитів накопичилася під час війни. Багато позичальників втратили активи через окупацію або бойові дії (обстріли), а деякі компанії взагалі припинили свою діяльність. Тобто вони фізично не зможуть розрахуватися за своїми боргами. І жодні нормативні ноу-хау у цьому разі не допоможуть.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].