Міст, який об’єднує. Як Балаклійська громада планує відбудову мосту, зруйнованого росіянами
І хто в цьому допомагає

Балаклійська громада перебувала в окупації пів року – від самого початку повномасштабного вторгнення росіян. Ворожі війська зруйнували на її території тисячі житлових, соціальних і промислових об’єктів. При відступі загарбники підірвали декілька мостів.
Одним із таких пошкоджених транспортних об’єктів став ключовий для мешканців міст через річку Балаклійка, який з’єднує дві частини міста. А також – дає можливість людям швидко доїхати до великої клінічної багатопрофільної лікарні, що розташована на правому березі. Балаклійська громада у співпраці з програмою «U-LEAD з Європою» розробила сучасний проєкт реконструкції мосту.
Mind розбирався, як працює «Інструмент підготовки проєктів» від U-LEAD у Балаклійській громаді.
«Інструмент підготовки проєктів» U-LEAD – одна з ініціатив програми «U-LEAD з Європою», що має на меті допомогти громадам у підготовці проєктів місцевої відбудови. Ця підтримка включає діагностику проблеми, формулювання ідеї проєкту, обговорення проєкту з громадськістю, фінансування розробки проєктної й тендерної документації, підготовку повної аплікаційної форми проєкту (у тому числі для публікації на державній онлайн платформі з відновлення DREAM) та допомогу в пошуку фінансування.
Більшість пошкоджених унаслідок збройної агресії рф об’єктів перебувають у власності громад. Реформа місцевого самоврядування засвідчила, що саме громади найкраще розуміють потреби мешканців, зацікавлені в якісній відбудові та залученні інвестицій. Під час повномасштабного вторгнення громади продемонстрували готовність брати на себе ініціативу та долати виклики надскладних часів.
Водночас підготовка інфраструктурних проєктів вимагає чималих ресурсів – передусім людських – і часто специфічних знань, яких не вистачає громадам. Тому у 2022–2024 роках U-LEAD відібрала 20 громад і допомогла їм підготувати 25 проєктів відбудови на загальну суму більше ніж 140 млн євро. Проєкти розробляли у сферах освіти, охорони здоров’я, поводження з відходами, водопостачання, водовідведення та транспорту.
U-LEAD – це програма співпраці між українським урядом, Європейським Союзом і його державами-членами: Німеччиною, Польщею, Данією та Словенією – у створенні багаторівневої системи управління, яка є прозорою, підзвітною та реагує на потреби громадян України.
Якої шкоди завдала громаді російська окупація?
Українські війська звільнили місто Балаклія від росіян 8 вересня 2022 року, під час харківського контрнаступу. В окупації мешканці перебували пів року – ворог зміг зайняти територію громади ще на початку березня.
До вторгнення армії рф Балаклія була економічно розвиненою громадою. Тут працювали промислові підприємства національного масштабу в будівельній, харчовій та оборонній галузях: німецький «Хенкель» (будівельні суміші та фарби), «Балцем» (цемент), Балаклійський молокозавод, Балаклійський ремонтний завод тощо. У громаді також набирав обертів аграрний сектор.

Під час відступу росіяни зруйнували важливий для Балаклійської громади міст через річку Балаклійка
За даними Балаклійської міської військової адміністрації, окупаційні війська пошкодили у громаді тисячі різних об’єктів: 254 багатоквартирних житлових будинки, 3944 приватних будинки, п’ять гуртожитків, 19 шкіл і позашкільних закладів, сім дитсадків, лікарню та центр первинної медико-санітарної допомоги, 18 клубів, 13 бібліотечних філій, а ще – п’ять великих промислових підприємств, обладнання мереж енерго- та водопостачання, транспортну мережу (у тому числі мости), торговельні підприємства.
А на 60% сільськогосподарських земель взагалі стало небезпечно вести сільське господарство через мінування територій і залишки снарядів, що не вибухнули. За два роки частково діяльність відновили 27 з 34 агропідприємств. Промислове виробництво зміг запустити тільки завод «Хенкель».
Від моменту повномасштабного вторгнення росії кількість мешканців зменшилася з майже 43 тис. до 30 тис.: виїхали приблизно 18 тис. жителів, а додатково оселились у громаді близько 5000 внутрішньо переміщених осіб.

Начальник Балаклійської МВА Віталій Карабанов
«Окупанти зруйнували інфраструктурні об'єкти: водогін, водопостачання, водовідведення, газопостачання, електропостачання. Повністю не працювала жодна з установ – ані соціальні, ані банківські, поліція, прокуратура, СБУ. Треба було швидко все відновити та надавати людям послуги, тому що в місті на момент окупації залишалося до 13 тис. людей. А до повномасштабного вторгнення росії та окупації населення тут було майже 43 тис.», – згадує Віталій Карабанов, начальник Балаклійської міської військової адміністрації.
Спеціалісти профільних відділів міськради підрахували, що через втрату промислових потужностей і зменшення населення місцевий бюджет недоотримує 50% доходу. До прикладу, у 2024 році надходження в бюджет становили 854 млн грн. Якби всі підприємства працювали, то громада отримала б у розпорядження близько 1,7 млрд грн на розвиток і відновлення соціальної сфери й інфраструктури. Але й цих коштів було б замало для повноцінного відновлення інфраструктури, враховуючи масштаби пошкоджень і руйнувань.
Зіткнувшись із потребою відновлення територій після деокупації та одночасно опинившись у складному економічному стані, Балаклійська ТГ звернулася до зовнішніх джерел фінансування – державного бюджету, міжнародних організацій і благодійних фондів. Одним із пріоритетних наразі для громади є проєкт відбудови мостового переходу через річку Балаклійка.
Коротко про Балаклійську міську територіальну громаду
Розташування та склад: Харківська обл. (південний схід); 37 населених пунктів (14 старостинських округів), адміністративний центр – м. Балаклія. З 22 жовтня 2022 року створена Балаклійська міська військова адміністрація.
Населення: зареєстровано 40,34 тис. людей; фактично проживає – близько 30 тис. людей, у тому числі приблизно 5000 ВПО; у м. Балаклія – 25,34 тис. людей.
Площа: 129,75 тис. га, з них для ведення сільського господарства – 101,6 тис. га.
Економічний профіль: надходження в бюджет 2024 року – 842 млн грн. Після повномасштабного вторгнення частка трансфертів із держбюджету сягнула 60%. Прямі податкові та неподаткові надходження зменшилися до 40%. Більше ніж половину податків до місцевого бюджету сплачують державні компанії «Укргазвидобування» та «Південна залізниця».
Найрозвиненішими секторами економіки до вторгнення було сільське господарство, промисловість, транспорт, складське господарство, поштова та кур'єрська діяльність, торгівля. Зараз понад 60% полів не обробляються через мінне забруднення. Не працює частина великих промислових підприємств.
Бюджет громади спроможний лише до часткового фінансування заходів із відновлення території громади та усунення незначної частини наявних руйнувань. Відновити громаду повністю неможливо без залучення інвестицій.
Що сталося з мостом і чому його важливо відбудувати?
Під час відступу у вересні 2022 року росіяни підірвали один із важливих мостів через річку Балаклійка по вул. Жовтнева. Міст довжиною 130 м з’єднує центр і більшу частину міста, що розташована на лівому березі, із житловим мікрорайоном і лікарнею правого берега.

Як пояснив Віталій Карабанов, через два місяці після деокупації міст полагодили силами Державної спеціальної служби транспорту, Міністерства оборони та військових підрозділів. Але це – тимчасова споруда з металевих опор і настилу з дерев’яних дощок.
«Нам гарантію давали майже на три роки – уже два з них міст стоїть, ремонтується та підтримується нашим комунальним підприємством», – зауважує керівник Балаклійської МВА.
Відсутність надійного мостового переходу значно ускладнює життя мешканцям міста й навколишніх сіл. Через міст пролягає один із найзручніших логістичних маршрутів у регіоні.

За даними Балаклійської міської військової адміністрації, річка відмежовує близько 11 тис. мешканців правого берега громади від центру міста. Мостом проходить вісім автобусних маршрутів, його щоденно переходять сотні пішоходів. З поверненням людей у громаду навантаження зросте. По мосту транзитом також подорожують жителі з інших громад. Є об’їзна дорога навколо Балаклії, але вона в багатьох випадках значно подовжує маршрут.
Проте найголовніше те, що мостом зручно та швидко діставатися до Балаклійської клінічної багатопрофільної лікарні інтенсивного лікування. Якщо ж їхати до лікарні із центру Балаклії об’їзною дорогою, то шлях збільшується вдвічі.
Варто зазначити, що Балаклійська лікарня розрахована на 300 стаціонарних ліжок цілодобового перебування та надає 25 пакетів медичних послуг. Вона є ключовим медичним закладом, який обслуговує не тільки містян Балаклії, а й жителів Ізюмського та Куп'янського районів. За даними адміністрації, у січні 2025 року в медзакладі лікувалися 984 особи. З них із Балаклійської громади – 358 людей, тобто лише 36%. Усі інші пацієнти – з навколишніх громад.
Крім того, по мосту й уздовж нього прокладені міські мережі: газопровід, водопровід, лінії електропередачі та зв’язку. Їх громаді також довелося відновлювати. Газопровід, який пролягає по мосту, доволі зношений. Щоб прокласти новий, потрібно спочатку реконструювати споруду.
При цьому громаді доводиться щорічно витрачати 200 тис. грн на підтримку переходу в безпечному стані (заміна дощок, кріплень тощо). Робиться це двічі на рік. Через рік, прогнозують у міськраді, витрати доведеться збільшити, адже прийде час ретельнішого ремонту тимчасової споруди. І, попри поточну підтримку, конструкція не гарантує безпечних та зручних умов для руху автомобілістів, пішоходів і велосипедистів.
Розуміючи всі ці проблеми, громада ще з 2022 року почала шукати можливості реконструкції мосту. Якраз тоді U-LEAD ініціювала «Інструмент підготовки проєктів».
Згідно зі звітом Світового банку, загальна вартість шкоди, завданої транспортному сектору України становить $36,7 млрд (період із 24.02.2022 до 31.12.2024). У порівнянні з попереднім звітом ($33,6 млрд) суттєвих змін в оцінці вартості шкоди не відбулося через відносно стабільну лінію фронту.
Як раніше повідомляв Світовий банк, пошкоджені або зруйновані активи охоплюють 8400 км автомобільних доріг, понад 140 мостів державного значення та 150 мостів регіонального значення; пошкоджено або зруйновано понад 50 км залізничних колій, 83 залізничних мости та понад 1400 км залізничної контактної мережі.
У свіжому звіті зазначено, що 2024 року збільшилися руйнування залізничної та портової інфраструктури, а також уздовж лінії бойового зіткнення.
Як U-LEAD допомагала розробляти проєкт реконструкції мосту?
Концепція проєкту реконструкції мосту над р. Балаклійка стала одною з 25, які були відібрані «U-LEAD з Європою» до співпраці. Для розуміння масштабу та складності процесу – 260 українських громад подали свої заявки на конкурс. Відбір проходив у кілька фаз: оцінка проєктної ідеї, навчання, створення та відбір концепції.
«Інструмент підготовки проєктів» складається з багатьох етапів. На першому з них ключовим кроком є формування команди. Створюється вона розпорядженням голови громади. У випадку Балаклії до складу робочої групи увійшли заступник начальника міської військової адміністрації, землевпорядниця, керівниця фінансового управління, начальники економічного, юридичного відділів, представники управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою, а також сектору інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю.
Ключові етапи розробки проєкту реконструкції мосту в Балаклійській громаді за підтримки U-LEAD
1. Діагностика проблеми: створення на базі громади експертної робочої групи, оцінка пропускної спроможності автомобільної ділянки для всіх типів учасників дорожнього руху. Навчання групи. Створення попереднього завдання на проєктування.
2. Формулювання концептуальних рішень: пошук оптимального варіанту реконструкції мосту з урахуванням максимальної ефективності, пропускної спроможності та безпечності його використання.
3. Збирання та аналіз вихідних даних, проведення громадського обговорення розроблених концептуальних рішень. Затвердження завдання на проєктування.
4. Розробка підрядною компанією проєктної і тендерної документації.
5. Проходження експертизи проєктної документації.
6. Підготовка повної аплікаційної форми проєкту, завантаження проєкту на DREAM (цифрову екосистему для підзвітного управління відновленням).
При цьому ініціатива U-LEAD поставила собі за мету, по-перше, розробку проєкту, повністю готового до фінансування, по-друге, навчання фахівців громади самостійно готувати й супроводжувати інфраструктурні проєкти. У Балаклії через війну пошкоджено дуже багато об’єктів, які рано чи пізно треба буде також реконструювати.
«Важливим і показовим у таких програмах є готовність громади працювати над проєктом, навчатись та отримувати досвід. Ба більше, робота над інфраструктурним проєктом – це не два-три місяці, а повноцінно більше року. І це варто розуміти всім громадам», – зазначає радниця з розвитку громадської інфраструктури програми «U-LEAD з Європою» Яна Самойленко.

Учасники балаклійської команди: Вікторія Дащенко, очільниця відділу економічного розвитку та інвестицій апарату виконавчого комітету Балаклійської міської ради, Максим Будянський, заступник начальника Балаклійської МВА й голова робочої групи
«Окрім допомоги в підготовці проєктної документації програма «U-LEAD з Європою» навчила нас якісно готувати аплікаційну заявку для залучення подальшого фінансування. Цей досвід ми вже з успіхом застосовуємо при подачі своїх пропозицій на різні конкурси», – розповідає Вікторія Дащенко, очільниця відділу економічного розвитку та інвестицій апарату виконавчого комітету Балаклійської міської ради.
Яке проєктне рішення реконструкції мосту розробили?
У кожному проєкті, що розробляють громади у співпраці з U-LEAD, обов’язково враховуються принципи сталості, інклюзивності та підвищення ефективності.

Вигляд тимчасового мосту
З урахування цього Балаклійська громада визначила такі критерії для технічних рішень:
1. Збільшення пропускної здатності та безпечності руху по мостовому переходу шляхом розширення кількості смуг руху з двох до чотирьох. Нині на мосту дорога звужується, що створює додаткову небезпеку для учасників руху.
2. Підвищення безпеки та зручності для всіх учасників дорожнього руху завдяки розширенню ділянки пішохідними та велосипедними доріжками, які також можуть використовувати люди з інвалідністю, у тому числі на кріслах колісних.
3. Реконструкція повинна безпечно з'єднати мостовими конструкціями газові та телекомунікаційні мережі на обох берегах річки, а також врахувати, що по її дну вздовж мосту проходить водопровід.
4. Новий міст має бути довговічний, що, попри високі початкові капіталовкладення, у довгостроковій перспективі допоможе громаді заощадити кошти на експлуатації та ремонтах.
Варто зауважити: під час розробки громада мала погодити проєктні рішення з низкою державних і приватних організацій, які є власниками комунікацій, що проходять уздовж мосту.
«У нашому проєкті реконструкції не передбачена реконструкція мереж. Але ми повинні були запроєктувати можливість прокладання після відбудови нового газопроводу, мереж зв’язку, лінії електропередачі. Також дном річки проходить водопровід, який ми відновили після деокупації. А оскільки міст планується розширити, то нам потрібно було запланувати та врахувати майбутнє перенесення водопроводу», – зазначив заступник начальника Балаклійської МВА, голова робочої групи Максим Будянський.
У розробленому проєкті передбачені такі рішення:
1. Загальна ділянка реконструкції становить 680 м. До неї входить повна відбудова мосту довжиною у 130 м і додаткове облаштування пішохідної та велосипедної доріжки вздовж наявної автомобільної дороги з обох сторін мосту загальної довжиною 550 м.
2. У реконструкції мосту передбачені повна заміна фундаменту, опор, прогонових будов, розширення дороги до чотирьох смуг руху з пішохідними та велосипедними доріжками, влаштування підходів до мосту. Підсилення нових опор дозволятиме збільшити порогові навантаження на 50%. Враховано водовідведення з мостової споруди, дренажна система та очисна споруда. З обох сторін планується встановити світлодіодне освітлення на металевих опорах з антикорозійним захистом. Буде використана стійка до зношення дорожня розмітка.
3. Термін служби мостової конструкції становитиме 80 років.
4. Ширина пішохідного тротуару – 2,25 м, двосторонньої велодоріжки – 2,5 м. Розташовані вони по різні сторони мосту та вулиці. Безбар'єрність середовища для маломобільних груп населення забезпечать адаптований нахил тротуарів, широкі пішохідні переходи з низькими бордюрними каменями й тактильними смугами.
«Ми пишаємося цим проєктом, якщо чесно. Адже його рішення підвищують рівень мобільності та безпеки руху всіх учасників: автомобілістів, пішоходів, велосипедистів і людей з інвалідністю на кріслах колісних. Зазначу також, що наявність пішохідних і велодоріжок стимулюватиме людей більше рухатись. Це – і екологічно, і заощаджує енергоресурси», – ділиться Вікторія Дащенко.
Загалом бюджет проєкту становить 375,9 млн грн (з ПДВ) та може бути реалізований (будівельні роботи) за 16 місяців.
Докладніше про проєкт можна дізнатися на цифровій екосистемі для підзвітного управління відновленням DREAM тут.
Як акцентував Віталій Карабанов: «Набутий досвід гідний того, аби ним ділитися із сусідніми громадами. А міст, спроєктований у рамках «Інструменту підготовки муніципальних проєктів», – наводити як приклад співпраці. Тепер розраховуємо на донорську допомогу, щоб мати можливість реалізувати наступну фазу проєкту, а саме – будівництво».
Як відбудова допоможе розвитку громади?
Важливість відбудови мосту для Балаклійської громади та навіть мешканців навколишніх громад важко переоцінити. У багатьох випадках він допомагає буквально врятувати життя пацієнтам, які потребують невідкладної медичної допомоги. Але і крім цього, без постійного мосту навколишнім мешканцям важко вести комфортне та безпечне життя. Тимчасова споруда – хоч і надійна, але має дуже обмежений термін придатності.
Як резюмують представники Балаклійської громади, реконструкція мосту, по-перше, дозволить відновити безпечне та безперебійне сполучення; по-друге, створить комфортні умови для пересування пішоходів і велосипедистів, покращить мобільність мешканців; по-третє, дозволить покращити послуги газопостачання та поліпшить якість користування іншими мережами.
І, звісно, новий міст стане символом відновлення громади, перед якою стоять чимало викликів і головний з них – повернути у Балаклію людей.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].