«Київстар» у цифрах: як оператор намагається випередити конкурентів не лише за доходами та абонбазами
Олександр Комаров – про покриття автошляхів, динаміку VoLTE та пекельне пекло

7,275 млрд грн доходу, 4,915 млрд грн EBITDA, 67,6% маржа EBITDА, 26,3 млн абонентів. Це показники «Київстар» за підсумками ІІІ кварталу. Оператор провів велику пресконференцію. Mind вибрав найцікавіші цифри, факти та цитати.
1830
Стільки кілометрів міжнародних автошляхів «Київстар» обіцяє невдовзі покрити 4G. До кінця 2021 року абоненти мають отримати 90% покриття цих трас. «Надалі основні транзитні магістралі будуть покриті на 95–96%. Нині – близько 80%. Добудовуємо мережу базових станцій», – говорить президент «Київстар» Олександр Комаров.

Для наступного етапу – покриття 29 національних доріг, загальною довжиною близько 20 000 км – Комаров пропонує своїм конкурентам приєднатися до шерингу (спільне використання інфраструктури). По інших проєктах «Київстар» уже обмінявся з «Vodafone Україна» 600–700 базовими станціями. «Фактично це розмір масштабного річного будівництва. Досягти покриття понад 90% уже неможливо без активної співпраці між операторами. Інакше ми отримаємо глибоко збитковий бізнес-кейс для всіх трьох операторів», – пояснює президент компанії.
90%
Це нинішній рівень покриття населення зв'язком четвертого покоління. «Сьогодні в нас святковий день. За ліцензійними зобов'язаннями ми мали досягти цього рівня лише наступного року. Мобільна мережа 4G від «Київстар» доступна в майже 16 000 населених пунктів. Будуємо найбільшу та швидку мережу. У найближчого конкурента – поки що 83% з покриття», – запевняє Комаров.
За його словами, «Київстар» – єдиний оператор, який запустив LTE на 900 МГц у містах. Це дало змогу на 10% поліпшити покриття всередині приміщень (чим нижче частоти, тим краще вони проникають за бетонні перекриття тощо).

Покриття на 100% навряд чи можливе. За словами президента компанії, після межі в 90% рухатися далі для операторів набагато витратніше. Наприклад, для покриття 93% населення Житомирської області «Київстар» вклав 500 млн грн. Щоб «добігти» до 99% у цьому регіоні, потрібно витратити ще 300 млн грн.

«Ми аналізували, як будуються такі проєкти в інших країнах. Навіть у маленькій і дуже багатій Швейцарії немає покриття на 100%. У 90% випадків високий рівень досягається державно-приватним партнерством», – зазначає Комаров.
Близько 11 млн
Стільки 4G-абонентів зараз у «Київстар». «При цьому отримувати цей сервіс можуть близько 16,6 млн наших клієнтів. Але часом у них банально не увімкнуто режим LTE у смартфоні. Це одна з причин, чому проникнення зростає повільніше», – пояснює Комаров.
102 хвилини на день
Стільки в середньому мешканці села зависають у TikTok. «2019 року, коли запускали 4G, трафік у селі та місті відрізнявся втричі. Сьогодні вони зрівнялися. Тобто мешканець села споживає стільки ж послуг, розваг, як і містянин», – розповідає Комаров.
Загалом за останні три роки 4G-абоненти збільшили середнє споживання з 2,3 до 7 ГБ на місяць.

18 000
Стільки точок моніторингу в системі «розумного» управління мережею «Київстар».
Близько 1000
Стільки кілометрів оптоволоконної мережі оператор будує щороку.
2%
Така частка нових бізнесів (Big Data, IoT, MFS, ОТТ та хмари) у загальному доході оператора. «З одного боку, я дуже задоволений. З іншого – у 2019 році ми запланували до 2022-го досягти 5%. Напевно, не досягнемо. Сподіваюся, наступного року дотягнемо до 4% загальної виручки. Сервіс, що найшвидше зростає у В2С сегменті, – «Київстар ТВ». Сьогодні ми в трійці лідерів із надання послуг платного телебачення. Наразі незрозуміло, хто на першому місці: MEGOGO чи «Воля». Але якщо взяти до уваги класичних ОТТ-провайдерів – то MEGOGO, а ми на другому місці», – сподівається Комаров.

Понад 6 млн
Стільки абонентів «Київстар» користуються не лише базовими мобільними послугами компанії, а й іншими сервісами. «Найпопулярніша не базова послуга – фіксований широкосмуговий інтернет, на другому місці – «Київстар ТВ». Є helsi.me, друга Sim-карта тощо», – пояснює Комаров.

200 000
Стільки девайсів у мережі «Київстар» можуть бути підключені до послуги VoLTE. Але поки що користується нею близько 60 000 абонентів. «Проєкт йде тяжко. Запустили його наприкінці минулого року для контрактних абонентів. Кожна модель девайсу потребує амолгації (адаптації) у кожній країні до технології VoLTE. Це технологічна проблема. Але без VoLTE ми не зможемо, тому що ця технологія еволюціонує в 5G. Вона ж допоможе операторам ефективніше керувати спектром у довгостроковій перспективі. 2025 року нам доведеться ухвалювати рішення щодо скорочення технологій і, найімовірніше, жертвуватимемо 3G», – пояснює Комаров.
Наступного року оператор хоче запустити VoLTE для препейд-абонентів та залучити близько 2 млн клієнтів.
2–2,5 EBITDА
З таким мультиплікатором було продано «Vodafone Україна» та Vega. Чи збережеться цей тренд на ринку за подальших угод? «Не думаю. Ринковий мультиплікатор – 4–5 EBITDА. Ми кожен кейс оцінюємо окремо: визначальним буде обсяг синергії, який генерує угода», – розповідає Комаров.
Нещодавно невеликі інтернет-провайдери повідомили, що їм почали надходити пропозиції щодо продажу від «Київстар». Президент компанії відмовився коментувати подробиці. «Ринок консолідуватиметься навколо великих провайдерів. З якою швидкістю це відбуватиметься – велике питання. Тому всі великі гравці намагаються зрозуміти, чи є на ринку готовність до консолідації. Визначальним чинником є ціна», – пояснює спікер.
86 грн
Такою є середня виручка з одного абонента в мобільному зв'язку в «Київстар». За рік ARPU збільшився на 9%. На таке саме зростання оператор розраховує наступного року.
Кілька сотень
Стільки інтерв'ю провів HR-департамент «Київстар», щоб знайти одного IT-співробітника. «Ми мали місяці, коли замість 10 нових співробітників, наймали лише 2–3. Відверто, це пекельне пекло. На кожного айтішника припадає сотня рекрутерів і тисячі дзвінків», – говорить Комаров.
Навесні цього року глава компанії повідомляв, у штаті оператора близько 360 IT- та digital-фахівців. За літо їхню кількість хочуть збільшити до 500. Але не склалося. «На жаль, ми не досягли своєї мети. Дуже складно конкурувати із зарплатами американського ринку та місцевими компаніями», – уточнив Комаров на останній пресконференції.
Близько 50%
Стільки пасивної інфраструктури до кінця року переведе «Київстар» на баланс свого нещодавно зареєстрованого підприємства Ukrainian tower company. Також буде переведено команду, софт з управління «господарством». «До наступного року закінчимо процес. Це перший крок. Для того щоб стати більш конкурентними в майбутньому, нам необхідно «пачкуватися». Ми не можемо з різними процесами, процедурами та політиками підходити до дуже різних бізнесів», – каже Комаров.
1,5%
Стільки 5G-смартфонів зараз у мережі «Київстар».

«У Європі частка В2С-включень у 5G до 2025 року буде 20–25%. А велика надія на В2В поки що не виправдовується. Проходить багато пілотних проєктів для підвищення ефективності виробництва, але вони поки що не вистрілюють. Ми хочемо досягти хоча б 20% проникнення 5G-смартфонів у нашу базу. Поки що не бачимо комерційного сенсу запускати цю технологію. Але готуємося. Закінчуємо тендер з 5G Core-мережі. Коли закінчимо – почнемо будувати цю мережу. Частина нашої мережі вже 5G ready», – уточнює президент компанії.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].