Енергоблокада РФ вимагає якомога швидшого реформування ринку нафтопродуктів України
Російські обмеження диктують необхідність проведення термінових заходів щодо підвищення стійкості ринку і зниження залежності від поставок з РФ

Обмеження Російською Федерацією поставок нафтопродуктів в червні 2019 року, а також перехід на щомісячне узгодження обсягів експорту палива в Україну диктують необхідність проведення термінових заходів щодо підвищення стійкості ринку і зниження залежності від цих поставок шляхом підтримки альтернативних напрямків – внутрішньої нафтопереробки і морського імпорту. Про це йдеться в прес-релізі «Консалтингової групи А-95».
Перш за все, потрібно стимулювати імпорт по морю, який потенційно може компенсувати не тільки російські, але й білоруські поставки. Втім, основним ризиком при переорієнтації на «морські» поставки є домінуюче становище групи «Приват» в сфері портової нафтоперевалки, що в разом з контролем над найбільшим в країні Кременчуцьким НПЗ створює загрозу монополізації ринку.
У Mind з'явився телеграм-канал Mind tweet, де ви першими отримуєте головні новини, що мають вплив на економіку та бізнес. Підпишіться, щоб зберегти ваш час та гроші.
Вихід із ситуації є очевидним: уряду необхідно повернутися до активної участі в управлінні Кременчуцьким НПЗ, в якому державі належить 43% акцій, і розглянути можливість участі в завантаженні нафтою підприємства силами «Нафтогазу». А в середньостроковій перспективі державі необхідно створити потужності з перевалки нафтопродуктів, особливо – зрідженого вуглеводневого газу (LPG).
«Потенційно по морю можна замістити російські і навіть білоруські обсяги дизельного палива. Але замістити поставки LPG з Росії і Казахстану українська морська інфраструктура не здатна навіть на 50% »,- вважають в «А-95».
Крім зменшення портових зборів, які знизять собівартість сировини і підвищать конкурентоспроможність експортної продукції українських НПЗ, найважливішим кроком для їх підтримки стане ліквідація «тіньового» ринку нафтопродуктів. Центральним елементом цієї програми є запуск з 1 липня 2019 року ліцензування операцій з нафтопродуктами, впровадження системи моніторингу фактичних залишків палива на складах за допомогою рівнемірів в стаціонарних і пересувних сховищах, а також модернізація системи адміністрування паливного акцизу.
Легалізація «тіньових» обсягів нафтопродуктів дозволить збільшити доходи державного бюджету, які можна використовувати для створення запасів нафтопродуктів на базі Держрезерву. Також уряд повинен зобов'язати «Укрзалізницю» і Міноборони України сформувати та утримувати незнижуваний запас в обсязі не менше їх місячного споживання. Також необхідно прискорити внесення до парламенту законопроекту про створення мінімальних запасів нафти і нафтопродуктів, який знаходиться в стадії розробки близько чотирьох років.
У разі, якщо реалізація даного комплексу заходів не дасть бажаного результату, уряду необхідно задіяти обмежувальні механізми у вигляді квот і мит по країні походження.
Нагадаємо: 1 червня в Росії набула чинності заборона на поставки нафти і нафтопродуктів в Україну. Санкції передбачають, що з цього моменту постачання нафтопродуктів з РФ в Україну будуть здійснювати за окремим дозволом.
За даними російських ЗМІ, введена заборона на експорт нафти і нафтопродуктів в Україну, а також на ввезення в Росію товарів українського машинобудування, легкої промисловості та металообробки. Під експортну заборону потрапили сира нафта, масла, вазелін і нафтовий кокс, бітумні і асфальтові суміші та інші вироби з нафтопродуктів.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.