«Нафтогаз» більше не може рятувати «Укртансгаз», який перебуває на межі банкрутства

«Нафтогаз» більше не може рятувати «Укртансгаз», який перебуває на межі банкрутства

Причиною фінансових труднощів «Укртрансгазу» є штучно занижені тарифи на транспортування та критичні недоліки кодексу газотранспортної системи

«Нафтогаз» більше не може рятувати «Укртансгаз», який перебуває на межі банкрутства
Голова правління «Нафтогазу» Андрій Коболєв
фото УНІАН

НАК «Нафтогаз України» не може фінансово підтримати АТ «Укртрансгаз», який перебуває в передбанкрутному стані через накопичені перед ним багатомільярдні борги операторами газорозподільних систем (облгазів). Про це йдеться в повідомленні на сайті компанії.

«Уже півроку ми говоримо про те, що «Укртрансгаз» може стати банкрутом через штучно занижені тарифи та несанкціонований відбір газу. На жаль, відповідальні органи обрали стратегію ігнорування поганих новин, і ситуація стала критичною, – зазначив голова правління Нафтогазу Андрій Коболєв. – «Нафтогаз» підтримував «Укртрансгаз», скільки це було можливо, і ми є найбільшим кредитором УТГ. Однак більше такої можливості немає. Ми мусимо накопичувати газ у підземних сховищах, і самі маємо дефіцит обігових коштів».

Очільник «Нафтогазу» також повідомив, що вітає «бажання встановити відповідальних за цей неприпустимий результат» і компанія готова «надати всі необхідні матеріали для аналізу та обговорення».

Крім того, в повідомленні наголошується, що команди НАК «Нафтогаз України» і АТ «Укртрансгаз» неодноразово попереджали про руйнівний вплив на фінансову стабільність оператора української ГТС кількох рішень регулятора ринку – НКРЕКП. Серед них – зменшення тарифів на транспортування газу з травня 2019 року та критичні недоліки кодексу газотранспортної системи, які роблять можливим несанкціонований відбір значних обсягів газу операторами газороподільних мереж (облгазами).

«Нафтогаз» нагадав, що в листопаді 2018 року «Укртрансгаз» надав обґрунтовані заперечення до запропонованих НКРЕКП «тимчасових» тарифів на транспортування газу, які зменшували дохідну частину оператора ГТС на 20 млрд грн, або на 40%. На жаль, регулятор не врахував аргументи «Укртрансгазу» та ухвалив занижені тарифи.

У лютому 2019 року «Укртрансгаз» подав свої пропозиції щодо зміни тимчасових тарифів, однак вони досі не були розглянуті. Результатом цих рішень стало не лише обмеження інвестиційних витрат «Укртрансгазу», а й нездатність компанії закупати газ для прокачки палива газотранспортною системою.

Крім того, «Укртрансгаз» та «Нафтогаз» неодноразово звертали увагу НКРЕКП на те, що оператори облгази не розраховуються за газ «Укртрансгазу», відібраний ними без контракту з газотранспортної системи. Облгази зі свого боку наголошують на недостатності їхнього тарифу на розподіл для розрахунків з «Укртрансгазом» за відібраний газ.

На вимогу закону «Про публічні закупівлі» «Укртрансгаз» закупає газ для власних потреб через систему ProZorro. Однак через штучно занижений тариф та значні обсяги несанкціонованого відбору оператор потрапив у скрутне фінансове становище і накопичив понад 4 млрд грн боргу перед своїми постачальниками, зокрема «Нафтогазом». У зв'язку з цим «Укртрансгаз» не зміг залучити претендентів до кількох своїх закупівель газу у червні. ДСНС класифікував рівень загрози в разі припинення роботи технологічного обладнання об’єктів ГТС як надзвичайну ситуацію техногенного характеру державного рівня.

«Нафтогаз» та «Укртрансгаз» спільно з РНБО працюють над терміновими заходами щодо забезпечення стабільності роботи української ГТС.

Раніше Mind писав, що «Укртрансгаз» заявляє про загрозу роботі ГТС.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті