В Україні обговорюють засади реконструкції житлового фонду і пропонують зміни до законопроєкту №6458
Законодавці та забудовники згодні, що законопроєкт щодо реконструкції застарілих будівель треба розширити на все, що було зруйновано під час війни

Законодавці, забудовники та головні архітектори міст почали разом обговорювати законопроєкт №6458 «Про здійснення комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду» і дійшли висновку, що він потребує доопрацювання та має бути розширений на все житло, яке було зруйноване та/або потребує реконструкції. Спеціалісти зустрілися під час круглого столу «Комплексна реконструкція кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду: проблеми та перспективи», організованому Комітетом ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування спільно з Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури України та Конфедерацією будівельників України.
– Наразі в Україні є чинний Закон України «Про комплексну реконструкцію кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду» №525-V від 22.12.2006, який має регулювати процеси реконструкції застарілого житлового фонду. Але сьогодні цей закон не працює, оскільки на законодавчому рівні не закріплені механізми його реалізації. Це підкреслює важливість роботи над законопроєктом і найшвидшого його прийняття (Олена Шуляк, голова Комітету ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування).
– Уже було декілька спроб розроблення такого законопроєкту, але в подальшому виникали труднощі щодо його реалізації, зокрема, питання розселення мешканців застарілих будинків. Однак ми розуміємо, що відбудова України буде масштабною, а тому вже зараз варто розробити чіткі закони та норми, за якими вона буде здійснюватися. (Лев Парцхаладзе, президент Конфедерації будівельників України)
– У запропонованій редакції законопроєкт розроблявся з кінця 2020 – початку 2021 року на базі Мінрегіону. Тепер важливо адаптувати його до сучасних умов і відбудови зруйнованого житлового фонду цілими кварталами, а не окремими будинками. (Наталія Козловська, заступниця міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України)
– Тут завжди гострим питанням є час. Бо люди, які є головними бенефіціарами цього закопроєкту, не мають стати заручниками бюрократичних процедур. Тому в максимально стислі строки маємо налагодити взаємодію між усіма стейкхолдерами. Ми продовжуємо працювати над запровадженням диджиталізованих інструментів, уже працює спрощення в цьому напрямку – погодження документації з органами охорони культурної спадщини в рамках Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (ЄДЕССБ). (Олександр Новицький, т.в.о. голови Державної інспекції архітектури та містобудування України (ДІАМ))
– При цьому варто звернути увагу на європейські країни, які вже вдало розв’язали питання реконструкції застарілого житлового фонду та можуть бути корисними для України в цьому контексті. До того ж реконструкція має бути комплексною та стосуватися не окремих будинків чи кварталів, а цілих міст (Андрій Івко, перший заступник голови Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України)
– Міські громади мають отримати нові сучасні житлові комплекси, які повинні стати окрасами міста. Крім того, питання реконструкції є також і питанням безпеки, адже мешканці таких будинків перебувають у постійній небезпеці. Реконструкція міських кварталів дозволить зробити їх більш безпечними та інклюзивними для містян. (Андрій Клочко, народний депутат України, член Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування)
– Для Києва вже є затверджена програма комплексної реконструкції кварталів, яка визначає 284 квартали, що будуть реконструйовані. Варто також вирішити питання судового врегулювання можливих конфліктів за участі мешканців таких кварталів: розглянути можливість визначення конкретних судів або навіть спеціальних впроваджень щодо розгляду таких спорів. (Борис Работнік, директор Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації))
– Будь-яка реконструкція починається з підготовки відповідної документації. Вже розроблено державні будівельні норми (ДБН) та дорожні карти для майбутньої реконструкції, з врахуванням нових реалій, які потрібно буде використати при майбутній відбудові та реконструкції (Олександр Свистунов, головний архітектор Києва)
– Необхідно відмовитись від проєктів комплексної реконструкції кварталів в редакції, запропонованій законопроєктом, а проблему вирішувати на підставі програми комплексної реконструкції кварталів, містобудівної документації на місцевому рівні та проєктної документації на конкретний квартал з поділом її, за необхідності, на черги та пускові комплекси.
Комплексність забудови слід забезпечувати з урахуванням нової потреби в об'єктах соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури. (Анатолій Беркута, Віцепрезидент Конфедерації будівельників України підтримав надання широких повноважень органам місцевого самоврядування (ОМС))
– Дуже важливою є й фінансова складова. Наприклад, 1 квадратний метр відновленого житла в Харкові коштує від 11 до 13 тисяч гривень, тому постає нагальне питання пошуку інвесторів, адже наразі реконструкція не є прибутковою для будівельників. (Олександр Харченко, віцепрезидент Конфедерації будівельників України, керівник регіонального представництва КБУ в Харківській області, Голова Ради Асоціації «Регіональне будівництво»).
– Серед іншого, законопроєкт потребує доопрацювання деяких пунктів:
- вимоги до визнання будівлі аварійною;
- порядку відселення мешканців, пов’язаного з аварійністю;
- вимог до нового житла, що буде надаватись громадянам;
- введення поняття «соціальний ремонт» задля комфорту мешканців.
Крім того, варто подовжити термін, який надається на збір речей при відселенні до 6 місяців. (Андрій Багмет, Заступник директора департаменту – начальник відділу прав власності Департаменту моніторингу додержання соціальних та економічних прав Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини)
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].