Bloomberg: Намагання росії обійти західні санкції загрожує екологічною катастрофою
Найбільше ризикує європейська акваторія, оскільки танкери з російською нафтою розвантажуються саме поблизу європейських портів

Спроби росії оминути нафтові санкції Заходу загрожують екологічною катастрофою. Такого висновку приходять опитані агентством Bloomberg експерти та учасники нафтового ринку, оскільки росія зараз використовує рекордну кількість застарілих танкерів для перевезення своєї нафти по всьому світу. Ці судна найчастіше належать маловідомим компаніям і не мають нормальної страховки. У разі аварій, зіткнень чи розливу нафти в акваторії це загрожує місцевим екосистемам серйозними наслідками.
«Це катастрофа, яка відбудеться рано чи пізно», – упевнений гендиректор Gard AS Рольф Тор Роппестад. За його словами, у норвезьких водах регулярно з'являються танкери з російською нафтою, які не мають належного страхування.
Причому експерти сходяться на думці, що найбільше ризикує європейська акваторія, оскільки танкери з російською нафтою розвантажуються саме поблизу європейських портів Греції та Іспанії.
Сеута та грецька бухта Лаконіс поблизу портового міста Каламата з моменту запровадження санкцій стали найпопулярнішими європейськими точками для російської нафти. Саме тут чи не щодня відбувається перекачування палива з невеликих танкерів на більші судна, а потім останні вирушають до покупців – переважно до Китаю чи Індії.
Catalina 7 довелося обійти навколо Африки, перш ніж вона опинилася в китайських водах. Виходить, що на постачання нафти з російської Усть-Луги до Дунцзякоу було витрачено 93 дні – це один із найдовших маршрутів для російської нафти. Для порівняння: до війни середня швидкість постачання російської нафти до ЄС, її головного споживача, становила 8 днів. Тепер головним споживачем стала Індія, а середня швидкість постачання зросла майже чотири рази і становить близько 31 дня.
Крім того, отримати достовірні дані про обсяги поставок, покупців та маршрути доставки стало вкрай складно. Єдиний спосіб відстеження – супутникові дані, а також дані від нафтотрейдерів, що діляться інформацією про нових конкурентів.
Нікому не відомі компанії з ОАЕ, Туреччини, Індії та Гонконгу прийшли на зміну Vitol, Trafigura та Glencore. З початку війни з'явилося 17 великих компаній, які активно займаються постачанням російської нафти. Причому троє з шести найбільших продавців російської нафти тепер розташовані в ОАЕ, а саме в Дубаї – еміраті, який прийняв багатих росіян і опальний російський бізнес.
Ці компанії використовують судна з так званого «тіньового флоту». Це танкери, кінцевий власник яких прихований за багатьма невідомими компаніями, зареєстрованими в офшорних юрисдикціях. Причому судна цього флоту, як правило, вже дуже старі, не проходили належного технічного обслуговування та створюють реальні ризики для екології.
Яскравий приклад – «індійська» компанія Gatik Ship Management (GSM), яка менш ніж за рік з невеликої компанії з двома суднами перетворилася на лідера ринку з 58 суднами. Причини зростання прості: компанія виявилася пов'язаною з «Роснефтью».
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].