У жителів регіонів є інструменти контролю та впливу на видатки місцевих бюджетів
U-LEAD з Європою

У жителів регіонів є інструменти контролю та впливу на видатки місцевих бюджетів

Як і навіщо запроваджувати громадський бюджет інформують експертки U-LEAD

У жителів регіонів є інструменти контролю та впливу на видатки місцевих бюджетів

Про алгоритм та інструменти запровадження громадського бюджету в період дії воєнного стану, про переваги й виклики цього процесу йшлося на інформаційній сесії, яку ініціювала та провела Програма «U-LEAD з Європою». Активне громадянське суспільство не залишається осторонь усіх аспектів суспільно-політичного життя, одним із найважливішим з яких є участь в управлінні місцевими фінансами. Тож залучення громадян до бюджетного процесу є одним із напрямів, над якими працює U-LEAD.

Громадський бюджет, який також називають «бюджет участі» – це демократичний процес дискусії та ухвалення рішень, у якому кожен мешканець населеного пункту має змогу впливати на витрачання муніципального бюджету. Це також інструмент залучення громадськості до бюджетного процесу, в рамках якого громадяни наділяються відповідальністю за розподіл, використання та контроль за використанням бюджетних коштів. Проте в умовах війни далеко не всі громади мають можливість запровадити громадський бюджет, враховуючи низку фінансових, організаційних та інших ускладнень. Адже запровадження громадського бюджету вимагає дотримання чітких організаційних кроків, які передбачають створення робочої групи, визначення фінансових можливостей, напрацювання положення та його ухвалення відповідною місцевою радою.

«Основна мета запровадження громадського бюджету – активізація мешканців громади для вирішення суспільно значущих питань. Це буде відображатися у проєктах та ініціативах, які будуть подані жителями громади. Також цей інструмент допоможе налагодити взаємодію з громадськістю та сприятиме соціальній інтеграції», – зазначила радниця з питань децентралізації та місцевого самоврядування Регіонального офісу U-LEAD у Луганській області Тетяна Філатова.

«Громади в умовах війни зіткнулися з низкою викликів, серед них – управління місцевими фінансами. Вони проводять оптимізацію та обирають найбільш пріоритетні напрями для витрат. Запровадження громадського бюджету може допомогти зняти соціальну напруженість і долучити жителів до визначення цих напрямів», – цитує радницю з питань децентралізації та місцевого самоврядування регіонального офісу U-LEAD у Вінницькій області Людмилу Гурбу офіційний сайт Програми.

«Запровадження громадського бюджету має свої переваги як для органів місцевого самоврядування, так і для мешканців громади. Громадськість отримує інструмент, за допомогою якого може одержати кошти для реалізації власних проєктів. Місцева влада отримує можливість побачити підтримку в певних ініціативах та краще вивчити думку жителів подальшого розвитку громади. У результаті покращується взаємодія, а громадськість бачить і розуміє, що їхні пропозиції та думка враховуються», – наголосила Людмила Гурба.

На думку радниці з питань муніципальних фінансів та управління Регіонального офісу U-LEAD у Кіровоградській області Олени Савченко, в умовах воєнного стану мешканці регіонів хочуть і мають право на отримання інформації про те, як саме відбувається управління бюджетним процесом. «Громадськість хоче брати участь в управлінні бюджетними коштами та контролювати їх використання», – наголосила вона, зазначивши, що, коли в громади є фінансова й організаційна спроможність запровадити громадський бюджет, таку можливість потрібно використати.

На заході було дано низку порад стосовно впровадження громадського бюджету. Зокрема, якими нормативно-правовими документами слід керуватися. Це: Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», Наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо механізмів участі громадськості у бюджетному процесі на місцевому рівні» №94 від 03.03.2020 та Постанова КМУ «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» №996 від 03.11.2010.

«Громади України, окрім звісно ж громад під окупацією, мають якісно забезпечувати своїх мешканців усім необхідним. Допомога військовим у пріоритеті, але соціальна складова також важлива. Громади, які прийняли велику кількість внутрішньо переміщених осіб, не були готові до збільшення чисельності своїх жителів, не кажучи вже про житловий фонд та інші заклади. Відповідно структура видатків таких громад відрізняється від тих, які безпосередньо опинилися на лінії фронту чи під окупацією. У тилових громадах і надалі працюють над соціальною інтеграцією та адаптацією ВПО, займаються благоустроєм чи ремонтними роботами», – констатує Олена Савченко.

Водночас, на її думку, чинна постанова КМУ №590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану», може стати на заваді виконанню громадського бюджету. Адже в документі не визначається перелік видатків, які заборонені. «Натомість у постанові визначені перша, друга та третя черги видатків, які слугують для створення пріоритетності, а в примітках платежів вказується інформація щодо цієї послідовності», – пояснила експертка.

Вона констатувала, що зараз найбільш актуальним напрямом витрат є підтримка військових і цивільний захист населення, і вже є чимало прикладів використання із цією метою інструментарію громадського бюджету.

Нагадаємо: Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами: Німеччиною, Польщею, Данією та Словенією – для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає на потреби громадян і розширює можливості громад. Громадські бюджети є одним з інструментів створення такого управління в Україні.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло