Комунальне майно: тягар чи джерело прибутку?
U-LEAD з Європою

Комунальне майно: тягар чи джерело прибутку?

Фахівці U-LEAD навчають місцеві громади ефективному управлінню комунальним майном

Комунальне майно: тягар чи джерело прибутку?
Фото: GettyImages

Ефективному управлінню комунальним майном, оптимізації витрати на його утримання та отриманню доходу від нього до бюджету громади навчають профільних фахівців українських громад експерти Програми «U-LEAD з Європою». Навчання проводиться в рамках програми «Кроки для спеціалістів. Управління комунальним майном», яка містить вісім тижнів онлайн-семінарів, тренінгів та практикумів.

«Управління комунальним майном – одне з ключових повноважень місцевого самоврядування. Адже на комунальному майні, а ширше – комунальній власності, базується забезпечення діяльності ОМС, комунальних установ і підприємств, а певною мірою і наповнення бюджету громади», – наголошує U-LEAD.

За даними опитування учасників навчальної програми, найчастіше громади звертаються за консультаціями з питань оренди та приватизації комунального майна, безхазяйного майна. Водночас експерти вважають найбільш проблемним питання передачі комунального майна в концесію через досить складну процедуру з багаторівневим законодавчим регулюванням. Крім того, експерти вбачають певні проблеми в роботі з майном спільної комунальної власності громад.

«У Законі про місцеве самоврядування досі є таке специфічне поняття як «спільне майно територіальних громад». Ми до нього відносимо майно районної ради або обласної ради. Також до спільного майна можуть належати активи спільних підприємств, коли йдеться про міжмуніципальне співробітництво. Але законодавство, якщо говорити про комунальну власність, у цьому аспекті недосконале», – наголосив Андрій Погорілий, радник з питань децентралізації та місцевого самоврядування Регіонального офісу U-LEAD у Волинській області.

Адже в Господарському кодексі України є поняття суб’єкта господарювання (юридична особа або ФОП), який має майно у власності. А орган місцевого самоврядування (у тому числі районні та обласні ради) у розумінні Господарського кодексу не є суб’єктом господарювання, а лише наділений такими компетенціями як володіння, користування та розпорядження майном. Тобто вони є лише суб’єктами управління майном, власниками ж такого майна є сама громада, – пояснює фахівець.

Іншим важливим елементом управління комунальною власністю є її належна реєстрація. «Для того щоб мати майно в комунальній власності та управляти ним, його необхідно зареєструвати. Тому що будь-які інші речові права в майбутньому є похідними від власності (у тому числі оренда, закріплення майна на праві оперативного управління та господарського відання тощо)», – зазначила радниця Чернівецького регіонального офісу U-LEAD, керівниця робочої групи Управління комунальним майном та комунальними підприємствами Вікторія Чебан.

Одним зі шляхів забезпечення ефективного управління комунальним майном, яке передбачає збалансування потенційних доходів і видатків, експерти вважають комплексний підхід, зокрема, розробку та впровадження Програми з управління комунальним майном. Такий документ дозволяє розуміти загальний склад майна громади, обсяг видатків на його утримання та потенційні доходи від цього майна, а отже, створює повну картину й дозволяє ухвалювати ефективні управлінські рішення.

«Для того щоб комплексно управляти комунальним майном, варто мати єдиний документ. У ньому можна передбачити кошти, наприклад, для встановлення права власності. Адже, щоб чимось розпоряджатися, потрібно зареєструвати це право власності належним чином. А на це часом необхідні досить великі кошти. Наприклад, якщо необхідно виготовити технічну документацію на об’єкт нерухомості або якщо є необхідність звернення до суду щодо безхазяйного майна чи відумерлої спадщини – це судовий збір», – зазначила радниця Вікторія Чебан.

Як повідомляє U-LEAD, з практики окремих громад випливає, що програма з управління комунальним майном громади має містити такі складові:

  • визначення загальної структури майна громади;
  • заходи щодо здійснення реєстрації земельних ділянок, на яких розміщені об’єкти комунального майна;
  • заходи щодо виявлення безхазяйного майна та відумерлої спадщини;
  • заходи щодо оренди комунального майна;
  • заходи щодо приватизації, відчуження та списання комунального майна;
  • заходи з виготовлення правовстановлюючих документів на комунальне майно.

Іншим базовим документом для ефективного управління комунальною власністю є реєстри комунального майна, які повинні містити:

  • основну інформацію про вид майна, його характеристики;
  • реєстраційні дані;
  • інформацію про передачу в користування третім особам;
  • вартість майна;
  • інформацію щодо наявності та реквізитів правовстановлюючих документів тощо.

«Законодавчої вимоги щодо створення реєстрів комунального майна поки немає. Але тенденція наближення українського законодавства до європейського вказує, що рано чи пізно це стане вимогою закону. І досвід громад, які вже мають реєстри комунального майна, говорить, що він спрощує процес пошуку потенційних покупців, орендарів, інвесторів, а також дає можливість ефективніше управляти комунальним майном», – попереджає радник з питань децентралізації та місцевого самоврядування Тернопільського РО Програми U-LEAD Михайло Лисиканич.

Втім на сьогодні чинне законодавство вже вимагає від громад узагальнювати й систематизувати інформацію про наявне у громаді комунальне майно, оскільки органам місцевого самоврядування потрібно оприлюднювати інформацію у форматі відкритих даних, серед іншого – і про комунальне майно.

Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС і його державами-членами: Німеччиною, Польщею, Данією та Словенією – для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає на потреби громадян.

Пакет «Кроки» містить заходи та навчальні програми, що пропонують поглиблені експертні знання на актуальні для громад теми, для керівників і спеціалістів. Мета такого навчання – розвиток спроможності громад через підвищення рівня знань і навичок фахівців місцевого самоврядування. Крім того, у рамках таких проєктів громади створюють горизонтальні зв’язки, які сприяють обміну досвідом та найкращими практиками.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло