Бізнес-консультації на рівні територіальних громад – досвід Данії, що допомагає Україні
Як делегація з Франківщини відвідала муніципалітет Гульборгсунн

З початку 2014 року децентралізація та регіональний розвиток є одним із пріоритетів для уряду України. Зусилля на національному рівні призвели до прийняття важливих законів та керівних принципів із впровадження, і процес триває.
Про це йшлося на воркшопі, який було присвячено співпраці українських громад із данським містом Гульборгсунн, який сьогодні провела в Івано-Франківську Програма «U-LEAD з Європою».

У рамках семінару міський голова містечка Долина, що на Івано-Франківщині, Іван Дирів, який представляв Долинську громаду у складі делегації з дев'яти українських громад, що відвідали Данію, розповів про досвід скандинавської країни в розвитку місцевого самоврядування.
Протягом декількох днів представники українських органів місцевого самоврядування спілкувалися з данськими колегами на тему діалогу і співпраці муніципалітетів із громадянами, бізнесом та іншими муніципалітетами для розвитку місцевого бізнесу й надання якісних державних послуг. Для переймання європейського досвіду українці відвідали комунальні заклади та центри розвитку міст.
Українська делегація відвідала муніципалітет Гульборгсунн – раніше Долинська громада отримала від цього муніципалітету гуманітарну допомогу у вигляді продуктів харчування, засобів гігієни, речей домашнього вжитку.
Нюанси Данії: високі податки, але великий соціальний пакет
Іван Дирів зазначив, що всі країни Північної Європи, а саме Скандинавії, куди входить і Данія, у різний час уже провели свої головні реформи системи публічного управління, проте удосконалення управління – це постійний процес, тому важко сказати, що реформи вже завершені. Адже завершення одного етапу реформи плавно переходить у подальше вдосконалення практик і процесів.

Скандинавські країни малі й досить однорідні, хоча в останні п'ять років спостерігається значний потік мігрантів. В однорідних країнах, як зазначив мер Долини, значно простіше проводити децентралізацію.
Для цих країн характерними є досить великий публічний сектор: 25% усіх найманих працівників працює в публічному секторі, а ще – високі податки, але й великі соціальні пакети: безплатні медицина, освіта, соціальні послуги. Тут уряд відповідає за 80% публічних послуг для громадян, але ці послуги дуже децентралізовані.
Зараз у Данії 98 муніципалітетів і 5 регіонів, до реформи було 275 муніципалітетів та 13 провінцій, проте до 1970 року адміністративно-територіальний устрій Данії був дуже подрібненим. Тоді він формувався на основі церковних приходів, і структура самоврядних одиниць була фрагментованою та складною.
Особливості місцевого самоврядування скандинавських країн. Паралелі та протилежності з Україною
Передумови реформи 1970 року в Данії, на думку Івана Диріва, майже тотожні передумовам в Україні зараз. Ті самі проблеми: депопуляція сільського населення, слабкість сільських муніципалітетів, неможливість виконувати власні функції без їх співпраці, а співпраця не завжди виходила.
Стрімкий розвиток Данії протягом 1970–2005 років, успішність першої адміністративної реформи поставили питання щодо реагування держави на нові виклики управлінню, які почали формуватись. Нові завдання перед муніципалітетами потребували їх нових спроможностей. Фактично перед Данією 2005 року знову постали виклики, що були схожими з викликами, на які реагувала реформа 1970 року. Головний – нерівномірність спроможності муніципалітетів: 16 із них мали чисельність до 5000 мешканців, 113 – 5–10 тис., найбільший Копенгаген – понад 500 тисяч. Система переважно працювала нормально, але в нових умовах постали нові виклики стосовно ефективності.

Проведена 2007 року територіальна реформа була ініційована у 2002-му з призначенням урядом комісії, яка на початку 2004 року представила широко окреслені альтернативи. Навесні, після проведення публічних слухань, уряд запропонував модель, яка передбачала скорочення кількості муніципалітетів майже на дві третини (з 271) одночасно зі збільшенням їхніх повноважень.
Останні реформи в Данії. Видатки місцевого самоврядування найвищі в Євросоюзі
Реформа регіонів 2007 року була проведена виключно через національне законодавство. У 2019 році уряд запропонував ліквідувати регіональні ради, замінивши їх регіональними адміністраціями з охорони здоров’я, що мали б підпорядковуватися новому національному агентству з питань здоров’я, передавши всі інші повноваження державі або муніципалітетам. Однак ці пропозиції залишилися невтіленими після того, як партія, що на той час була при владі, згодом програла загальні вибори того ж року. Місцеве самоврядування в Данії є потужним, маючи майже 33% ВВП та 24% загальної зайнятості населення. Муніципалітети й регіони мають високий ступінь незалежності від уряду в частині здійснення повноважень, хоча їхня автономія щодо встановлення ставок місцевих податків на практиці дещо звузилася останніми роками. Державна адміністрація має широкі повноваження щодо перевірки діяльності та забезпечення законності дій органів місцевого самоврядування, але це не стосується доцільності чи ефективності таких дій.
Видатки місцевого самоврядування в Данії на рівні 32,8% ВВП, або 66,1% загальних публічних видатків, є найвищими в ЄС.
Розширення співпраці місцевої влади з бізнесом. Як допоміг данський досвід
В Україні не вистачає досвіду співпраці між бізнесом і місцевою владою. Тож данський досвід став у пригоді. Тепер у планах місцевої влади Долини – створити Службу бізнес-консультацій, а досвід розповсюдити в українських муніципалітетах, зазначив Іван Дирів.

«Не секрет, що економіка країни, що воює, – це тил нашого фронту. Тому зараз як ніколи є актуальною співпраця між бізнесом та владою. Ми розуміємо, що маємо тримати економічний фронт, і маємо всіляко сприяти підприємництву. Для західних областей характерний розвиток насамперед малих підприємств – це сімейні бізнеси та такі мікробізнеси, які дають можливість у часи війни виживати родинам. Тому це надзвичайно важлива й боляча тема», – наголосив мер Долини.
Втім слід зазначити, що поділилися данці не лише досвідом: на розвиток українських регіонів ця країна виділила 20 млн євро, і це крім постійної допомоги ЗСУ.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].