У Раді хочуть ввести спецконфіскацію для юросіб: що мається на увазі
Мета проєкту – боротьба з підкупом іноземних посадових осіб

Депутати ВР пропонують погодити з міжнародними стандартами відповідальність юридичних осіб за вчинення корупційних кримінальних правопорушень.
Відповідний законопроєкт опубліковано на сайті Ради.
Метою прийняття проєкту закону є забезпечення виконання Україною взятих на себе зобов’язань з імплементації рекомендації Ради Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) щодо подальшої боротьби з підкупом іноземних посадових осіб у міжнародних ділових операціях та запровадження ефективного механізму притягнення юридичних осіб до відповідальності, який відповідатиме Конвенції ОЕСР про боротьбу з підкупом іноземних посадових осіб у міжнародних ділових операціях.
Проєктом Закону пропонується внести зміни до Кримінального кодексу України, якими передбачити:
- підстави для застосування до юридичної особи заходів кримінальної відповідальності фізичної особи;
- підстави для звільнення юридичної особи від застосування заходів кримінально-правового характеру;
- збільшення розміру штрафів, які застосовуються до юридичних осіб як основний захід кримінально-правового характеру та можливість застосування додаткових (нефінансових) заходів кримінально-правового характеру;
- правила застосування заходів кримінально-правового характеру та обмеження на ліквідацію юридичних осіб за спеціальною процедурою;
- можливість застосування спеціальної конфіскації на підставі ухвали про застосування заходів кримінально-правового характеру до юридичної особи та випадки застосування спеціальної конфіскації за такої підстави.
Документом також пропонується передбачити, аби до юридичної особи можуть застосовуватись і додаткові (нефінансові) заходи кримінально-правового характеру: тимчасові обмеження діяльності юридичної особи або тимчасове обмеження в отриманні прав та переваг.
Як пояснюється в проєкті, тимчасові обмеження діяльності юридичної особи – це заборона для юрособи протягом визначеного судовим рішенням часу здійснювати певний вид та/або види діяльності. Зокрема:
- Брати участь у публічних закупівлях;
- Користуватись ліцензією (зупинити дію ліцензії);
- Брати участь у приватизації державного та комунального майна;
- Брати участь в оренді державного та комунального майна (у тому числі
- Продовженні договору оренди);
- Отримувати, продовжувати строк дії спеціального дозволу на користування надрами (у тому числі зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами) тощо.
Водночас тимчасове обмеження в отриманні прав та переваг – це заборона для юридичної особи протягом визначеного судовим рішенням строку отримувати визначені законодавством України права та/або переваги. Зокрема:
- Одержувати будь-які пільги та активи від держави та громади;
- Залучати, використовувати, освоювати кошти міжнародних технічних проєктів та міжнародних фінансових операцій;
- Отримувати державну допомогу суб’єктами господарювання (бути отримувачем державної допомоги);
- Набувати статусу резидента Дія Сіті;
- Отримувати державну та іншу фінансову підтримку експортної діяльності.
Крім того, проєктом пропонується внести зміни до Кримінального процесуального кодексу України, якими передбачити:
- спеціальний порядок для автономного кримінального провадження щодо юридичної особи як на стадії досудового розслідування, так і судового розгляду;
- особливості участі представника, захисника юридичної особи, які передбачають розширений обсяг прав та процесуальних можливостей для сторони захисту;
- можливість скасування обмежень щодо юридичної особи;
- закінчення досудового розслідування шляхом або закриття кримінального провадження, або звернення до суду з актом про застосування до юридичної особи заходів кримінально-правового характеру;
- особливості виконання ухвали про застосування заходів кримінально-правового характеру.
Строк застосування додаткових (нефінансових) заходів кримінально-правового характеру пропонується визначати судом і встановлювати його від шести місяців до трьох років.
Бекграунд. Раніше Mind повідомляв, що у Раді пропонують надати більше гарантій журналістам під час війни. Як пояснюють ініціатори, метою та завданнями законопроєкту є посилення: гарантій здійснення діяльності медіа, журналістів в частині забезпечення можливості для їх професійної діяльності під час комендантської години в умовах дії воєнного стану, у разі акредитації з боку ЗСУ та/або інших складових сил оборони, у тому числі із залученням Служби безпеки України та відповідне посилення прав громадян на доступ до інформації; забезпечення балансу між заходами безпеки для парламентських комітетів та демократичними принципами відкритості, гласності та прозорості публічної інформації.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].