Як громаді взяти на баланс дорогу з невідомим власником – роз’яснення U-LEAD
Рекомендації працівникам бухгалтерських служб бюджетних установ територіальних громад
У багатьох громадах є дороги, які фактично використовуються, але юридично ніким не обліковані. Це створює проблеми з їхнім утриманням, ремонтом і фінансуванням – адже без визначеного власника дорогу не можна законно приводити до ладу чи включати в програми розвитку. Тому громадам важливо розуміти алгоритм: як визначити статус такої дороги, хто має стати її балансоутримувачем і як пройти процедуру набуття в комунальну власність відповідно до законодавства. Покроковий порядок дій наводить експертка U-LEAD Тетяна Ларікова.
Основні законодавчі визначення
Відповідно до статті 1 Закону України «Про автомобільні дороги», автомобільна дорога – лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів.
Відповідно до Правил дорожнього руху, затверджених урядовою Постановою №1306 від 10 жовтня 2001 р., автомобільна дорога, вулиця (дорога) – частина території, зокрема в населеному пункті, з усіма розташованими на ній спорудами (мостами, шляхопроводами, естакадами, надземними і підземними пішохідними переходами) та засобами організації дорожнього руху, призначена для руху транспортних засобів і пішоходів та обмежена по ширині зовнішнім краєм тротуарів чи краєм смуги відводу. Цей термін включає також спеціально побудовані тимчасові дороги, крім довільно накатаних доріг (колій).
Види автомобільних доріг та форми власності

Згідно законодавства, дороги поділяються на:
- дороги загального користування;
- вулиці і дороги міст та інших населених пунктів;
- відомчі (технологічні) автомобільні дороги;
- автомобільні дороги на приватних територіях.
Автомобільні дороги загального користування перебувають у державній власності. Відомчі (технологічні) автодороги знаходяться у власності юридичних або фізичних осіб.
Водночас, вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю. Крім того, в комунальну власність можуть бути передані автодороги на приватних територіях.
Визначення потенційного балансоутримувача
Таким чином, якщо автодорога є необлікованою, необхідно, перш за все, визначити її вид і з’ясувати, до якої форми власності вона може належати та проаналізувати, який суб’єкт має взяти її на баланс.
У процесі встановлення кола потенційних балансоутримувачів автодороги важливо також отримати відомості від ОВА, до повноважень яких відноситься управління автодорогами загального користування місцевого значення, витяг з Державного земельного кадастру (ДЗК) та/або реєстру речових прав на нерухоме майно.
Якщо власника немає: механізм безхазяйного майна
У разі відсутності відомостей про власника/ балансоутримувача автодороги і в разі, якщо вона знаходиться в межах населеного пункту, для її набуття в комунальну власність доцільно застосувати механізм набуття в комунальну власність безхазяйного майна, передбачений ст. 335 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ).
Згідно норм цієї статті, безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих медіа.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Кроки для набуття дороги у комунальну власність
- Зафіксувати факт виявлення безхазяйного майна шляхом складання акту обстеження майна. В акті доцільно детально описати характеристики і стан всіх елементів автодороги.
- Зібрати відомості про відсутність власника чи відсутність відомостей про його власника (інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, листи/ довідки від компетентних органів: БТІ, ОВА, служб місцевих автодоріг, інформація з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку).
- Виготовити технічну документацію
- Звернутися до державного реєстратора щодо взяття на облік безхазяйного майна
- Здійснити публікацію в друкованих медіа
- Звернутися до суду із заявою про передачу безхазяйної автодороги в комунальну власність.
Після набрання законної сили судовим рішенням на засіданні сесії відповідної ради необхідно прийняти рішення про прийняття у комунальну власність територіальної громади автодороги та здійснити дії з постановки її на баланс.
Для того, що поставити дорогу на баланс вона має відповідати критеріям визнання основних засобів (розділ ІІ п. 2 НП(С)БОДС 121 «Основні засоби»). Об'єкт основних засобів визнається активом, коли: існує ймовірність отримання суб’єктом державного сектору майбутніх економічних вигід, пов'язаних з його використанням, та/або він має потенціал корисності для суспільства; і вартість об'єкта основних засобів може бути визначена.
Оцінка вартості дороги
У разі відсутності документів про вартість проводиться незалежна оцінка суб’єктом оціночної діяльності відповідно до Закону України «Про оцінку майна, майнових прав і професійну оціночну діяльність в Україні» від 12.07.2001 № 2658-III. За результатами оцінки складається Звіт про оцінку майна з висновком про його вартість.
Відповідно до Порядку застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.12.2015 № 1219 такі дороги оприбутковуються на субрахунок 1013 «Будівлі, споруди та передавальні пристрої», на якому ведеться облік будинків, споруд, їх структурних компонентів та передавальних пристроїв, житлових будівель.
Під час оприбуткування такого майна (дороги) слід визнати дохід у сумі їх визначеної вартості згідно зі Звітом про оцінку майна. Для відображення такого доходу використовується субрахунок 7112 «Дохід від оприбуткування активів, раніше не врахованих у балансі».
Подання довідки до Казначейства
Зарахування на баланс майна (дороги) передбачає відображення надходження у натуральній формі, відповідно пізніше останнього робочого дня звітного місяця до Державної казначейської служби необхідно подати Довідку про надходження у натуральній формі відповідно до Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23.08.2012 № 938.
Зауважимо, первісна вартість об'єкта основних засобів складається із витрат, які безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою (розділ ІІ п. 5 НП(С)БОДС 121 «Основні засоби»). Таким чином, витрати які безпосередньо пов'язані з доведенням дороги до стану, у якому вона буде придатна для використання із запланованою метою, у тому числі витрати на підготовку Звіту про оцінку дороги, включаються до первісної вартості цієї дороги та накопичуються на капітальних інвестиціях (субрахунок 1311 «Капітальні інвестиції в основні засоби»).
Підсумок процедури
Таким чином, оприбуткування дороги, яка раніше не перебувала на балансі жодної установи або має статус безхазяйної, вимагає комплексного юридичного, технічного та бухгалтерського оформлення. Орган місцевого самоврядування (міська рада) повинен встановити правовий статус дороги і, в разі, якщо вона відноситься до вулиць і доріг населених пунктів громади та має ознаки безхазяйності, здійснити заходи із набуття її в комунальну власність як безхазяйного майна в порядку ст. 335 ЦКУ.
Після визнання права власності та визначення вартості (на підставі первинних документів або незалежної оцінки) дорога визнається основним засобом за наявності усіх критеріїв визнання і оприбутковується на баланс. Сума визначеної вартості відображається як дохід, від оприбуткування активів, раніше не врахованих у балансі, а витрати, пов’язані з доведенням дороги до придатного стану, включаються до її первісної вартості. Після зарахування на баланс установа подає до Казначейства Довідку про надходження у натуральній формі.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].














