Q&A: як уникнути проблем при передачі бізнесу в спадок

Q&A: як уникнути проблем при передачі бізнесу в спадок

Щоб зберегти сімейний бізнес, необхідно ретельно і завчасно вибрати того, хто керуватиме ним у майбутньому

Этот текст также доступен на русском
Q&A: як уникнути проблем при передачі бізнесу в спадок
Фото: pixabay.com

В Україні за останні 25 років, по суті, з'явилося перше покоління, якому можна передати бізнес у спадок. На початку минулого століття традиція передавати накопичене майно в нашій країні була перервана, тому в українських бізнесменів немає усвідомленої необхідності мати succession planning – покроковий план дій при спадкуванні та управлінні сімейним капіталом. Яким він може бути, Mind розповів Михайло Можаєв, адвокат, керуючий партнер ЮФ «Можаєв і Партнери».

Які є варіанти володіння бізнесом? Варіанти володіння бізнесом в Україні залежать від організаційно-правової форми компанії. Наприклад, якщо це товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ), власником бізнесу є власник корпоративних прав даного ТОВ. Якщо компанія здійснює діяльність у вигляді акціонерного товариства (приватного або публічного), то її власником (співвласником) буде власник акцій.

Через який час після смерті власника компанії спадкоємець може вступити в законні права? Процедура така. Протягом шести місяців від дати смерті власника компанії спадкоємцю потрібно звернутися до нотаріальної контори з відповідною заявою про прийняття спадщини. Після закінчення зазначеного терміну нотаріус повинен видати свідоцтво про право на спадщину, на підставі якого можна починати процедуру переоформлення корпоративних прав на компанію або її акції.

Хто може тимчасово керувати компанією? Управляти компанією повинні уповноважені власником особи. Найчастіше це директор або колегіальний орган – дирекція, з розмежуванням повноважень між директорами. Після смерті власника їхні повноваження не припиняються, і вони далі можуть управляти компанією. Але, поки спадкоємець (спадкоємці) не вступлять у права, впливати на рішення директора вони юридично не можуть. Вони не можуть ні змінити директора, ні обмежити його повноваження, наприклад, заборонити продаж основних засобів компанії тощо. Тому з директором потрібно домовлятися, щоб не виникло негативних наслідків як для компанії, так і для спадкоємця.

Які ще можуть бути підводні камені? Насправді їх багато. Але справжня проблема, яка на сьогодні не має законодавчого рішення, виникає тоді, коли власник компанії одночасно був її керівником. Після його смерті компанія залишається без уповноваженої особи, яка має право нею керувати, давати розпорядження банку, платити податки, виплачувати заробітну плату, приймати й звільняти співробітників і в цілому вести фінансово-господарську діяльність.

Настає колапс, де ніхто нічого не може зробити, поки спадкоємець не вступить в права спадщини. Від цього руйнується бізнес, страждають співробітники, контрагенти, державні органи, перед якими виникають борги, фінансові санкції тощо. Співробітники не можуть отримати накази про звільнення, трудові книжки і, відповідно, влаштуватися на нову роботу. І все через те, що законодавчі норми, які регулюють права спадкоємців, зокрема щодо збереження та управління спадковим майном до вступу в права спадкування, недосконалі та не узгоджуються з корпоративним правом. Це дуже велика проблема. Вважаю, вона заслуговує на окрему увагу і повинна бути вирішена лише через внесення відповідних змін до чинного законодавства України.

Що можна зробити у цьому випадку? Від цього страждають усі – держава, зокрема, не отримує податки, які повинні бути спрямовані на потреби суспільства. Юристи викручуються як можуть, але, на жаль, на практиці виходить, що відсутність нормального правового поля штовхає спадкоємців на злочин, як то кажуть, на благо. Спадкоємцям нічого не залишається, як підробити документи і заднім числом поміняти директора. Або чекати півроку і розбирати залишки... При цьому слід зазначити, що автор цих рядків – завжди виключно за правове вирішення питання, а даний приклад наведено, лише щоб привернути загальну увагу до необхідності розробки і внесення потрібних змін у законодавство про спадщину і корпоративне право.

Якщо бізнес ділиться між партнерами – що потрібно, щоб його передати? Що важливо надати партнерам? Чи можуть вони відмовитися передавати бізнес? Після вступу в права спадщини партнерам потрібно надати свідоцтво про право на спадщину, свій паспорт, код і попросити провести загальні збори засновників, на яких порядком денним має бути саме питання спадкоємності. Далі, якщо на зборах було прийняте позитивне рішення, затверджується нова редакція статуту і можна реєструвати зміни в складі власників. Тільки після реєстрації спадкоємець володітиме повними правами, передбаченими статутом компанії. Але якщо немає загальної згоди партнерів на передавання корпоративних прав померлого, треба читати, як це питання прописане в статуті. І тут можуть виникнути проблеми – може виявитися, що партнери матимуть право не передавати спадкоємцеві частку, а просто виплатити йому пропорційну компенсацію. Тому про те, які права в компанії матимуть спадкоємці, слід турбуватися ще за життя власника.

А якщо спадкоємець не знає про те, що є бізнес, який він може успадкувати? Іноді так буває, що деякі власники бізнесу або недоговорюють членам своєї сім'ї, або ж повністю приховують від них те, що вони є власниками корпоративних прав або акцій компаній. Чи не розповідають, що потрібно робити у випадку їх раптової смерті. Зрозуміло, це необачно, бо спадкоємці легко можуть втратити те, що інколи будувалося не один рік. Тому, щоб виявити корпоративні права, відразу після смерті близької людини рекомендується звернутися до юриста, щоб той перевірив їх наявність у всіх існуючих реєстрах. Будучи дитиною батька або матері, які займаються бізнесом, не соромтеся – дізнайтеся, чи є в них права в компаніях і як поводитися в разі непередбачених обставин.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло