Від хаосу до системи: як розвивати бізнес із задоволенням
Сім порад для досвідчених керівників

Людина добре робить те, що вона робить із задоволенням. Це важливий принцип, який можна застосовувати до будь-якої сфери життя. І бізнес – не виняток. Якщо мета – досягти значних успіхів у бізнесі, вкрай важливо стежити за тим, щоб, займаючись бізнесом, отримувати від цього процесу задоволення.
На жаль, цього не можна сказати про більшість сучасних бізнесменів. Власники компаній починають займатися бізнесом заради заробітку грошей, в результаті чого компанія перетворюється для них просто на засіб досягнення особистих цілей. Звідси виходить підхід «я важко працюю у своїй компанії, щоб заробити грошей і отримати від них задоволення в інших сферах життя».
Ситуація ускладнюється тим, що більшість власників будують свої компанії «на коліні», не володіючи знаннями про ефективну побудову бізнесу. В результаті у компаніях виникає хаос, який посилюється по мірі збільшення масштабів діяльності, при цьому власник продовжує замикати на собі всі ключові процеси, залишаючись самим вузьким місцем своєї ж компанії.
З наміром розібратися у деяких ключових принципах, яких слід дотримуватися власнику компанії, щоб його бізнес успішно зростав і розвивався, при цьому власник отримував задоволення не тільки від результатів, а й від самого процесу, Mind звернувся до Кирила Куницького, експерта в області систематизації бізнесу, ефективного управління, побудови моделі маркетингу і продажів та засновника міжнародної Школи системного бізнесу «Бізнес-Конструктор». За його словами, ці підходи були перевірені на досвіді власників сотень компаній, які є клієнтами Школи системного бізнесу, і дають значний приріст результатів бізнесу при одночасному підвищенні якості життя власника.
Займайтеся тим, що любите
Досить часто людина стає заручником неправильно або поспіхом прийнятих рішень. Одним з таких рішень може стати вибір сфери, в якій займатися бізнесом. Важливо розуміти: якщо сфера, в якій працює людина, їй не подобається або напружує, то їй складно буде надихатися на створення дійсно видатних продуктів, не кажучи вже про особисте задоволення від роботи. Вкрай важливо будувати бізнес у тій сфері, яка надихає. Подивіться на найуспішніших підприємців нашого часу – у них горять очі від їхньої діяльності, і вони заряджають цією емоцією своїх співробітників.
Будуйте тільки бізнес, заснований на сильній та конкурентній бізнес-моделі
Багато власників бізнесу шукають вирішення своїх проблем у співробітниках або в організації продажів, у той час, як, найчастіше, проблема криється в самій бізнес-моделі компанії. Бізнес-модель – це відповідь на питання, що являє собою цей бізнес. Вона включає в себе розуміння цільової аудиторії компанії, її проблематики, існуючих на ринку рішень і концепції продукту, завдяки якому компанія стане вибором №1 для своїх потенційних клієнтів. Це основа успіху. Для побудови дійсно сильної і конкурентної бізнес-моделі важливо добре розуміти свій ринок – своїх клієнтів та конкурентів. Важливо, щоб компанія на регулярній основі проводила аналіз конкурентного оточення і актуалізувала свою конкурентну стратегію. Слід мати впевнену відповідь на питання: «Чому клієнт вважатиме за краще купити саме у нас?».
Також важливо, щоб цільовий ринок був досить великим, щоб компанії було куди рости. Постійне зростання є ключовим критерієм здоров'я бізнесу.
Розберіться у сучасних технологіях маркетингу та управління продажами
На даний час успіх бізнесу залежить від двох складових – здатності створити конкурентний продукт і вміння залучати клієнтів. Для досягнення довгострокового успіху в бізнесі слід побудувати якісну систему залучення і утримання клієнтів, здатну забезпечити довгострокове зростання бізнесу. Для цього у компанії повинні бути реалізовані якісні інструменти лідогенерації та продажів. Особливу увагу потрібно приділити інтернет-маркетингу, оскільки можливості цього каналу колосально розширилися за останні роки. Можна сміливо заявити, що власник бізнесу, який не розбирається в інтернет-маркетингу, платить за це незнання величезну ціну – значну суму недоотриманого прибутку. Важливо навчитися управляти платними і безкоштовними каналами залучення трафіку, створювати висококонверсійні інтернет-ресурси, будувати утеплюючі комунікації, такі як контент-маркетинг.
Також окрему увагу варто приділити функції продажів у компанії. Важливо, щоб цей підрозділ був ізольований в організаційній структурі. В основі процесу продажів повинна лежати якісна CRM-система, треба вибудувати процеси управління продажами і систему ключових показників, а окрему увагу приділити якості підбору й навчання співробітників.
Побудуйте ефективну організаційну структуру своєї компанії
Причина неефективності багатьох компаній – хаос в організаційній структурі. Часто цей хаос викликаний підвищеною «гібридністю» у розподілі обов'язків – коли один і той же співробітник залучений у велику кількість абсолютно різношерстих завдань. В результаті співробітник розфокусований, не може якісно вибудувати роботу ні в одній із зон відповідальності. Якщо таких співробітників багато, робочі процеси стають вельми заплутаними, виникає надмірна залежність від окремих особистостей, при цьому компанія не здатна швидко рости.
Важливо побудувати ефективну організаційну структуру, в основі якої лежатимуть ізольовані центри відповідальності. За кожну функціональну зону в бізнесі повинен відповідати один співробітник. Під кожного співробітника в компанії треба прописати очікувані результати роботи і профіль компетенцій, на підставі яких можна оцінювати відповідність співробітника займаній посаді. Крім цього в компанії повинні були описані ключові бізнес-процеси і впроваджений принцип внутрішнього клієнта. Досвід показує, що впровадження цих інструментів в рази підвищує ефективність роботи компанії.
Команда – основний актив
Якою б ефективною не була організаційна структура, вона працюватиме тільки тоді, коли у компанії працюватимуть ефективні співробітники. У формуванні команди одним з основних факторів, що впливають на успіх, є підбір. Причому при підборі співробітників вкрай важливо робити основний акцент на особистісних якостях кандидатів, і тільки в другу чергу – на професійних якостях. Саме від особистісних якостей буде залежати включеність співробітника у командну роботу і корпоративна культура компанії.
Значною помилкою при формуванні команди є делегування завдання пошуку і прийняття рішення щодо наймання співробітників на керівників підрозділів. В абсолютній більшості випадків у керівників не вистачає часу на здійснення якісного пошуку та компетенцій для грамотного підбору. Важливо, щоб у структурі компанії якомога раніше з'явився окремий рекрутер, який візьме на себе завдання пошуку співробітників, адже успішний бізнес – зростаючий бізнес. Якщо бізнес не зростає, причину проблеми треба шукати в бізнес-моделі компанії і інструментах маркетингу та продажів.
Крім підбору, значну роль у побудові команди грає процес вступної адаптації. Не можна наймати співробітників і кидати їх відразу в роботу, вкрай важливо, щоб співробітник пройшов структурований процес вступного навчання і здав атестацію на виході. Тільки після цього його можна допускати до роботи.
Приділяйте значну увагу розвитку керівників
Люди приходять у компанію, а йдуть від керівника. Якість команди безпосередньо залежить від того, як управляють співробітниками керівники. І тут мова не тільки про постановку цілей і робочих завдань, управляти необхідно не просто діями, а й емоційним фоном, мотивацією співробітників.
На жаль, у більшості випадків керівників ніхто не вчив керувати. В результаті, ставлячи людей на керівні посади, ми отримуємо абсолютно різноманітні моделі управління: хтось демократичний, хтось вкрай директивний, хтось надмірно передавлює співробітників своїм его.
Для вирішення даної проблеми вкрай важливо впровадити у компанії єдиний стандарт роботи керівників і розробити програму введення в керівну посаду. Неважливо, чи прийшов чоловік ззовні або ж керівника вирощують всередині компанії, важливо, щоб він вивчив ключові принципи ефективного управління людьми, прийняті у компанії.
Фокус – на корпоративній культурі
Корпоративна культура – це єдиний набір розумових і поведінкових звичок, якими живе компанія. Свого роду характер компанії. Вкрай важливо, щоб ви підходили до вирощування корпоративної культури усвідомлено. Для цього необхідно багато говорити з командою про те, яку корпоративну культуру компанія прагне побудувати, і залучати до процесу розвитку даної культури керівників. Важливо, щоб це питання було у всієї команди на рівні усвідомленості і перетворювалося у свідомі дії. При цьому головним носієм корпоративної культури повинен залишатися власник компанії.
Це лише деякі принципи, здатні допомогти власнику навести порядок в своєму бізнесі. Однак впровадження навіть цих принципів здатне значно переключити якість управління в компанії на кращий бік. Головне – не зупинятися і постійно вдосконалювати кожен кубик, з якого складається бізнес. Це робота, яка не припиняється ніколи. І для досягнення успіху треба навчитися отримувати від неї задоволення.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.