mind
Європейський досвід в енергетиці: чого очікувати від нового енергоринку України

Європейський досвід в енергетиці: чого очікувати від нового енергоринку України

Та як до нього підготуватися

Цей матеріал також доступний російською
Європейський досвід в енергетиці: чого очікувати від нового енергоринку України
Фото: pixabay

Однією з реформ, що наразі розвиваються в Україні найшвидше, є реформа енергетичного ринку. Зміна правил гри позначається і на роботі кожного з бізнесів, так чи інакше пов'язаного з енергетикою. Здатність пристосуватися до наявних змін та використати їх з найбільшою вигодою для себе є ознакою інноваційності та стійкості. Існують три передумови, що сприятимуть трансформації вашої компанії в інноваційну. Для цього слід усвідомити практичну цінність інновацій, зрозуміти можливі ризики та зважати на успішні кейси європейського енергоринку. Також варто усвідомити значну роль ІТ-рішень для надання високоякісних послуг споживачам та конкурентоспроможності на ринку. Філіп Ковальскідиректор по роботі з клієнтами енергетичного сектору SAP у Центральній та Східній Європі, спеціально для Mind розповів, на яких аспектах варто акцентувати увагу.

Як українським енергокомпаніям підготуватися до змін

Визначте практичну цінність інновацій. Інновації є на кожній ділянці енергетичного ланцюжка створення вартості, починаючи від видобутку, виробництва електроенергії (з традиційних та відновлюваних джерел) і закінчуючи передачею і постачанням. У зв'язку з появою нових послуг особлива роль інновацій також очевидна і на роздрібному ринку.

Найважливіше полягає в тому, як визначати інновації та застосовувати їх на практиці.

Спочатку потрібно оцінити, що вже є, та зрозуміти, яких результатів хочете досягти. Врешті-решт інновації повинні покращувати ефективність діяльності компанії і в кінцевому підсумку здійснювати позитивний вплив на якість послуг і можливість вибору для кінцевого споживача. Навіть якщо ми говоримо про такі чудові ідеї, як впровадження прогнозної аналітики та IoT в умовах роботи розподілу ринку електроенергії, у результаті ми все одно прагнемо зробити розподільну мережу надійнішою, зменшити перебої та підтримувати належну якість енергії, що зводиться до кращого обслуговування клієнтів. Або коли йдеться про створення інтелектуальних шахт за допомогою можливостей IoT, ми маємо на меті не лише покращити продуктивність, а й підвищити рівень безпеки робітників.

Врахуйте всі ризики. Компанії, які прагнуть бути інноваційними, повинні враховувати такі моменти:

  1. Думати про інновації як про процес. Так, бути інноваційною компанією означає постійно впроваджувати нові розробки.
  2. Мати детальнішу картину тенденцій у галузі та потенційних можливостей інформаційно-комунікаційних технологій. Це дасть змогу досягти масштабного та гнучкого середовища.

Виконавши ці базові умови, компанія повинна узгодити їх із завданнями та/або проблемами бізнесу.

Використовуйте наявні best cases. Європейський енергетичний ринок стає все більш інтегрованим. Це, з одного боку, повна лібералізація, що дає різним вітчизняним та іноземним гравцям змогу виходити на нові роздрібні енергоринки й пропонувати нові продукти та послуги. У результаті можна отримати напрям і тенденції вдосконалення та стандартизації ринкових комунікацій на національному або регіональному рівнях. Це сприяє налагодженню процесів на енергетичному ринку та тому, що центральним елементом стає користувач.

Зі збільшенням кількості прос’юмерів та розподілених енергетичних джерел така стандартизація стає надважливою. Крім того, ми спостерігаємо нові способи взаємодії між країнами на рівні операторів системи передач (TSO). Вдалим прикладом є проект FutureFlow, в якому чотири TSO з Румунії, Словенії, Угорщини та Австрії разом з ІТ-компаніями створюють пілотну платформу для балансування спільної відновлюваної енергії між країнами.

Також ми спостерігаємо зростаючий попит на надійну технологічну підтримку в компаній-виробників, що об’єднали традиційні й відновлювані джерела енергії, щоб бути максимально задіяними на сучасних внутрішніх ринках.

Чого очікувати від нового енергоринку

Конкуренція. Новий енергетичний ринок в Україні – це більша конкуренція, нові правила, а отже – більш здорова поведінка енергетичних гравців. Це дасть позитивний імпульс для бізнесу та промисловості. У довгостроковій перспективі ми зможемо побачити переваги для житлових/індивідуальних клієнтів, оскільки вони зможуть отримати набагато більше від сфери комунальних послуг (окрім електроенергії). Наприклад, у Польщі спостерігається активний розвиток пакетних пропозицій від комунальних служб (електроенергія + додаткове сервісне обслуговування + обладнання для опалення зі знижкою).

Послуги високого рівня. Безумовно, енергетичні компанії в Україні потребують переосмислення бізнес-моделі та процесів з точки зору споживача енергії. Залиште виставлення рахунків, наприклад, як функцію без створення додаткової вартості у бек-офісі, що має працювати дуже злагоджено та автоматично. Спрощуйте та додавайте вартість додатково до «продажу електроенергії», змінюйте інтерфейс для ваших клієнтів і думайте про молоде населення як новий сегмент вашої аудиторії.

У Європі є декілька чудових прикладів, таких як компанія ACEA у Італії, яка повністю переосмислила досвід роботи з клієнтами та переглянула підхід до споживчих послуг, що пропонуються на ринку. Нині є нові цифрові рішення, які можуть підтримувати нові бізнес-моделі.

Кейси з енергоринку Європи. Є багато прикладів, які може використовувати Україна у сфері розподілу, продажів чи виробництва. Зокрема, великі енергетичні компанії – CEZ (Чехія), SSE (Великобританія), Innogy та EoN (обидві – Німеччина та Східна Європа) – успішно працюють на лібералізованому ринку у країнах Центральної та Східної Європи. Також варто виділити діяльність великих та малих комунальних підприємств у Західній Європі, наприклад, у Німеччині, Австрії, Франції тощо.

Однак не існує одного «найкращого прикладу». Треба розуміти, про яку українську компанію йдеться, чим вона займається, чи оснащена вона інструментами, які б дозволили їй правильно працювати на енергетичному ринку. Маючи таку інформацію, можна підібрати багато прикладів для більшості вимог, що надходять від українського енергоринку.

Трансформація енергоринку України. Через три роки ринок в Україні зміниться, з’явиться більше гравців, а також зміняться бізнес та промисловий сектор. З’являться 1–2 компанії-лідера, які використовуватимуть складніший підхід, як це відбувається у багатьох європейських країнах.

Якою буде картина за 10 років? Роздрібний ринок послуг буде іншим на рівні країни, а також набагато більш інтегрованим у європейський, що дасть усім учасникам змогу отримувати переваги від економіки, а також підвищувати рівень енергетичної безпеки.

Отже, для того щоб підготуватися до цих змін, українським компаніям потрібно визначити цілі, яких вони хочуть досягти, та зрозуміти, яким чином використовувати перевірені технології та рішення для їх досягнення. Це прискорить рух до сучасного енергоринку, який є необхідною умовою для розвитку економіки та залучення інвесторів.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті