mind
Струм по-європейськи: як Україна лібералізує свій ринок електроенергії
Спецпроект
Реформа енергоринку
Проект реалізує Mind за підтримки енергетичної компанії ДТЕК

Струм по-європейськи: як Україна лібералізує свій ринок електроенергії

Особливості впровадження нових ринкових умов на підставі досвіду ЄС

Цей матеріал також доступний російською
Струм по-європейськи: як Україна лібералізує свій ринок електроенергії
Фото: pixabay

6 лютого 2019 року Комітет з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки провів круглий стіл на тему: «Роздрібний ринок електричної енергії України: перший місяць функціонування, виклики, проблеми та шляхи їх подолання». На круглому столі були підведені підсумки першого місяця роботи роздрібного ринку. Впровадження роздрібного ринку електричної енергії є одним із етапів лібералізації ринку електричної енергії України. З огляду на початок впровадження в дію реформ ринку, експерт-консультант з енергетичних проектів Марина Гріцишина розповіла про особливості лібералізації ринку електричної енергії.

Міжнародні зобов’язання України щодо реформування ринку електричної енергії встановлені Договором про заснування Енергетичного співтовариства та Угодою про асоціацію між Україною та Європейським союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їхніми державами-членами. У рамках виконання міжнародних зобов’язань 17 грудня 2018 року було проведене п’яте засідання Ради асоціації між Україною та Європейським союзом. Щодо енергетичного сектору, Європейським союзом визнано прагнення України забезпечити повну інтеграцію енергетичного ринку після завершення реформ.

На виконання міжнародних зобов’язань Україною 1 липня 2019 року очікується впровадження нового ринку електричної енергії в країні. Цій події передувало прийняття у квітні 2017 року Закону України «Про ринок електричної енергії» та актів вторинного законодавства. Очікується, що реалізація передбачених Законом України «Про ринок електричної енергії» реформ призведе до лібералізації ринку електричної енергії України та його функціонування на конкурентних засадах.

До основних цілей реформи ринку електричної енергії належить створення конкурентоспроможного ринку на оптовому та роздрібному рівні. Реформа ринку електричної енергії повинна відкрити доступ до ринку для нових учасників, надати споживачам право вибору та доступні ціни на електропостачання.

Проте для кращого розуміння процесу реформування цієї галузі важливо поглянути на весь процес з урахуванням досвіду інших країн.

Що таке лібералізація ринку електричної енергії? Лібералізація ринку електроенергії – це політичний та регуляторний процес, який створює конкуренцію замість монополії у енергетиці. Головна мета лібералізації – підвищення ефективності на ринку е/е через конкуренцію. Краща ефективність призводить до зниження витрат і цін, що підвищує конкурентоспроможність учасників ринку.

Ринок електричної енергії був лібералізований у всіх країнах ЄС, крім Болгарії та Мальти. За досвідом країн ЄС, лібералізація ринку відбувається протягом 5–10 років. В Україні пройшло лише два роки з дати прийняття закону «Про ринок електричної енергії» до впровадження реформ для лібералізації ринку. Незважаючи на те що в країнах ЄС лібералізація вже завершилась, досі існують певні технічні чи політичні бар’єри для впровадження єдиного ринку, що призводять до регіонального поділу.

Одна з особливостей електроенергії полягає в тому, що вона не є розповсюдженим предметом міжнародної торгівлі на відміну від нафти та природного газу. У 2015 році з усього валового виробництва електроенергії у світі лише біля 3% було експортовано через національні кордони. При цьому із цих 3% більша частина експорту – 58% – припадає на країни Європи та 9% – на експорт з Канади до США. Однак створенню єдиного ринку електричної енергії країн ЄС та експорту передували певні реформи та суттєві регуляторні зміни у країнах ЄС.

Зокрема, лібералізації ринків електричної енергії передували наступні реформи:

Як відбувалася лібералізація ринку електричної енергії в країнах ЄС? Протягом 1990-х років більшість національних ринків електроенергії Європейського союзу були монополізовані. Тому для поступової лібералізації були прийняті наступні директиви:

  • Перший енергопакет – Директива 96/92/ЄС стосовно спільних правил для внутрішнього ринку електроенергії.

Ця директива створила передумови для лібералізації ринку електричної енергії ЄС шляхом надання переваги конкуренції та вільній торгівлі.

  • Другий енергопакет – Директива 2003/54/ЄС стосовно спільних правил для внутрішнього ринку електроенергії, яка скасовує Директиву 96/92/ЄС.

Прийняття цієї директиви було спрямоване на забезпечення постачання електроенергії всім споживачам, стимулювання конкуренції та створення незалежного регулюючого органу.

  • Третій енергопакет – Директива 2009/72/EC щодо загальних правил для внутрішнього ринку електроенергії.

Ця директива була зосереджена на питаннях, пов'язаних із поліпшенням функціонування внутрішнього ринку електроенергії, посиленням повноважень та незалежності національних регуляторів, заходах щодо посилення безпеки постачання.

Закон України «Про ринок електричної енергії» спрямований на імплементацію актів законодавства Енергетичного співтовариства у сфері енергетики, а саме директиви Третього енергопакету. Четвертий енергопакет «Чиста енергія для всіх європейців» лише починає впроваджуватися в країнах ЄС та ще не застосовується до реформування ринку електроенергії України. При цьому одним із завдань четвертого енергопакету є створення сучасного дизайну для європейського енергоринку, адаптованого до нових реалій – більш гнучкого та пристосованого для інтеграції більшої частки відновлюваних джерел енергії.

Як відбувається впровадження нового ринку електроенергії в Україні? Для підготовки до нового ринку електричної енергії України було лише два роки. При цьому за цей період потрібно було розробити та прийняти понад 100 нормативно-правових актів, здійснити відокремлення (анбандлінг) всіх обленерго та ДП «НЕК «Укренерго», створити гарантованого покупця для виробників із відновлюваних джерел.

Першим кроком на цьому шляху є реформа роздрібного ринку. На виконання Закону України «Про ринок електричної енергії» з 1 січня 2019 року було впроваджено роздрібний ринок електроенергії:

Проте перший місяць роботи роздрібного ринку також виявив деякі проблеми. Зокрема, до головних із них можна віднести труднощі із розрахунками та інформуванням споживачів, заборгованість державних підприємств перед постачальником «останньої надії».

Наступним важливим кроком є анбандлінг державного підприємства «НЕК «Укренерго», який відбувся 4 лютого 2019 року шляхом підписання акту приймання-передачі Комісією з питань передачі цілісного майнового комплексу ДП «НЕК «Укренерго», створеною Мінфіном. Анбандлінг був проведений на виконання Закону України «Про ринок електричної енергії» для переходу управління «Укренерго» від Міненерговугілля до Мінфіну з метою розподілу контролю над генеруючими компаніями та транспортуванням електричної енергії. Крім того, анбандлінг є передумовою для проведення сертифікації оператора системи передачі відповідно до положень Закону України «Про ринок електричної енергії».

Крім уже реалізованих реформ, Законом України «Про ринок електричної енергії» передбачене створення на базі ДП «Енергоринок» оператору ринку та гарантованого покупця, який є правонаступником ДП «Енергоринок» за договорами купівлі-продажу електроенергії за «зеленим» тарифом.

Отже, реформування ринку електричної енергії відбувається відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії». Перші реформи зіткнулися з певними проблемами. Деякі з них були виявлені за результатами першого місяця роботи роздрібного ринку. Але незважаючи на проблеми, процес лібералізації розпочатий відповідно до міжнародних зобов’язань України.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті