Кнопка «вкл»: чому рекрутери вже потребують спеціального софту
І чого чекати від цієї галузі в майбутньому

Взаємодія людей все більше переходить у «мережевий режим», кількість інформації зростає по експоненті. Ми користуємося хмарами інтернет-сервісів через свої телефони і ноутбуки. Бізнес бере в цьому активну участь – переносить взаємодію між співробітниками і клієнтами онлайн, впроваджує ПЗ для збирання і обробки даних. Як ця тенденція змінила підбір персоналу? Засновник і директор (CEO) української продуктової IT-компанії CleverStaff Володимир Курило розповідає Mind про те, чому використання спеціалізованого софту стає обов'язковою складовою професії.
Словосполучення «інформаційний вибух» – це не просто красива метафора, яку вигадали, аби описати нові складності життя сучасної людини. Для нас практично неможливо відключити телефон і виконувати роботу ефективно.
Що змінюється в професії? У HR-департаментах або рекрутингових агентствах навантаження щодо вакансій і трафік кандидатів стають більше, а вимоги замовників – складнішими. Усі знають і про існування професійного софту, який оптимізує процес підбору співробітників. Через звичку багато хто ще продовжує користуватися проміжними рішеннями на кшталт таблиць Excel або google drive.
Можна було б написати про те, чому за професійним ПЗ для рекрутингу майбутнє. Але насправді йдеться вже про сьогодення. Нещодавні (навесні 2019-го) підрахунки економічного ефекту від професійного софту для рекрутингу на підставі відкритих досліджень і статистики роботи клієнтів показали: один і той самий річний обсяг роботи рекрутер з ПЗ виконає на 10 тижнів раніше, ніж без нього. Тобто економія часу складе 20%. А в грошах – для середньої зарплати у $850 (цифра взята на підставі даних EvoTalents кінця 2018 року для IT-галузі), економія становить близько $2000 на рік на кожного рекрутера. Іншими словами, без софту рекрутер закриває чотири вакансії, а з софтом – п'ять.
Навіщо потрібно спеціалізоване ПЗ? Одна з ключових переваг, що робить професійний софт таким ефективним – єдина внутрішня база кандидатів з потужним пошуком по ній. Що це?
Справа в тому, що коли рекрутер працює без ПЗ, він змушений створювати окремі добірки цікавих йому фахівців на ресурсах work.ua, rabota.ua тощо. Напевно, у нього є ще й добірка резюме на пошті, у папках комп'ютера і т. д. Знайти когось конкретного у всіх цих джерелах часто складно або навіть неможливо.
Софт, що оптимізує рекрутинг, надає можливість легко формувати і постійно розширювати єдину базу кандидатів і вакансій. Якщо в команді кілька рекрутерів, то для них це буде єдиний, прозорий інформаційний простір з вільним доступом та можливістю розподілити роботу в команді. За нашими розрахунками, найм з внутрішньої бази відбувається на 54% швидше, ніж при пошуку нових кандидатів.
Як це працює? Щоб краще зрозуміти, як відбувається виграш у часі та грошах, можна для початку розглянути процес підбору персоналу поетапно. Без рекрутингового ПЗ він виглядає так.
Отримання заявки на вакансію. Рекрутер уточнює запит, тобто «знімає» якомога точніші вимоги до кандидата і формулює опис вакансії.
Складання лонг-листа кандидатів. Рекрутер йде на сайти пошуку роботи, щоб опублікувати вакансію на спеціалізованій платформі, збирає відгуки, запитує рекомендації у колег тощо, тобто займається сорсингом.
Складання шорт-листа. Це відбір 3–4 резюме і відправлення замовнику на скринінг для того, аби він визначив, кого запросити на співбесіду. (Якщо рекрутер досвідчений, він сам може це зробити).
Співбесіда, яка може включати від одного до трьох етапів (HR, технічна, з керівником).
При вдалому результаті співбесіди – офер від компанії.
При позитивній відповіді від кандидата – найм співробітника.
Якщо у рекрутера є професійний софт, то на другій стадії він спочатку звертається до внутрішньої бази кандидатів з метою знайти потрібну кандидатуру якнайшвидше. Якщо він не знайшов потрібних і згодних прийти на співбесіду кандидатів у внутрішній базі, то він займається зовнішнім пошуком – тим, з чого відразу ж починає рекрутер з хорошою внутрішньою базою. Але навіть в такому випадку в користувача софту безліч переваг.
Професійний софт прискорює процес формування та публікації вакансії, зберігає за пару кліків у внутрішній базі відповідні резюме з сайтів пошуку роботи, здійснює парсинг резюме з пошти і автоматично розсилає повідомлення про відмову, якщо на посаду вже когось найняли.
Окрема категорія переваг – аналітичні звіти.
Що може показати звіт?
- Активність кожного члена команди рекрутерів за різними параметрами (вакансії, кандидати, співбесіди). Наприклад, у рекрутинговій компанії Rinf Tech щотижня вивчають таку інформацію, щоб зрозуміти, що можна поліпшити в роботі команди.
- Вузькі місця у відборі. Зазвичай паралельно реалізується декілька завдань. Десь можуть виявитися кандидати, що «простоюють», яких знайшли, але на співбесіду не запросили і відмови від них немає.
- Визначити, скільки рекрутери витрачають часу на найм у цілому і на окремі його етапи.
- Проаналізувати статистику причин відмов.
- Проаналізувати, які джерела кандидатів краще працюють для яких вакансій, зосередити свою роботу на них і відмовитися від неефективних.
З одного боку, аналітика допомагає побачити кількісні показники різних параметрів робочого процесу, з іншого – показати слабкі місця або проблеми. Це дуже важливо для зміни тактики, управлінських рішень.
Як цей сегмент розвиватиметься надалі? Щодо майбутнього розвитку професійного софту, потрібно розглянути наявні технологічні тренди. Передусім штучний інтелект. Зараз віра в його потенціал дуже перебільшена. Програма може вирішити тільки такі завдання, які здатна вирішити і людина. Але жоден керівник і тим паче рекрутер не може найняти кандидата лише за його резюме.
Співбесіда необхідна апріорі, щоб розібратися в характеристиках, бекґраунді, цінностях співробітників. Зовнішній вигляд, культура поведінки, чистота мови – всі ці характеристики можливо відстежити лише під час особистісного контакту. Технології тут замінити рекрутера не можуть, а значить ця частина процесу ще довго не буде автоматизована.
Аналітичні звіти, звичайно ж, розвиватимуться. Однак глобальне майбутнє рекрутингового софту швидше не в цьому. Звіти – це напівфабрикат, який потрібно інтерпретувати людині, а потім ухвалювати якесь рішення. Софт майбутнього для початку повинен визначити проблему в робочому процесі або можливість для поліпшення, а потім запропонувати саме рішення. Жоден розробник, включаючи топові американські компанії, у цьому напрямку поки що істотно не просунувся. І тому саме тут приховані величезні перспективи.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.