Домашня робота: топ-5 завдань для бізнесу на час карантину
Як пережити вимушену зупинку і підготуватися до діяльності після неї

Карантин на території України оголошено до 3 квітня. До цієї дати всі основні пересування в містах і за їх межами будуть мінімізовані. Президент і уряд наполягають на необхідності дотримання особистої ізоляції для запобігання поширенню коронавірусу.
Чи ефективні ці заходи – покаже майбутнє. Але карантин не вічний, рано чи пізно все повернеться на круги своя. І час, проведений в ізоляції, бізнес може використовувати з користю.
Які переваги карантину бізнес може використовувати з користю для своєї компанії, розповів Mind підприємець і бізнес-тренер Ваче Давтян.
Історія з COVID-19 не обмежиться трьома тижнями і може розтягнутися на півроку-рік. Звичайно, ніхто не триматиме країну на карантині такий довгий термін. Цей захід вжито для того, щоб згладити піки поширення вірусу і встигнути налагодити роботу лікарень у нових умовах.
Через три-чотири тижні, напевно, доведеться повернутися до своєї діяльності. І зараз саме час підтягнути хвости, у тиші подумати про майбутнє і знайти можливості в ситуації, що склалася. Наприклад, всі прориви в моєму бізнесі відбувалися після криз, яких в моєму житті було три.
Перша сталася в 1998 році. Наші обороти впали всемеро. Це було дуже болісно. І тоді мені до рук потрапила реклама бізнес-тренінгу з тайм-менеджменту від однієї бізнес-школи. Мені він настільки сподобався, що я почав відвідувати по два-три тренінги на місяць. Протягом наступних восьми років я пройшов понад 200 тренінгів. І прочитав більше ніж 1000 книг із бізнесу, психології, нейрофізіології (зараз у цьому списку вже понад 2000 книг).
Завдяки навчанню я у 2003 році почав вибудовувати систему в компанії. Ми тоді виросли з 25 осіб до 75, і потрібно було налагоджувати бізнес-процеси. Це виявилося дуже непростою справою, і в 2005-му нас затягнуло в другу кризу – кризу зростання. І тільки до середини 2006 року ми вибралися з неї і почали дуже активно розвиватися – за наступні два з половиною роки ми виросли в оборотах вп'ятеро.
І тоді ми потрапили в ще одну пастку. Активне зростання потребувало великих інвестиції. Тому ми набрали $3,5 млн кредиту, що укупі з простроченою «дебіторкою» в $1,5 млн обрушило нас восени 2008 року, в період світової кризи. Вирішення цієї проблеми забрало чотири роки, після чого ми вирішили розвиватися тільки за рахунок прибутку. І сформувати резервний фонд на випадок якогось форс-мажору.
Кожна криза робила нас сильнішими і давала найцінніше – досвід. Так що поділюся основними лайфхаками, які допомогли нам вижити і активно вирости.
1. Сформуйте «фінансову подушку»
Її необхідно формувати заздалегідь, але можна починати і в кризу, відкладаючи хоча б невеликі суми на найскладніший період. «Подушка» не тільки допоможе зберегти бізнес і колектив, а й наростити частку ринку, набрати фахівців, навчити людей, впровадити нову систему.
2. Пропишіть три сценарії розвитку ситуації
Такий підхід дозволить все пережити спокійно і продуктивно. Коли ви психологічно готові до будь-якого розвитку ситуації – не включається страх, а починає працювати мозок.
Головне – не перекрити страхом і панікою раціональну частину мислення, щоб ухвалювати адекватні рішення.
Ми ще 3 березня прописали три варіанти, зокрема й негативний сценарій. Який, схоже, і реалізується. І ми до нього готові.
3. Моніторте ситуацію
Проводьте щоденний моніторинг ситуації і оперативно реагуйте на зміни.
Ми створили групу топ-менеджерів у телеграмі, де ділимося інформацією, що впливає на наш бізнес. Так ми ухвалюємо своєчасні рішення і продумуємо подальшу стратегію. Наприклад, зараз ми знаємо, що і як зможемо оптимізувати в рамках всього бізнесу.
4. Впроваджуйте нові технології
Саме час вивчити і впровадити нові технології у своїй діяльності. Ми думаємо над тим, як можна повністю автоматизувати процес замовлення продукції. Активно переводимо це в інтернет. Вивчаємо можливості штучного інтелекту.
5. Впроваджуйте корисні звички
Це особливо актуально для тих, хто звик працювати 24/7, як білка в колесі, з ранку до вечора займаючись тільки роботою. Такий підхід небезпечний виснаженням і вигоранням, і зараз час розслабитися і навчитися відновлюватися. Я практикую медитацію (по 45–60 хвилин на день), дві-три години гуляю і займаюся спортом, багато часу проводжу з родиною.
Найкращі у світі речі безкоштовні – сонце, природа, спілкування, споглядання.
І наостанок – як налагодити віддалену роботу вдома
- Вставайте в один і той самий час, як на роботу. Той час, який зазвичай йде на дорогу, можна витратити, наприклад, на медитації, фізичні вправи. Після чого можна братися до роботи.
- Вдома одягайтеся так само, як на роботу. Костюм або джинси, хто в чому звик. Це налаштовує нас на робочий лад.
- Не працюйте там, де ви зазвичай розслабляєтеся – на дивані або в кріслі. Там ви будете сповільнюватися і за звичкою переключатися на відпочинок/задоволення. Так що обладнайте окреме робоче місце, де ви тільки працюєте.
- Домовтеся з близькими, щоб вони вас не відволікали. І в який час ви зможете бути з ними. Використовуйте навушники з музикою.
- Також не забудьте виділити час на роздуми про подальші плани – в тиші та без гаджетів. Хоча б хвилин 15–20.
До речі: згідно з дослідженнями, найпродуктивніший графік – на кожні 52 хвилини роботи 17 хвилин відпочинку. Тільки відпочивати не в соцмережах або стрічці новин. Поміняйте рід діяльності – з розумової на фізичну.
- Прогуляйтеся, походіть на тренажері або зробіть розминку.
- Найважливіші справи закінчуйте до 13:00.
Ми найпродуктивніші з 6 ранку до 13 дня. Загальний час ефективної діяльності становить не більше трьох-чотирьох годин на день, решта йде даремно. Тому найважливіші справи необхідно робити зранку, до 12–13 годин.
У нас з колегами є «золота година» – з 9 до 10 ранку, коли ми зустрічаємося онлайн і обговорюємо головні питання. Потім ми робимо перерву на 10 хвилин, і починається другий «золотий час». Потім третій, і тільки після обіду я заходжу в соцмережі та відповідаю на листи.
- Чи не відволікайтеся на соцмережі
Якщо спокуса зайти в соцмережі занадто велика, поставте блокиратор сайтів (наприклад, Freedom, Anti-social, Cold Turkey та інші).
Не починайте свій день з читання повідомлень і новин. Це налаштує вас на хвилю хаосу, з якого дуже важко зіскочити. Перенесіть це на пару годин, поки ви готуєтеся до продуктивного дня.
І у Всесвітній день щастя, який відзначається сьогодні, 20 березня, хочеться побажати – нехай цей стан супроводжує нас усіх, незважаючи на будь-які труднощі.
Про автора: перший бізнес Ваче Давтян запустив у 1991 році, а в 1995-му створив компанію «Промкабель-Електрика», в 2003-му – мережу магазинів «Пан Електро». Його компанії стали одними з лідерів свого ринку. У 2009-му запустив проект з навчання «Школа розвитку лідерів Leaderway». З 2010 року провів навчання для: Google, Delloite, SCM, PrоZоrrо, «Київстар», «Фармак», Terrasoy, Tickets.ua, Promodo, Fozzi («Сільпо»), «Аснова Холдинг», Baiersdorf (Nivea) і багатьох інших . Зараз надає допомогу в трансформації культури в Мінекономіки.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.