Всі – у чергу: яку підтримку від держави можуть отримати туристичні компанії

Всі – у чергу: яку підтримку від держави можуть отримати туристичні компанії

Що передбачає новий закон про держпідтримку бізнесу внаслідок коронакризи

Этот текст также доступен на русском
Всі – у чергу: яку підтримку від держави можуть отримати туристичні компанії
Фото: pixabay

Верховна Рада 16 червня ухвалила у другому читанні з необхідними техніко-юридичними поправками закон про державну підтримку сфери культури, креативних індустрій і туризму у зв'язку з дією обмежувальних заходів, пов'язаних із поширенням COVID-19 (законопроєкт №3377). 22 червня документ направлено на підпис президенту. 

Водночас від наслідків пандемії і запровадженого карантину збитки підраховують мало не всі галузі економіки, зокрема й туристична. Mind вирішив дізнатись у представника саме цієї галузі, як цей документ може допомогти туркомпаніям у подоланні наслідків COVID-19.

Які зміни в законодавство передбачені законопроєктом і чи допоможе він туристичній галузі, розповів Mind директор Tez Tour в Україні Олександр Новіковський

Хто відчує допомогу держави?

Бажання допомогти в уряду виникло відносно недавно: ще 13 травня законопроект № 3377 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо державної підтримки сфери культури, креативних індустрій, туризму, малого та середнього бізнесу в зв'язку з дією обмежувальних заходів, пов'язаних із поширенням коронавирусной хвороби (COVID-19)» був включений до порядку денного. За два місяці закон все-таки прийняли, а зараз він на шляху для підпису президента. Тобто сфера туризму вже мала б почуватися краще завдяки поступкам з боку уряду. Чи так це насправді?

Основні новели закону, які регулюють галузь туризму в нових умовах:

  • звільнення від податку на додану вартість; податку на прибуток та ЄСВ (єдиний соціальний внесок); земельного податку та податку на нежитлову нерухомість;
  • туристичний збір не нараховуватимуть до 31 грудня 2020 року;
  • вводяться податкові пільги на оплату оренди та землі комунальної та державної власності;
  • цим же законопроектом уряд встановив 10-відсоткову ставку ПДВ для туристичних послуг.

Останній пункт – досить спірний момент. Туристична діяльність, яка проводиться за кордоном, не обкладається податком, тобто ПДВ не виплачується. Податком можуть обкладатися комісія та послуги страхових компаній, які включені у вартість турпакета, – це зовсім невеликі гроші.

Цей закон може бути корисний для тих компаній, які працюють на внутрішньому ринку нашої країни, а це абсолютна меншість.

Решта компаній працюють у туризмі за кордоном, тому таке «послаблення» для них ролі не відіграє.

Чого не вистачає туристичній галузі

За оцінками Міністерства культури та інформаційної політики, втрати турбізнесу від пандемії складають понад $1,5 млрд. І це ще не враховуючи того факту, що Європейський Союз не дозволив громадянам України перетинати кордони країн – членів ЄС із 1 липня. Завдяки закону якась допомога від держави є, але далеко не  в тому обсязі, у якому дійсно потрібна.

Для правильного розвитку Україна повинна мати план розвитку та реконструкції туристичної галузі на 5–10–15 років. За таких умов ми зможемо досягти непоганих успіхів, але це має бути чіткий, зрозумілий, сучасний план розвитку нашої країни та індустрії в ній. Також необхідно міняти первинні, фундаментальні закони, які регулюють правила функціонування галузі туризму в Україні.

Наразі туристична галузь та її споживач ніяк не захищені. Оператор, що формує туристичні продукти, зараз, по суті, без відповідальності. Згідно із законом про туризм, існує обов'язкове правило: оператор отримує ліцензію, якщо в нього є фінансова гарантія на 20 000 євро. Що таке 20 000 євро? Ці гроші нічого не покриють, крім банкрутства: тривалого й незрозумілого процесу. Якщо оператор, що формує авіапрограми, має в обороті велику кількість туристів і грошових коштів, раптом стає неплатоспроможним, страждають усі.

Щоб цього не відбувалося, оператори повинні мати сучасний європейський інструмент захисту прав споживача. Це тягне за собою певні зміни. Незалежно від того, яке фінансове становище в туроператора, споживач буде впевнений у захисті своїх інтересів, і його кошти не пропадуть безслідно.

Законопроєкт № 3377 – це крок у правильному напрямку до ідеальної картині світу, де держава не тільки контролює, а й підтримує.

Складно зводити будинок, коли помилки допущено ще під час закладання фундаменту: закон про туризм вимагає змін і прив'язки до нормативів ЄС, щоб наступні прийняті закони працювали на повну силу. Щоб написати дієвий документ, мають бути люди, які розуміють практику ринку, можуть відобразити сучасну обстановку та спробувати передбачити розвиток туризму. Тоді ми зможемо побудувати щось справжнє, про яке мріємо зараз.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло