Гранти для всіх: як отримати фінансування на власний проєкт
І де знайти фонди, що надають такі безповоротні кошти
Залучення інвестицій для розвитку будь якої ідеї або бізнесу в XXI столітті є найбільш актуальним завданням. Складні бюджетні умови, нестабільна економіка багатьох країн, невигідні кредити стають серйозною перешкодою для проведення наукових досліджень, втілення інноваційних ідей, розвитку бізнесу. Пандемія COVID-19 лише погіршила стан світової економіки, і зараз компанії та організації, які здатні виробляти інноваційні продукти, але не знайомі з питаннями залучення коштів для сталого розвитку, втрачають свої ринкові позиції або просто зникають.
На щастя, сьогоднішній світ зрозумів, наскільки важливі нові ідеї, нетрадиційні підходи й рішення та запропонував механізми для їхнього стимулювання й реалізації. Одним із таких фінансових механізмів є гранти. Що ж таке грант, які вони бувають, на які напрями виділяються, на який обсяг фінансування можна розраховувати, а також з чого почати пошук відкритого грантового конкурсу, розповіла Mind співзасновниця та СЕО фандрейзінгової компанії Kick Your Tech, резидент Reactor.ua, Наталія Наконечна.
Що таке грант і як розібратися, чи потрібен він?
Платформа REACTOR.UA – ваш провідник у світ інновацій.
Ми знаємо, як втілити інновації з урахуванням кращих практик та в стислі терміни.
Розпочніть зміни вже зараз!
У вас є ідея чи проєкт, але немає можливості для реалізації. По-перше, вам треба зрозуміти, що відсутність фінансів зовсім не привід для того, щоб відмовитися від розвитку. У такому випадку у вас є кілька варіантів, а саме:
- звернутися до інвестиційного фонду й отримати інвестицію;
- звернутися до грантового фонду й отримати грант.
Грант – це безоплатна субсидія підприємствам, організаціям і фізичним особам в грошовій або натуральній формі для реалізації вашого інноваційного проєкту або його етапу з подальшим звітом про її використання. Головна відмінність гранту від звичайної інвестиції саме в тому, що грант не потребує повернення грошей, а також грант не припускає віддачі частки в компанії або бізнесі фонду, який вас фінансово підтримав.
Які індустрії цікавлять грантові фонди?
Зрозуміло, що грантодавці теж не зацікавлені пускати гроші на вітер.
Незважаючи на те, що вони не передбачають повернення інвестицій у грошовій формі, вони мають на меті розвиток тієї чи іншої галузі в тієї чи іншої країні світу. Звісно, це найбільш інноваційні галузі, а саме: інформаційні технології, програмне забезпечення, Big Data, штучний інтелект, роботизація та автоматизація, біотехнології, нанотехнології, медицина, освіта, космос і низка інших.
Якщо ви працюєте в цих напрямах, то знайти відкритий грантовий конкурс для вас не становитиме особливих труднощів. Однак це не означає що дослідження або розробки в інших галузях не зацікавлять державні або приватні фонди й компанії.
Для пошуку джерел грантового фінансування можна скористатися пошуком в Google, але цей шлях може бути досить довгим, складним і не принести бажаного результату. Тому найкраще користуватися онлайн-базами, де відбувається агрегування відкритих грантових конкурсів.
Який обсяг грантового фінансування можна отримати?
Щодо обсягу фінансування, тут існує безліч можливостей. Все дуже індивідуально і залежить як від фонду, що надає грантове фінансування, так і від програми, у межах якої оголошується грантовий конкурс.
Наприклад, грантові кошти в розмірі $10 000 – 50 000 можуть бути надані на:
- проведення аналізу ринку;
- створення концептуального проєкту для порозуміння того, куди і як далі рухатися з вашим продуктом;
- створення прототипу вашого продукту;
- організацію вашої участі в міжнародній конференції, виставці/форумі;
- організацію подібного заходу вами для інших учасників;
- і багато інших напрямів.
Також може йтися і про набагато більші бюджети, які часом сягають $2 – 3 млн. Таке фінансування вже надається на реалізацію якогось масштабного проєкту або проведення повноцінної розробки зі створенням кінцевого продукту, який буде виводитися на ринок.
Ось декілька прикладів грантів та їхній обсяг фінансування на порталі www.KickYour.tech
-
The DOE SC program in Advanced Scientific Computing Research (ASCR)
Галузь: компьютерні технології та мережі, програмне забезпечення (інтернет речей, штучний інтелект, віртуальна реальність)
Бюджет: $8 млн -
EU4Independent Media
Галузь: журналістика та мас-медіа, політика та міжнародні відносини, ЗМІ
Бюджет: 8 млн євро -
The United States Agency for International Development (USAID)
Галузь: охорона здоров`я та медицина
Бюджет: $2 млн -
The U.S. Embassy in Kyiv
Галузь: освіта
Бюджет: $40 000
З чого починати пошук грантового конкурсу?
Пошук грантового конкурсу завжди треба починати з аналізу вашого проєкту.
По-перше, зрозумійте, на який ринок він орієнтований – на локальний чи на глобальний? Проаналізуйте цей ринок, визначте вашу цільову аудиторію, з’ясуйте коло проблем, які вирішує ваш проєкт та чи є в ньому ринкова потреба.
По-друге, з'ясуйте, чи присуджувалися раніше гранти проєктам, що схожі на ваш або були реалізовані в схожому з вашим напрямом. Визначивши це, ви відразу зможете зробити вибірку фондів, для яких ваш напрям проєктної діяльності може бути пріоритетним з боку грантової підтримки.
Далі треба визначитися з типом донору (фонду), який надає грантове фінансування. Це можуть бути як державні чи приватні фонди, так і приватні компанії, які можуть виділяти грантове фінансування на пошук шляхів вирішення внутрішньокорпоративних завдань і проблем.
Після цього починайте вивчати сам фонд, його стратегію, мету, програми та відкриті грантові конкурси. Це необхідно для того, щоб правильно скласти грантову заявку, та отримати найбільші шанси на грантову винагороду.
Як зробити пошук гранту максимально успішним?
- Розширюйте строки пошуку конкурсу. Якщо ви будете шукати грантовий конкурс, наприклад, виключно в межах найближчих 1–2 місяців, ви звузите свої можливості. Адже можливо, що через 4–6 місяців відкриється конкурс, який максимально підходить для вашого проєкту.
- Експериментуйте з ключовими словами в пошуку. Розширюйте діапазон пошуку, адже ваш проєкт може перетинатися з різними напрямами та галузями.
- Визначте можливі винятки, яким ваш проєкт або команда не може відповідати. Це може стосуватися, наприклад, форми власності вашого бізнесу, географічних умов, фінансових умов, строків реалізації проєкту або бажаного бюджету.
- Оцініть ефективність витрачених зусиль залежно від суми гранту. Якщо для отримання гранту, наприклад, у $10 000 – 20 000, вашій команді необхідно активно працювати протягом місяця, відклавши інші важливі завдання на потім, навряд чи таку роботу можна назвати ефективною. При тому що часто для отримання гранту в обсязі $500 000 – 1 млн буде потрібно витратити той самий місяць роботи.
- Звертайте увагу на додаткову документацію до заявки, а також на вимоги щодо її заповнення і форми подачі.
Як донести інформацію про себе?
Важливо розповісти про сильні сторони компанії, професіоналізм членів команди, унікальні технології або обладнання. Тобто про все те, що виділяє вас серед інших претендентів.
Обов'язково розкажіть про можливості, які матиме ваша компанія завдяки отриманому гранту. Для будь-якого донору (фонду) важливо, щоб гроші, які будуть надані, послужили поштовхом для розвитку вашого проєкту і компанії загалом. Тому важливо описати ваше бачення перспективи не тільки на період реалізації грантового проєкту, а й на 2–3 роки після його закінчення.
У заявках завжди важливо вказувати ризики, з якими ви потенційно можете зіткнутися під час реалізації проєкту, а також ваше бачення щодо мінімізації та вирішення цих ризиків. І чим точніше ви їх деталізуєте, тим більше довіри ви отримаєте з боку донору.
Важливою частиною грантової заявки є опис команди, ключових фахівців, їхніх навичок та досвіду роботи. Якщо ви плануєте залучати субпідрядників, варто також вказати сильні сторони команди, яку ви плануєте залучати.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].