«Зелена» логістика: як прискорити шлях до кліматичної нейтральності
І якими досягненнями може похвалитися транспортна галузь
Вуглецева або кліматична нейтральність – глобальна мета, яку підтримують понад 100 країн світу, в тому числі – Україна. Проте для успішного її досягнення сучасний відповідальний бізнес має брати участь у позитивних змінах на шляху до екологічного майбутнього.
Транспорт – одне з основних джерел забруднення атмосфери. Кожен автомобіль при згорянні 1 кг бензину використовує 15 кг повітря, зокрема, 5,5 кг кисню. При згорянні 1 т пального в атмосферу викидається 200 кг окису вуглецю. На частку автотранспорту припадає близько 55% шкідливих надходжень загального обсягу, що включають понад 200 різних сполук.
У такій ситуації кожна компанія, яка замовляє, надає або якимось чином дотична до логістичних послуг, просто не може пройти повз. Використання екологічніших видів транспорту, електрифікація, концепція кліматичної нейтральності – невіддільна складова сучасного порядку денного сталого розвитку бізнесу. На які ноу-хау орієнтуватися вітчизняним транспортникам, аби наблизити екофрендлі майбутнє, спеціально для Mind розповідає Ірина Новікова, генеральний директор GEFCO Україна.
«Вуглецева нейтральність» або «нульовий рівень викидів» зовсім не означає їх повної відсутності. Сутність цих термінів полягає в тому, що обсяги емісій вуглекислого газу мають дорівнювати його обсягам, що поглинаються океанами й лісами.
Позиція країн світу та України
Сучасна світова спільнота розуміє важливість збереження довкілля та покращення екології. Тож останніми роками активно працює над цим за допомогою різних інструментів. Наприклад, Паризька кліматична угода – документ, який був прийнятий в грудні 2015 року на 21-й конференції сторін рамкової конвенції ООН зі зміни клімату. Її мета – перейти від нарощування до скорочення викидів парникових газів і досягти балансу між джерелами й поглиначами газів у другій половині 21 століття. Паризька угода, зокрема, ставить ціль щодо утримання глобальної температури на Землі в межах 2°С до 2100 року. Кожна країна, яка ратифікувала угоду, має самостійно визначити свої цілі та можливий вклад у світову екологію.
Україна своєю чергою має намір скоротити викиди парникових газів на 65 відсотків до 2030 року, а не пізніше 2060 року досягти кліматичної нейтральності. Про це президент України Володимир Зеленський заявив на кліматичній конференції ООН у Глазго в жовтні 2021 року.
Екологічні тренди логістики. Реальні кейси
Залізниця
Сучасний бізнес не стоїть осторонь глобальних тенденцій збереження планети. Зокрема, компанії-перевізники, виробники транспорту та інші дотичні до цієї сфери підприємства розуміють свою відповідальність та вже сьогодні пропонують високотехнологічні «зелені» рішення.
Зокрема, багато замовників та провайдерів логістичних послуг надають перевагу залізниці для локального та глобального транспортування вантажів. Адже цей спосіб перевезення є набагато екологічнішим, ніж автомобілі з двигунами внутрішнього згорання. Наприклад, нещодавно компанією GEFCO було запущено перший 41-вагонний вуглецево-нейтральний потяг на Новому Шовковому шляху. Він відправився у тритижневу подорож з Дунайська-Стреди (Словаччина) до китайського Сіаню.
Також потяг GEFCO обладнаний пристроями інтернету речей (IoT) для відстеження та контролю переміщення, температури та цілісності вантажу. Інвестуючи у сертифіковані проєкти Gold Standard, перевізник розраховує компенсувати 250 тонн викидів CO2. Gold Standard – це неурядова організація, яка гарантує, що проєкти будь-якого напряму узгоджуються з цілями та баченням сталого розвитку шляхом скорочення вуглецевого сліду.
Автологістика
Екологічні тенденції охоплюють усі способи перевезення. Зокрема, розглядаючи автомобільну логістику, популярності набувають «зелені» транспортні засоби. Так компанія Volvo Trucks нещодавно провела тестування своїх електричних вантажівок в екстремально холодних умовах поблизу полярного кола. Зокрема, була перевірена нова функція Ready to Run, яка попередньо прогріває автомобіль у мороз та навпаки охолоджує акумулятори й кабіну водія в спеку. Volvo Trucks уже вивела на ринок 6 моделей електричних вантажівок, а за мету має, щоб до 2030 року екологічні транспортні засоби становили 50% від загального обсягу продажів.
Наступний приклад – кейс Daimler Truck AG та французької компанії Total Energies, які уклали угоду про створення водневої інфраструктури для вантажівок на території Європи: закупівлю водню, забезпечення логістики постачання новітнього палива, відкриття заправних станцій, розробку та випуск водневих вантажівок тощо.
Проєкт є ефективним саме завдяки об’єднанню зусиль у виробництві транспортних одиниць та створенні відповідної інфраструктури для них, адже перше без другого просто не функціонуватиме й навпаки. Total Energies планує збудувати до 2030 року близько 150 водневих станцій для заправки в країнах Європи. А Daimler Truck до 2025 року – розпочати постачання водневих автомобілів.
Подібні «зелені» рішення мають не лише переваги для стану природи, а й економічні вигоди. Цього року Інститут системних та інноваційних досліджень Фраунгофера (ISI) опублікував перше техніко-економічне обґрунтування електрифікації регіонального транспортного потоку. В результаті було виявлено, що наразі приблизно 60% вантажних перевезень доцільно здійснювати саме з використанням електричних вантажівок. Поки що вони мають значні обмеження ваги вантажу на далеких маршрутах – до 26 тонн. Також проблемою є відсутність інфраструктури та малий асортимент транспортних засобів.
Морські перевезення
На щастя, останніми роками морська логістика відзначилася не лише негативними явищами, контейнерною кризою, зростанням ставок та масштабними чергами в портах. «Зелені» інновації торкнулися й цього виду логістики.
Фахівці з компанії Kongsberg, у колаборації з Vard за підтримки норвезького уряду створили контейнеровоз Yara Birkeland, перший у світі з нульовими викидами парникових газів та можливістю цілковито автономного управління. Судно вже виконало перший рейс з Хортена до Осло з вантажем для компанії Yara International. Поки що контейнеровоз курсуватиме лише за одним маршрутом – між Порсгрунном і Бревіком.
За словами генерального директора Yara Свейна Торе Холсетера за рік експлуатації судна на визначеному маршруті можна позбавити атмосферу планети від 1000 тонн викидів вуглецю або замінити 40 тисяч поїздок на вантажівках з дизельними двигунами.
Авіаперевезення
Американська компанія Eviation активно розвиває електричні вантажні літаки. Так, наприклад, модель Alice була побудована як екологічна альтернатива звичайним авіалайнерам для вантажних та пасажирських маршрутів. У літака з електричним мотором набагато менше рухомих частин, що створює можливості для економії на ремонтах та спрощує сервісне обслуговування. Alice бере на борт до 1200 кг вантажу та забезпечує дальність доставки до 815 км. Для заряду батарей на одну годину польоту потрібно заряджатися лише протягом 30 хвилин.
На реальних кейсах бачимо, що сучасна логістика – це не просто бізнес. Компанії вже сьогодні роблять значний внесок у збереження довкілля та досягнення кліматичної нейтральності. Сподіватимемося, що надалі ці тенденції відповідальності, технологічності та «зелених інновацій» тільки розвиватимуться, охоплять більше підприємств та цілих країн.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.