Повернути втрачене: які плани має уряд щодо відбудови держави

Повернути втрачене: які плани має уряд щодо відбудови держави

І які зміни можуть очікувати на будівельну галузь

Повернути втрачене: які плани має уряд щодо відбудови держави
Фото: depositphotos.com

Професійна спільнота та уряд активно обговорюють питання відновлення зруйнованої інфраструктури України після завершення бойових дій і шукають можливості розміщення внутрішньо переміщених осіб (ВПО). Також в роботі питання дерегуляції будівельної галузі та спрощення бюрократичних процедур для забезпечення можливості найшвидшої відбудови країни. Адже є розуміння, що в дуже стислий строк необхідно буде розв'язати проблему розміщення не тисячі, а сотень тисяч громадян, забезпечити їх необхідним житлом, відбудувати інфраструктуру, вирішувати питання зайнятості населення. Безперечно, це рівень державної цільової програми, яка вже сьогодні має розроблятися. Уряд має значну кількість планів, частина з яких вже почала реалізовуватися для забезпечення громадян України всім необхідним. Які кроки планує уряд для відбудови країни, розповіли Mind партнерка Sayenko Kharenko Світлана Гурєєва та старший юрист компанії Тарас Бондаренко.

Важливим завданням, яке зараз вирішує уряд, є забезпечення житлом і робочими місцями ВПО. Його розв'язання зараз розглядається в декілька етапів. У короткостроковій перспективі – це розміщення ВПО на строк до 1 тижня в місцях тимчасового перебування, школах, дитячих садках і адміністративних будівлях. У середньостроковій перспективі уряд робить велику ставку на розміщення ВПО в наявних домогосподарствах.

Які умови може створити держава для ВПО?

До того ж держава намагається дотримуватися стандартів ООН щодо розміщення людей. Для цього вже запроваджуються стимулювальні виплати для домогосподарств, які прийняли до себе ВПО. У довгостроковій перспективі розглядається можливість будівництва типових проєктів швидкої малоповерхової забудови, викупу в забудовників квартир із високим ступенем готовності та зниження податку на доходи фізичних осіб при здачі житла в оренду, з метою зменшення вартості житла для орендарів.

Для забезпечення швидкого будівництва розглядається можливість отримання європейських технологій і спрощення процедури ввезення необхідних матеріалів, будівельної продукції без сертифікації та будівельної техніки з країни Європи. Додатково може бути розглянутий механізм видачі державою грошових коштів у вигляді цінного паперу, який особа, що втратила житло, зможе використати для оплати нового житла на первинному чи вторинному ринку.

Це дозволить стимулювати економіку й нове будівництво та швидко забезпечити значну кількість осіб житлом, але може спричинити різке зростання його вартості. По змозі також може бути запроваджена іпотека для постраждалих осіб за меншою ставкою, але це, ймовірно, можна зробити після повної стабілізації ситуації і зменшення ризиків для банків.

Де може бути розміщено тимчасове житло для ВПО?

Аналіз можливих майданчиків для початку будівництва нового житла вже розпочався, але є певна проблема, адже земельні ділянки повинні мати відповідне цільове призначення (або можливість його зміни). Крім того, на них не має бути факторів, що не дозволяють постійне проживання людей, мають бути інженерні мережи (або можливість їх забезпечити), також одним із найважливіших чинників є наявність соціальної інфраструктури, що може забезпечити відповідну кількість осіб усім необхідним, зокрема робочими місцями.

Земельні ділянки із такими властивостями здебільшого розташовані в обласних і районних центрах. Це певною мірою може спричинити завелике навантаження на них і спровокувати дисбаланс у роботі комунальних служб, електричних мереж, газо- та водопроводів, які потребували оновлення ще за мирних часів.  

Одним з варіантів, який може бути реалізований, – це релокація підприємств із зони бойових дій в індустріальні парки і розміщення там місць для проживання людей. Отже, проблема вирішуватиметься комплексно, буде відновлено виробництво, люди будуть забезпечені робочими місцями.

Як можуть змінитися правила забудови?

Для реалізації зазначених програм уряд наразі готує низка процедур дерегуляції будівництва на період воєнного стану та деякий час після його завершення.

Першочергово треба розповісти про вже запроваджені заходи дерегуляції, а саме постанову Кабінету Міністрів України № 303 від 13 березня 2022 року  «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану», якою було скасовано проведення планових і позапланових перевірок на період воєнного стану та постанову № 314 від 18 березня 2022 року «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану».

Останньою на зазначений період скасовано необхідність отримання ліцензій на будівництво об’єктів, що за класом наслідків належать до СС2 та СС3. Відсутність можливості отримання таких ліцензій довгий час стримували будівельний ринок і в мирний час.

У період дії воєнного стану для будівництва відповідних об’єктів необхідно направити до Міністерства економіки декларацію про провадження господарської діяльності без отримання дозвільних документів (документів дозвільного характеру, ліцензій або інших результатів надання публічних послуг).

Декларація має містити таку інформацію:

  • відомості про суб'єкта господарювання (організаційно-правова форма, повне та скорочене найменування (у разі наявності), ідентифікаційний код тощо);
  • відомості про фактичну адресу (адреси) провадження господарської діяльності;
  • назву виду господарської діяльності, який провадиться суб'єктом господарювання;
  • назву дозвільного документа (назви дозвільних документів) на заміну якого (яких) на період воєнного стану подана декларація;
  • відмітку про те, що суб'єкт господарювання ознайомлений із вимогами законодавства, якими встановлено вичерпний перелік вимог до провадження господарської діяльності.

Після завершення воєнного стану невідкладно, але не пізніше одного місяця після його завершення, суб’єкти, що подали таку декларацію, мають звернутися до відповідних органів і отримати відповідні дозвільні документи в порядку, строках та на умовах, передбачених законодавством, без зупинення їхньої діяльності.


Звісно, питання ліцензій на будівництво досі не врегульоване законодавством, але вони вирішуватимуться в мирний час.

Як планують підтримати регіони, які приймають ВПО?

Досить активно обговорюється будівництво малоповерхових будинків саме на Західній Україні. За період вторгнення росії саме захід України виявився найбільш безпечним місцем для тимчасового перебування українських громадян. До того ж зазначені території мають значний потенціал для нового та швидкого будівництва.

Але водночас земельні ділянки, потенційно можливі для будівництва, розташовані в культурно-історичному ореалі та потребують погодження на їх виділення з відповідними управліннями Міністерства культури, а в певних випадках і погодження з КМУ. 

15 березня 2022 року Верховною Радою узвалено закон № 2120-ІХ, яким внесено зміни до Податкового кодексу, зокрема, щодо порядку здійснення плати за землю в період дії воєнного стану.

З 1 березня 2022 року до 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено чи скасовано воєнний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю, зокрема земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної форм власності.

Пільга стосується земельних ділянок (земельних часток (паїв), що розташовані на територіях, де ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф, і перебувають у власності або користуванні фізичних та юридичних осіб.

Уже реалізовано можливість проведення найбільш нагальних реєстраційних дій щодо юридичних осіб, а саме державної реєстрації:

  • створення благодійних організацій та громадських формувань та змін до відомостей про них;
  • зміни керівника юридичної особи у зв’язку з його смертю;
  • зміни місцезнаходження юридичної особи;
  • органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, а також акціонерних товариств, які є банками;
  • зміни видів економічної діяльності фізичних осіб – підприємців;
  • припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця.

Чого очікувати галузі будівництва незабаром?

Також уже розпочав роботу реєстр обтяжень рухомого майна в областях де не ведуться активні бойові дії.
Ціла низка питань щодо дерегуляції галузі зараз перебувають у стадії розроблення. Серед можливих змін, що обговорюються, варто зазначити:

  1. Прийняття в експлуатацію певних категорій об’єктів за матеріалами фотофіксації виготовленими замовником, що дозволить пришвидшити процедуру, адже пересування країною, особливо в деяких районах, ускладнене комендантськими годинами та блок-постами.
  2. Спрощення процедури будівництва об’єктів за типовими проєктами, в тому числі в частині отримання відхилень від чинних ДБН. Розглядається можливість запровадження спеціальної процедури з мінімальними бюрократичними перепонами при отриманні дозвільних документів на такі будівлі.
  3. Спрощення процедур закупівлі. Деякі закупівлі планується вивезти з системи ProZorro.
  4. Зниження вимог до сертифікації матеріалів.
  5. Зменшення вимог до складу та змісту проєктної документації на будівництво, а також зменшення вимог до проведення експертизи проєктів будівництва.
  6. Розширення переліку об’єктів капітального ремонту, будівельні роботи на яких можна проводити без розроблення проєктної документації (за дефектним актом).
  7. Спрощення процедури погодження проєктів будівництва з  Міністерством культури та інформаційної політики України. У деяких містах будівництво фактично заблоковане через неможливість погодження проєктів з органами охорони культурної спадщини.
  8. Дерегуляція земельного законодавства. Які саме зміни чекають земельне законодавство наразі невідомо, але вони можуть стосуватися спрощення процедури виділення земельних ділянок та зміни їхнього цільового призначення.

Отже, держава планує максимально спростити всі дозвільні процедури та знизити регуляторний вплив на ринок для максимально швидкого відновлення економіки та старту роботи бізнесу в умовах воєнного стану. Законодавче регулювання процедур змінюється кожного дня, тому необхідні тримати руку на пульсі.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло