Знову до школи: як подолати старі проблеми в нових умовах
І як у цьому може допомогти держава та бізнес

З приходом 1 вересня українські школи зіштовхнуться з низкою проблем, які неминуче породжує воєнний час. Це і формат навчання, і необхідність безпечних та повністю оснащених для занять приміщень, де діти зможуть навчатись. Ці проблеми, хай які серйозні, швидше за все, матимуть тимчасовий характер. Однак вони накладаються на ті, які роками існували в наших школах і вирішувалися локально. Що потрібно змінити у школах і як це зробити, розповів Mind виконавчий директор Star for Life Україна Денис Воловик.
Денис Воловик – викладач та лінгвіст за освітою, має багаторічний досвід роботи в освітніх стартапах і організаціях, ментор для дітей та дорослих в різних країнах світу (Україна, США, Греція, Швеція).
Як представник ІТ-компанії і як людина, залучена до розвитку освіти, я добре бачу ці проблеми, і вважаю, що сьогодні на перший план виходять дві з них.
1. Відсутність як такої програми занять із дітьми для формування ментального здоров'я, що має містити у собі:
- боротьбу з наслідками булінгу,
- боротьбу зі шкідливими звичками,
- психологічну допомогу у складних життєвих обставинах,
- формування в дітей розуміння важливості освіти в житті тощо.
2. Слабке технічне оснащення шкіл та, як наслідок, недостатня комп'ютерна підготовка. І чим більш віддалена школа від великого міста або регіонального центру, тим більше відчуваються ці проблеми.
Як підтримати розвиток ментального здоров'я?
Почну із ментального здоров'я. Давайте відверто, українські школи (і ті, хто користується їх послугами, тобто батьки та їх діти) досі не звикли до того, що робота психолога з дітьми та батьками – це невід'ємна частина освітнього процесу.
Насмішки та знущання в школі для багатьох дітей залишаються негараздом, з яким дорослі залишають їх наодинці. Шкільна програма не дає дитині розуміння, навіщо здобувати освіту і як вона може покращити якість життя.
З початку війни з'явилася ще одна проблема, що лежить у площині ментального здоров'я, – це боротьба зі стресом та посттравматичним синдромом у дітей, які бачили війну на власні очі, були змушені переїхати, а можливо, навіть втратили когось із близьких.
Робота з ментальним здоров'ям людей – не лише дітей, а й дорослих – уже найближчим часом може стати найпріоритетнішим напрямом для країни загалом та для українських шкіл зокрема.
Хороша новина в тому, що деякі кроки до вирішення проблеми вже робляться, беруть участь у цьому і бізнес, і благодійні організації, і волонтери.
Так, влітку 2022 року розпочав свою роботу проєкт під назвою «Star for Life Україна», одне із завдань якого – зміцнення ментального здоров'я школярів, робота з психологами в складних життєвих обставинах.
До проєкту, який запустила шведсько-українська консалтингова ІТ-компанія Sigma Software, приєднався як партнер фонд «Голоси дітей». Фонд має чималий досвід роботи з дітьми, які проживають у регіонах, що постраждали від військових дій: «Голоси дітей» багато років працюють із дітьми Донбасу та зібрали штат професійних психологів, які спеціалізуються на психологічних проблемах школярів та їхніх батьків.
Проте, проблеми такого рівня не вирішити без втручання держави. Думаю, найближчим часом ми маємо побачити посилення послуги психологічної допомоги в школах. Цього можна досягти більшим залученням до освітнього процесу штатних психологів, а також роботою власне вчителів, які мають не лише бути наставниками для дітей, а й вміти слухати та бачити проблеми дитини, підтримати та допомогти в потрібний момент.
Щоб це стало реальністю, необхідно зробити серйозну роботу, яка може зайняти десятки років (тим важливіше розпочинати її вже зараз). По-перше, посилити психологічну складову профільної підготовки майбутніх педагогів, по-друге – донести важливу роль вчителя та психолога, як друга та помічника. А по-третє, змінювати ставлення до професії вчителя на рівні держави та суспільства.
Бо то не секрет, що професія вчителя останні десятиліття низькооплачувана і не вважається престижною, а з початком війни багато експертних педагогів, до того ж, змушені були поїхати з країни.
Саме тому так важливо не запустити проблему і розпочинати роботу, щоб змінити ситуацію. Підтримувати вчителів, які, незважаючи на труднощі, готові розвиватися самі та допомагати розвиватися іншим, можуть і такі проєкти, як Star for Life, та бізнес в цілому, адже багато компаній ІТ-сегменту (і не тільки) мають свої освітні майданчики та готові робити свій внесок у розвиток освіти.
Як забезпечити навчання комп'ютерної грамотності?
Однією з ключових навичок сьогодні для успішного навчання та подальшої роботи, безумовно, є комп'ютерна грамотність. Вже всім зрозуміло, що без знання основ роботи з комп'ютером неможливо продовжити освіту і знайти хорошу роботу, що гідно оплачується. Водночас рівень підготовки дітей з інформатики та комп'ютерної грамотності в школах далеко не завжди знаходиться на належному рівні.
Тут цілий клубок проблем. Для початку – відсутність можливості отримати комп'ютерну грамотність з тієї простої причини, що в багатьох школах і сьогодні немає належного обладнання або воно відсутнє в принципі.
З початком військових дій проблема лише посилилася, адже з'явилася нова категорія дітей – тимчасово переміщені, що також далеко не завжди мають змогу навчатись інформатиці в добре оснащених класах. Без комп'ютерів та доступу до інтернету, школи не можуть дати дітям навіть ази.
У довоєнний час багато організацій та благодійних фондів, стурбовані цією системною проблемою, спрямовували свої зусилля на оснащення комп'ютерних класів. Робив це і бізнес. Так, наша компанія обладнала понад 10 класів у школах, інтернатах, професійних училищах, дитячих центрах по всій Україні.
Друга проблема – це те, чому навчати. І ця проблема не пов'язана ані з війною, ані із соціальними категоріями дітей. Навіть маючи якісний інтернет та якісний інструментарій, ми можемо опинитися в ситуації, коли без правильних методологій та підходів система не зможе дати дітям необхідні знання.
Наявність та розвиток правильної методологічної бази, розуміння, на якому етапі, у якому віці, який контент потрібно дати (і як його дати цікаво) – запорука того, що дитина отримає актуальні навички.
За останні 10–15 років на ринку з'явилося дуже багато пропозицій – від не найкращих до дуже хороших – що дозволяють дітям різного віку, з різних соціальних категорій вивчити ази комп'ютерної грамотності та основи програмування.
Почалася і робота з актуалізації програм з боку держави. Особливо допоміг у цьому COVID (як то кажуть, не було б щастя…). Коли навчання пішло в онлайн, це дало поштовх до появи та структуризації великої кількості якісного контенту, який створюється і державою, і бізнесом, і приватними ініціативами.
Так, зокрема, наша компанія не лише надає дітям доступ до потрібного обладнання в рамках оснащених усім необхідним комп'ютерних лабораторій, а й покликана давати дітям правильний якісний контент у потрібній віковій групі в цікавій та захопливій формі, тим самим маючи профорієнтаційну складову.
Проблем в українських школах завжди було чимало, на жаль, деякі з них тільки загострюватимуться найближчим часом. Але в наших силах поступово їх вирішити, якщо об'єднати зусилля держави, бізнесу, неприбуткових організацій, волонтерів та всіх, кому небайдуже майбутнє наших дітей. Важливо не закривати на них очі й не опускати руки.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.