Налаштувати бізнес: чим може допомогти зовнішній консультант

Налаштувати бізнес: чим може допомогти зовнішній консультант

Як і навіщо дивитись на проблему з іншого боку

Налаштувати бізнес: чим може допомогти зовнішній консультант
Фото: depositphotos.com

Рано чи пізно будь-який бізнес замислюється над необхідністю змін. Ця потреба виникає через цілу низку причин. Приміром, компанії не вдається адаптуватися до викликів часу. Не вистачає коштів і ресурсів на реалізацію операційних чи стратегічних цілей. Або ж елементарно бракує нових ідей для розвитку та масштабування справи. Якщо розв'язати проблему власними силами не виходить, допомогу слід шукати ззовні. А точніше – звернутися за порадою до професійного консультанта. Як обрати такого фахівця і на що звертати увагу, розповіла Mind підприємниця, керуюча партнерка проєктів Євгена Клопотенка Саша Фідкевич

Неупереджений погляд зовні

Консультування в бізнесі – це дієвий інструмент, який дозволяє отримати професійний погляд зі сторони. А консультант – людина, що здатна неупереджено проаналізувати проблеми бізнесу та запропонувати варіанти їх вирішення на основі власного досвіду.

Оскільки консультант безпосередньо не занурений в операційні процеси компанії, його погляд завжди більш об'єктивний, аніж, приміром, її власників. Ця альтернативна точка зору й дозволяє створити ефективну дорожню карту змін.

Побачити непомітне

Переконана, що будь-якому підприємцю, не важливо – початковому чи досвідченому, корисно пропрацювати з бізнес-консультантами. Адже це не тільки новий досвід, який можна застосувати у своїй діяльності, це також змога підсвітити точки росту бізнесу й побачити ті можливості, які здаються непомітними.

До всього, бізнес-консультації часто стають у пригоді не лише підприємцям. Цим інструментом також користуються креатори, які прагнуть перетворити свою творчість на прибуткову справу.

Тож бізнес, якому може бути потрібен консалтинг, можна розділити на дві групи. Перша – це люди, які починають створювати бізнес й потребують консультації щодо його розвитку. Й друга – підприємці з досвідом, котрі уже масштабували свою справу й зіштовхнулися з проблемою оптимізації. Для новачків важливо зрозуміти основи ведення бізнесу.

Тому найчастіше ми опрацьовуємо чіткий план дій та послідовність процесів. А з власниками великих підприємств – занурюємося в організаційну структуру компанії та проводимо її аудит: від бюджету до команди.

Такий процес дозволяє знайти прогалини і з'ясувати, чого не вистачає для ефективної роботи бізнесу.

Сформувати власний запит

Пропоную розглянути чотири найпоширеніші питання, які турбують власників бізнесу, та варіанти їх розв’язання.

1. Як побудувати ефективну організаційну структуру?

Щоб впоратися з цим запитом, необхідно чітко прописати, як функціонує ваш бізнес сьогодні. Навіть якщо його роботу забезпечує лише одна людина – випишіть її зобов’язання. Приміром, я – власник чи власниця бізнесу й виконую функції менеджера, бухгалтера, маркетолога, креатора.

Так ви можете зрозуміти три головні речі:

  • Перше – що з переліченого вам подобається робити найбільше.
  • Друге – з яким функціоналом ви справляєтеся найважче.
  • І третє – від чого готові відмовитися.

На цьому етапі й починається відлік росту вашої організаційної структури. А відповідно – пошук членів команди та делегування робочих справ.

2. Як створити фінансову модель компанії

Це питання найчастіше турбує початкові бізнеси. Моя порада – будь-яку справу розпочинати із формування бюджету й не забувати, що дохід формується з видатків.

Тому найперше слід проаналізувати всі обов'язкові витрати. Це допоможе зрозуміти, скільки коштів необхідно компанії, щоб, приміром, вийти в нуль. А далі – нарощуючи прибутковість бізнесу, ви зможете підвищувати його доходи.

3. Як мінімізувати фінансову турбулентність

Тут я раджу подбати про диверсифікацію каналів продажу. Тобто будь-який бізнес повинен мати мінімум два канали реалізації товарів чи послуг. Приміром, онлайн і офлайн, або B2B і B2С. Якщо один із них закривається, у вас завжди буде працювати додатковий.

4. Як просувати свою справу та шукати клієнтів?

Часто бізнеси зациклюються виключно на соціальних мережах. Так, це доволі потужний інструмент популяризації товарів та послуг. Але я завжди пропоную шукати додаткові шляхи та методи.

Наприклад, професійні нетворкінг, тематичні конференції, форуми, виставки. А також інформаційні кампанії й, зрештою, експертні матеріали в медіа. Чим більше ви та ваша компанія будете представлені на різних майданчик, тим вищий рівень впізнаваності ви отримаєте в результаті.

Знайти свого консультанта

Перш ніж розпочати пошук спеціаліста, необхідно чітко окреслити свої побажання: що турбує, чого хочеться досягти та які змінити запровадити. Це допоможе одразу налаштувати фокус на тих людях, котрі розуміються на тематиці запиту.

Далі варто зрозуміти ваші особисті вимоги до цієї людини. Приміром, чи важлива для вас освіта консультанта. На який його досвід будете звертати увагу. Та чи буде для вас визначальною його публічна діяльність. Після цього можна працювати з каналами пошуку. Їх може бути декілька.

По-перше, ніхто не скасовував пошук у соціальних мережах та Google. Підпишіться на експертні блоги. Проведіть моніторинг тематичних матеріалів у ЗМІ. Ознайомтеся з авторами та їх діяльністю.

По-друге, консультанта можна знайти серед учасників різного роду бізнес-івентів та серед експертів бізнес-шкіл. Участь у подібних заходах зайвою не буде. Якщо в межах нетворкінгу вас зацікавила людина й тема, з якою вона працює, ймовірно, це той консультант, якого ви шукаєте.

Й по-третє, добре працює «сарафанне радіо» – рекомендації колег, знайомих і друзів. Вони можуть не тільки поділитися відгуками, а й порадити додаткові канали взаємодії.

Перед початком роботи з консультантом необхідно ще раз проговорити ваш запит. Це допоможе спеціалісту завчасно підготуватися до зустрічі, щоб бути максимально ефективним. А також домовтеся про формат та критерії співпраці. Я, приміром, на цьому етапі оцінюють складність запиту та даю клієнтові фідбек: яка кількість консультацій знадобиться для вирішення одного питання.

Трапляються різного роду запити. Деякі потребують довгострокового залучення. А для інших достатньо й однієї години. Коли всі умови та деталі погоджено, можна розпочинати безпосередню роботу над розробкою плану дій.

Чому консультація – не чарівна пігулка

Варто пам’ятати, що взаємодія з консультантом – це повноцінна робота обох сторін. Тобто власник бізнесу мусить бути активно залучений у процес і зацікавлений в реалізації напрацьованих пропозицій.

Трапляється, бізнеси витрачають час і фінансові ресурси на консультацію, але не готові впроваджувати будь-які зміни. Ба більше, звинувачують консультанта у відсутності результату. Наголошу, головне завдання консультанта – надати рішення на запит бізнесу. Відповідно, власник компанії самостійно вирішує, чи прислухатися до напрацьованих рекомендацій, чи ні.

Я, наприклад, обов’язково даю всім своїм клієнтам домашнє завдання щодо опрацювання певних проблем. І через деякий час запитую, що з проговореного вдалося реалізувати. Та чи потрібна додаткова допомога. Такий зворотний зв'язок дозволяє тримати руку на пульсі й бути корисною тим бізнесам, які дійсно зацікавлені в змінах.

Пошук рішень – процес творчий

Бізнес-консультація – це не панацея. Тож систематично аналізуйте та виписуйте все, що вас бентежить в організації своєї справи. Й намагайтеся знайти різні шляхи розв'язання проблем. А ще будьте допитливими до світу та відкритими до оточення.

Якщо на вашому шляху зустрічається консультант і ви відчуваєте інтерес з ним попрацювати, довіртеся своїй інтуїції. Саме так, зазвичай, знаходяться найвлучніші відповіді на найважчі питання.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло