Завершити каденцію: яким може бути післясмак від скасування Господарського кодексу

Завершити каденцію: яким може бути післясмак від скасування Господарського кодексу

Разом із застарілими нормами отримаємо невдоволення інвесторів

This material is also available in English
Завершити каденцію: яким може бути післясмак від скасування Господарського кодексу
Фото: depositphotos.com

Верховна Рада днями підтримала в першому читанні законопроєкт про скасування Господарського кодексу України (№6013). Як пояснюють законодавці, необхідність скасування цього документа полягає в його застарілих нормах та багатьох протиріччях чинному законодавству. Що ж зміниться із скасуванням цього документа, розповів Mind Тімур Бондарєв, керівний партнер Arzinger.

Питання скасування Господарського Кодексу України (ГКУ) активно дебатувалось в юридичній та науковій спільноті з першого дня його існування, коли він був прийнятий та набув чинності одночасно з Цивільним Кодексом України (ЦКУ).

В Україні завжди паралельно існували дві досить сильні школи – прихильників Цивільного та Господарського права. Кожна з яких, на досить високому професійному рівні, відстоювала доцільність, самостійність та виправданість існування «свого» кодексу. Водночас положення обох кодексів в багатьох випадках часто дублювали один одного, а також положення деяких інших законодавчих актів, зводили нанівець можливий позитивний ефект нового ЦКУ, у зв’язку з чим дебати щодо доцільності подальшого подвійного регулювання не вщухали.

Не всі норми Господарського кодексу однаково корисні

Незважаючи на те, що ГКУ врегульовано досить багато важливих аспектів господарського обороту, в ньому залишилось чимало «атавізмів». Останні свого часу, майже без змін, перекочували з радянських або законодавчих актів УРСР й, беззаперечно, є застарілими в сьогоденних умовах.

Зокрема, положення щодо особливого статусу/титулу на майно державних підприємств та установ, подвійне регулювання орендних правовідносин, деякі питання корпоративного управління та розпорядження майном, нав’язані істотні умови в деяких договірних правовідносинах, відхід від дискреції тощо.

Саме тому в мене як юриста, який стикнувся на практиці із законодавчим пластом, успадкованим незалежною Україною від УРСР, весь цей час не зникало враження, що ГКУ лишився нічим іншим, ніж компіляцією радянського законодавства, створеним для регулювання планової економіки з державою як основним стейкхолдером на всіх рівнях відповідних правовідносин.

Питання скасування ГКУ вже давно назріло й є досить актуальним, за умови збереження дійсно важливих для господарського обороту положень, які можуть бути включені в інші профільні законодавчі акти.

Зворотний бік скасування ГКУ – інвестори будуть не в захваті

Водночас відверто лякають інші зміни, які пропонуються для внесення до ЦКУ одночасно зі скасуванням ГКУ, зокрема, щодо наділення держави – як акціонера господарських товариств – особливими повноваженнями, зменшення межі вартості правочину, щодо якого вимагається обов’язкове погодження, зобов’язання щодо оприлюднення комерційної таємниці/конфіденційної інформації підприємствами всіх форм власності тощо.

Ми дуже добре розуміємо, звідки взялись ці пропозиції. Як відомо, наразі триває масштабний процес націоналізації різноманітних стратегічних активів й в деяких випадках йдеться про частки/акції в господарських товариствах, кількість/розмір яких не завжди дозволяють здійснювати вирішальний вплив на діяльність товариства, як цього хоче держава в особі відповідних органів управління.

На превеликий жаль, практика вже довела, що держава не є ефективним власником та не може якісно управляти частками в спільних підприємствах, напевно, тому виникає бажання отримати спеціальні повноваження та права «з позиції сили».

Ухвалення відповідних норм не буде доброю звісткою для ринку й створюватиме масу конфліктних ситуацій для відповідних компаній, а також може мати шалений негативний вплив на репутацію України, адже порушуватиме інтереси інших, приватних акціонерів.

Наразі нашій державі дуже важливо дотримуватись чітко задекларованого курсу роздержавлення економіки й відмовитись від будь-яких намагань отримати привілеї в сфері підприємницької діяльності, що лише стримуватиме розвиток конкуренції, відлякуватиме інвесторів та стимулюватиме багаторівневу корупцію. Це особливо важливо напередодні великої відбудови країни, яка потребуватиме сотні мільярдів доларів іноземного капіталу, якому треба буде продемонструвати однакові та прозорі правила гри для всіх гравців.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло