Попри війну: як українським виробникам алкоголю вдається вижити у складні часи
І як українським брендам залишитись на полицях іноземних країн
Війна вплинула на всі напрямки виробництва в Україні. Попри всі виклики, які постали перед виробниками, останні не зупиняються та долають перешкоди, аби продовжити діяльність. Українські виробники алкогольної продукції не виняток і наразі працюють попри виклики війни і вже можуть підбити підсумки минулого надскладного для всіх українців року. Як змінилась ситуація на українському ринку алкогольної продукції і як вдалося втримати позиції на світових ринках, розповів Mind на власному прикладі СЕО Nemiroff Юрій Сорочинський.
Відповідно до даних DISCUS, У США показник споживання міцних напоїв з кожним роком збільшується. Минулого року міцні напої там вперше випередили категорію пива, зайнявши долю в 42%. На це впливає активний розвиток міксологічної культури, більше споживання вдома через локдауни, новий стиль життя та віддалена робота.
На противагу, згідно з даними IRI, у країнах Європи у 2022 році обсяги споживання алкоголю впали на 2,7 млрд євро, що становить 4% від обсягів 2021 року. Головною причиною стала відмова споживачів від не пріоритетних покупок у зв'язку з інфляцією, викликаною наслідками війни.
Очікування та реальність
Попри це, експерти Grand View Research очікують, що світовий ринок горілки зростатиме зі середньорічним темпом приросту на 5,5% у період з 2022 по 2028 рік і досягне $52,39 млрд. Здається, це чудова можливість для українських виробників отримати своє місце на полицях у світі. Додамо до цього санкції проти продукції з рф та тренд на “made in Ukraine” – здається, це ідеальний час та умови для глобальної експансії. У теорії – класичний успішний кейс з підручників для ілюстрації «вікна можливостей» під час кризи.
Справді, протягом останнього року Україна набула міцної підтримки у світі. Інтерес зріс, як і конверсія інтересу в нові партнерства та нових споживачів. Споживачі у світі стали більш відкритими до нових продуктів, якщо вони виготовлені в Україні. Купуючи такі товари, вони відчувають свій внесок в підтримку країни та її жителів. Проте, згідно з даними Державної митної служби, експорт всієї алкогольної продукції у 2022 році загалом впав на 34%.
Наш досвід більш позитивний. Протягом останнього року попри війну ми вийшли на десяток нових ринків, включаючи Багами, Македонію, Бельгію, Хорватію, Нідерланди та інші. Значно посилились позиції на уже існуючих – споживачі, які були попередньо знайомі з нашим брендом, стали віддавати перевагу йому частіше, рекомендувати іншим, що також стимулює продажі.
Також дуже активно підтримує українських виробників алкоголю світова барна спільнота. Десятки, а то й сотні закладів по всьому світу надали місце в меню горілці з України, доповнивши авторськими меню з коктейлями в стилі “Kyiv Mule” або синьо-жовтими шотами. Переважно це супроводжувалось збором коштів на підтримку українців.
Якщо конвертувати в бізнес показники, то на нашому прикладі ми змогли використати цей шанс та здобути +7% за рік в загальному експорті з України. 2022 рік ми закрили з долею в 45,2% від всього експорту горілки з України – тобто майже кожна друга пляшка. У загальному портфелі нашого бренду експорт наразі становить 40% і ми не плануємо на цьому зупинятись.
Виклики під час війни
Мене питають, чи легко це далось? Чи сприяла держава нашим виробникам на шляху? В обох випадках відповідь – ні.
Як і всі, ми зіткнулись з проблемами у логістиці на початку війни. Один із кейсів: США замовили у нас продукцію на початку війни, оскільки відразу розпродали всі запаси. Проте через проблеми з логістикою ми змогли доставити їм контейнери з продукцією лише у вересні. Така ж ситуація була спочатку з іншими країнами та замовленнями. Знадобилося кілька місяців, щоб перебудувати логістичні ланцюжки та налагодити процес.
Наступним етапом стало переконати всіх партнерів за кордоном у стабільності нашого виробництва та поставок. Ми підтверджували це на практиці. Допомагали і стосунки з партнерами, які ми вибудовували роками, та попередня репутація компанії.
Наступний виклик постав у вигляді державного регулювання. Так, Постанова КМУ №153 від 24.02.2022, Постанова Правління НБУ № 18 від 24.02.2022, станом на цей момент суттєво обмежують ведення зовнішньоекономічної господарської діяльності. Документи не дають можливості зараз інвестувати в розвиток бренду, маркетинг та просування на зовнішніх ринках, без чого дуже важко говорити про масштаби навіть попри тренд на український продукт.
Також неможливість проведення міжнародних розрахунків за маркетингові послуги закриває можливості для збільшення продажу українських товарів за кордоном, адже вони напряму залежать від їх просування.
У результаті позитивна динаміка, яку ми таки отримали важкою працею у 2022 році, дуже далека від можливостей, які були відкриті перед українськими виробниками.
Довготривалий ефект чи миттєвий тренд?
Спираючись на власний досвід, можу підкреслити важливість збереження стабільності отриманих показників. Наприклад, наша компанія розробила свою бізнес-стратегію ще у 2018 році, але у 2022 необхідно було внести корективи для досягнення поставлених цілей (з кінця лютого до середини березня виробництво було призупинено).
Навіть у період пандемії, у 2021 році наш бренд було визнано «Найбільш швидко зростаючим міжнародним брендом міцних напоїв у світі». Тож вважаю, що ми маємо всі шанси повторити успіх. І якщо український горілчаний ринок останні роки демонстрував стабільно спадну динаміку споживання, то експорт має значний потенціал росту для виробників.
Підтримка України у світі достатньо сильна, тому зниження експортних показників поки не прогнозується. Зростати є куди – санкціонована російська горілка займала майже третину цього сегменту в багатьох країнах. Росте і сам ринок. Але збільшення собівартості та вартості логістичних послуг, на мій погляд, може все ж таки призвести до «мінусових» контрактів певний час.
Наразі в наших умовах українські компанії роблять все можливе і неможливе, щоб не тільки популяризувати продукцію за кордоном, а й закріпитися. Спостереження показали, що експортна виручка лідерів ринку має позитивну динаміку.
Спілкуючись з українськими виробниками, я бачу, що вони стали стійкішими до стресу, почали шукати нові логістичні шляхи та вдосконалювати власне виробництво, що також вплинуло на показниках експорту у 2022 році.
Основний акцент необхідно робити саме на якість: думаю, що після закінчення війни залишаться постійні споживачі, для яких українська горілка вже стала улюбленою.
Звичайно, конкуренція занадто висока, але я вважаю, що за умови усунення державного регулювання – зняття обмежень на валютні платежі за кордон, створення сприятливого податкового та митного режиму, зменшення адміністративного тиску шляхом скорочення кількості необхідних дозволів та документів для експорту, уніфікації національних норм та стандартів з міжнародними – у нас є все необхідне. Продукт світової якості, сильний бренд та надзвичайна гнучкість в процесах дозволять розширити географію та ще більше популяризувати Україну у світі.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.