Вилучати землю: чи на часі така законодавча ініціатива

Вилучати землю: чи на часі така законодавча ініціатива

Як пропонують використовувати вилучені ділянки та чому ініціатива стосується лише державних земель

Вилучати землю: чи на часі така законодавча ініціатива
Фото: depositphotos.com

Законодавець пропонує вилучати державні землі, які неефективно використовувалися щонайменше один рік або використовувалися не за цільовим призначенням. Відповідний законопроєкт №9086 зареєстрував у Верховній Раді народний депутат від партії «Слуга народу» Георгій Мазурашу. Які новели передбачає цей законопроєкт і чи варто розглядати цю ідею саме під час війни, проаналізувала для Mind радник практики земельного та аграрного права TOTUM LF Тетяна Онищенко.

Ви можете подивитись відео-версію матеріалу вкінці тексту.

Номер і дата реєстрації: №9086 від 06.03.2023

Автор: Мазурашу Г. Г.

Альтернативи: №9086-1 від 20.03.2023

Етап: направлено на розгляд Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики.

Ціна питання: реалізація положень законопроєкту не потребує додаткових витрат із Державного бюджету.

Зміст: автор законопроєкту пропонує вивільнити ту частину земель, що перебувають у постійному користуванні державних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій, яка неефективно або взагалі не використовується за цільовим призначенням, на користь територіальних громад для облаштування спортивно-оздоровчих парків, будівництва спортивно-оздоровчої інфраструктури, реабілітаційних центрів, учасників бойових дій для індивідуального житлового будівництва.

Позиція юристів: сама назва проєкту закону №9086 уже передає його зміст – «Про зміни до Земельного кодексу України щодо вилучення земель державних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій, які не використовуються за призначенням, та передачі громадам для облаштування спортивно-оздоровчих парків, будівництва спортивно-оздоровчої інфраструктури, реабілітаційних центрів, виділення земельних ділянок учасникам бойових дій».

Запропонований документ де-факто пропонує змінити правопорядок кількох інституцій. Юридичний же механізм реалізації залишається поза увагою. Тому, вбачається, що така ініціатива може стати лише базою для початку обговорення.

Так, законопроєкт передбачає вилучення в державних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій, землі, надані їм у постійне користування за умови, що останні використовуються неефективно або ж взагалі не використовуються протягом року.

Цікаво, що йдеться виключно про державні сільгосппідприємства. Суб’єктів колективної форми власності цей законопроєкт не стосується.

І відразу виникають питання, на які проєкт нормативно-правового акту не дає відповідей:

  • Як визначатиметься рівень ефективності/неефективності землекористування?
  • Чи достатньо буде проведення перевірки?
  • Чи обов’язковим буде оновлення агрохімічного паспорту поля?
  • Чи враховуватиметься показники врожайності?
  • Який період стане вибіркою для дослідження?

Крім того, підставою для вилучення законопроєкт передбачає невикористання земельної ділянки протягом одного року. І знову постає низка питань:

  • Чи враховуватиметься причина зупинення діяльності на тій чи іншій ділянці?
  • Війна, пар, сівозміна тощо. Знову ж таки, як рахуватимуть цей річний термін: з моменту ухвалення закону, чи при наявності відповідних доказів припинення прав може відбутися відразу після набрання чинності закону?
  • А чи матиме право голосу взагалі землекористувач у розв'язанні цього питання. За загальним правилом, позасудова процедура вилучення передбачає отримання згоди від останнього. Як корелюватимуться ці дві норми?

Це все одна сторона медалі. З одного боку, здається, що питання тисяч гектар НААН давно потребує вирішенню, а з іншого – виглядає така ситуація. як «без суду й слідства».

Ініціатор акта пропонує погоджувати проєкти облаштування спортивних парків і проєкти виділення (можливо, малось на увазі проєкти землеустрою щодо відведення) ділянок для учасників бойових дій із профільними міністерствами. Однак позиція Держгеокадастру не враховується, хоча левова частка таких земель може бути особливо цінною.

Як щодо іншого аспекту? На сільськогосподарських землях пропонують побудувати житлові будинки для воїнів, спортивно-оздоровчі та реабілітаційні центри. Ідея зрозуміла. Але методи реалізації сумнівні. Крім описаних вище питань, залишається невирішеним аспект зміни цільового призначення таких земель.

Хто буде в плюсі: ініціатива спрямована на розвиток соціальної інфраструктури територіальних громад. У результаті як невеличкі села, так і міста, могли б отримати додаткові місця для відпочинку та фізичного розвитку. Крім того, враховуючи українські реалії, і наші воїни матимуть змогу отримати присадибні ділянки.

Хто буде в мінусі: земельні ділянки, які пропонуються до вилучення, перебувають у державній власності. Йдеться про сільськогосподарські землі з науково-дослідною, навчальною метою та ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Крім самих землекористувачів, зазнати втрат може і населення України, адже за попередніми підрахунками через воєнні дії понад 7 млн га орної землі не будуть засіяні цьогоріч. Тому потенційна зміна цільового призначення таких земель під інші (важливі, однак, можливо не пріоритетні на даний момент – як то спортпарки тощо) може завадити забезпеченню продовольчої безпеки.

Висновки: запропонована ідея може мати місце бути, однак потребує комплексного підходу – визначення пріоритетів. У випадку ж доцільності таких реформ важливим елементом реалізації має стати гармонізація містобудівної документації разом із землевпорядною.

Тому зараз саме час територіальним громадам активно розробляти комплексні плани просторового розвитку, якими передбачати розбудову з урахуванням реальній нашого життя. Військовий стан, звичайно, вимагає окремих ситуативних рішень, однак вони мають бути виправданими та обґрунтованими.

🔶 Вилучати землю: чи на часі така законодавча ініціатива війни? У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт №9086, яким пропонується вилучати в державних с/г підприємств, установ, організацій землі, надані їм у постійне користування за умови, що останні використовуються неефективно або ж взагалі не використовуються за цільовим призначенням протягом року. Запропонований документ де-факто пропонує змінити правопорядок кількох інституцій. Юридичний же механізм реалізації залишається поза увагою. 👉 Детальніше про законодавчу ініціативу – у відео. Більше інформації – у матеріалі Mind 👇 http://surl.li/gejni

Опубліковано Mind. UA Пʼятниця, 7 квітня 2023 р.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло