Перемога України на всіх фронтах: українці вміють виручати один одного

Перемога України на всіх фронтах: українці вміють виручати один одного

І як у цьому допомагає інтернет

Перемога України на всіх фронтах: українці вміють виручати один одного
Фото: depositphotos

Культура волонтерства в Україні масово почала розвиватися з кінця 2013 року, коли люди активно передавали продукти, медикаменти й теплі речі на Майдан. Початок війни ще більше активізував населення: почали збирати кошти на амуніцію та автомобілі для захисників і лікування поранених, а також підтримували внутрішньо переміщених осіб. З 24 лютого 2022 року кількість потреб в українців дуже зросла, але й бажання допомагати один одному теж. Як це відбувалося на прикладі онлайн-сервісу замовлення послуг розповіла Mind CEO Kabanchik Катерина Дергай.

Ідея створити категорію «Волонтерська допомога» виникла з перших днів повномасштабного вторгнення.

По-перше, ми в команді в той час багато переміщалися, але цілодобово тримали зв'язок і допомагали один одному вирішувати логістичні питання чи шукати житло, або ж допомагали родичам один одного дістати ліки чи продукти. Тоді й з'явилося розуміння актуальності такої категорії на нашому сервісі.

По-друге, ми почали отримувати запити від самих користувачів. Побачили, що вони якраз шукають платформу, де легко можна лишити заявку та знайти потрібних людей для виконання завдань. «Кабанчик» ідеально підходить!» – подумали ми і буквально за 5 днів запустили категорію «Волонтерська допомога». І це за умов, що вся команда була десь у дорозі або з ускладненим доступом до інтернету. А вже 2 березня 2022 почали отримувати й обробляти перші запити на волонтерську допомогу.

Особливості роботи із запитами на волонтерські допомогу

Ми відразу вирішили вручну модерувати кожне таке замовлення, адже піклувалися про безпеку наших користувачів. Нам важливо було виявляти ДРГ та не давати їм створювати замовлення. Саме тому служба підтримки «Кабанчика» при обробці заявок у цій категорії телефонувала-перевіряла кожне замовлення. Були навіть випадки, коли перевіряли людей уже традиційним кодовим словам «паляниця». Якщо були мінімальні сумніви або підозри щодо замовлення, його відміняли.

Ми видаляли всі запити, що були пов'язані з доставкою палива, зброї, бронежилетів, рацій і медикаментів військового призначення. У середньому в цій категорії ми отримували 28 запитів на день, що в березні 2022 року становило 3,5% від загальної кількості замовлень на «Кабанчику». З них близько 20% стосувалися перевезень і стільки ж доставки їжі та медикаментів. Якщо дивитися по регіонах, то більшість заявок було саме в столиці – 45% запитів, далі йшли Харків  – 12%, Львів – 5%, Чернігів – 3% та Дніпро – 3%.

І за кожною заявкою – реальні люди, що в той чи інший момент потребували допомоги. Було багато прохань про допомогу дістати рідкісні медичні препарати для лікування складних захворювань. Ліків або взагалі не було в наявності в містах або люди фізично не могли дістатися до аптек.

В усіх заявках дуже багато болю, але й дуже багато добра. Наприклад, були запити, у яких просили приїхати до літніх людей, що залишилися на самоті. Волонтери привозили їм продукти, готували їжу. Коли бачиш такі прояви добра та згуртованість, розумієш – українці дійсно непереможні.

Це неабияк надихало й нашу команду. Ми ж зі свого боку активно розповідали про нову категорію у розсилках по всій базі «Кабанчика» із закликом прийняти участь. Паралельно запустили окремий канал у телеграмі, де зібрали перевірених виконавців із категорії логістики та вантажних перевезень. Там уже в ручному режимі під наглядом модератора виконувалися заявки на перевезення людей і гуманітарної допомоги.

Читайте також: Оподаткування волонтерів: як користуватися новими перевагами і не «обпектися»

Створення нових інструментів

Після запуску категорії «Волонтерська допомога» ми досить швидко зрозуміли, що цей напрям тягне на окремий повноцінний продукт. Десь у той же час до нас звернулось Міністерство цифрової трансформації України, яке шукало партнера для створенні окремої платформи саме під волонтерство.

Перешкод ми не бачили, тож обрали домен, і за тиждень наша продуктова команда підняла повноцінну копію «Кабанчика». Створили новий дизайн – і так народився спільний проєкт «Підмога». Наразі там окрема команда, а проєкт сфокусувався на допомозі з відбудовою приватного житла та соціальних об'єктів, які постраждали внаслідок російської збройної агресії, шляхом з'єднання донорів із власниками постраждалих будівель.

Запити змінюються, а допомога лишається

Зараз ми спостерігаємо, що заявок у категорії «Волонтерська допомога» уже стало в рази менше. У березні 2022 року була найбільша кількість – 800 штук, далі вона зменшилася до 200 на місяць і тримається на цьому рівні досі.

Також відмічаємо, що змінюється й характер запитів. До прикладу, якщо в березні 2022 року найбільше запитів було на перевезення й доставку їжі та медикаментів, то в березні 2023-го – з проханнями про психологічну допомогу та підтримку тварин.

Читайте також: Віддати себе: з якими психологічними труднощами стикаються волонтери

Тож закривати категорію «Волонтерська допомога» не плануємо.

Зауважу, що за весь період існування цієї категорії до нас надійшло 4000 запитів, з яких виконано – 1350, або 34%.

Чому вдалося виконати лише третину? Уже у травні минулого року ми почали помічати, що навіть найактивніші волонтери все рідше брали завдання до виконання. І цьому є просте пояснення – у них почали закінчуватися ресурси. На роботу перевізників значно вплинув дефіцит пального, а в деяких волонтерів просто вичерпалися запаси фінансів для допомоги.

Ще однією причиною невиконання завдань була їхня складність. Наприклад, були запити вивести людей з Ірпеня або Бучі в період окупації чи дістати ліки, яких в Україні взагалі не було. Такі запити було просто неможливо виконати.

Проте зазначу й те, що більшість виконавців волонтерських запитів щиро прагнули допомогти. Інколи, навіть ризикуючи власним життям.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло