Сайт для бізнесу: як змусити цей інструмент заробляти
І які умови для цього потрібні

Без свого представництва в інтернеті – групи, сторінки в соцмережах і сайту – сьогодні не можуть обійтися як приватні підприємці, так і середній та великий бізнес. Кожна з наведених опцій має свої закони й правила роботи, дотримуючись яких можна забезпечити максимальну користь компанії. Однак нерідко трапляється, коли власник загоряється ідеєю створення сайту, наймає престижного дизайнера або компанію для розробки, запускає його, але потім щось йде не так. Сайт перетворюється на тягар, а не на інструмент для залучення клієнтів. Які моменти важливо врахувати при створенні сайту, його підтримки та як зробити так, щоб він став ефективним, розповів Mind керівник студії з розробки та seo-просування сайтів GetBrand Studio Євген Самарець.
Місяць тому до мене звернувся власник великого бізнесу із запитом про підтримку сайту та його наповнення. Нещодавно компанія завершила розробку сайту, який має стати інструментом залучення клієнтів. Однак проєкт потребує постійної уваги та технічної підтримки. Водночас не рідкісні ситуації, коли готові сайти не працювали й не заробляли. Щоб виключити такий сценарій, наводжу нижче кілька кейсів, на прикладі яких можна побачити, як правильно розставити пріоритети й забезпечити просування вже наявного сайту.
Сайти-новачки
Коли ми починали працювати та пропонували недорогу розробку сайту ($250–300), нашими клієнтами були дрібні ФОПи. Ці підприємці лише починали працювати або шукали, як масштабувати свій бізнес. Одним із модних віянь тоді були курси з інтернет-маркетингу, де розповідали, як просуватися в інтернеті за допомогою свого сайту. Контекстна реклама, seo та інші опції розглядалися на таких курсах дуже поверхово.
Головною мотивацією їхніх учасників було бажання створити свій сайт, щоб мати більше клієнтів і заробити більше грошей. На цьому етапі вони планували всім займатися самі – наповненням, рекламою, розвитком.
Що відбувається із сайтом?
Проте, як виявлялося, усе було непросто. Для сайту потрібні були гарні картинки на товар, тексти, інструменти для завантаження прайсів, продумані канали комунікації тощо. Водночас підприємці планували самі запускати рекламу та стежити за її показниками.
Оскільки в такому ритмі не залишалося часу на інші завдання або ж не було часу на підтримку сайту, останній не окуповував себе, як і витрати на рекламу. Після чого наставало розчарування, і проєкт закривали.
Що потрібно змінити?
Вивчити сайти конкурентів уже на етапі розробки власного. І якщо ви самі збираєтеся робити сайт – орієнтуйтеся на лідерів і ті сайти, які перебувають у топвидачі у вашій ніші. Подивіться, які з них найкращі, орієнтуйтеся на них. Це важливо, оскільки ми бачили багато сайтів, зроблених самими підприємцями, які зовсім не підходили до просування.
Подумати про рекламу. З'ясувати принципи роботи контекстної реклами, бюджети, необхідні для цього. Бути готовим до того, що після створення сайту будуть вкладення (принаймні бюджет на рекламу, якщо збираєтеся запускати її самі), які не окупляться відразу або взагалі не окупляться.
Як показує досвід – зусилля винагороджуються, головне не нехтувати справою після перших невдач.
Сайт є давно, але їм нема кому займатися
Другий тип клієнтів, з якими ми стикалися і працюємо зараз, – це великі фірми зі своєю структурою та великою кількістю співробітників. У них уже є сайт, він працює не один рік, приводить якусь кількість клієнтів.
Роботу сайту підтримує окремий фахівець, але це не є його основним обов'язком. Буває так, що ця людина або зовсім не вміє працювати з аналітикою ы метриками, або ж у неї на це просто немає часу. Сайт допрацьовується та розвивається під конкретний запит і без системи. Якщо для нього замовляють просування, то не завжди правильно вибирають мету. Наприклад, чекають від SEO не збільшення трафіку, а вже готового клієнта. Не розуміють, що рекламу з моменту її запуску потрібно налаштовувати не один раз, а стежити і коригувати регулярно. Іноді наше завдання в роботі з таким сайтом зводилося лише до коригування чи настроювання в рекламних кабінетах, мерчантах, хоча спочатку заявлялися інші цілі.
Що відбувається із сайтом?
Сайт не злітає. Сума, вкладена в його розвиток, здається непропорційною результату, який часто просто не відстежується. І починає відстежуватися після «копняка» зверху.
Що потрібно змінити?
У цьому разі розв'язати проблему набагато простіше. Відповідальний співробітник повинен мати більше повноважень і часу для контролю всього, що відбувається на сайті. Було б круто, якби він мав базові знання про те, на що зазвичай наймають підрядників, щоб забезпечити вже згаданий контроль. Це теж рано чи пізно окупиться, адже рішення ухвалюватимуться швидше і відповідатимуть реальним потребам для просування.
Сайт працює і має постійну підтримку
Такі клієнти мають не лише сайт із довгою історією, а й цілий підрозділ інтернет-маркетингу. У сайту є директор, він має штат і плани на сайт. Директор чітко знає, що йому потрібно зробити, і планує свої дії наперед. Наймає ті компанії, за тим профілем, який допоможе йому виконувати план і регулярно приносити прибуток. Умовно назвемо таку людину інтернет-маркетологом.
Такі клієнти знають, що можна вимагати від розробника, а чого не можна. Наприклад, якщо йдеться про SEO-просування, то тут передбачено відповідальність лише за трафік і за ті рішення, які сприятимуть його збільшенню. Якщо ж ідеться про розробку, то в такому разі не варто очікувати робіт із налаштування контекстної реклами, бо «ви ж програмісти».
Що відбувається із сайтом?
У цих компаніях сайт «злітає» і регулярно приносить дохід, а бюджети на його утримання не здаються занадто великими. Такі сайти динамічно розвиваються і не можуть не працювати.
Що потрібно змінити?
У нас є приклад, коли на великому заводі з багатьма виробництвами зробили сайт «на коліні», доручивши його своєму співробітнику. На конструкторі. Цей сайт працював 4 місяці та нічого не приносив. Як тільки найняли відповідальну людину, вона у свою чергу найняла розробників, дизайнера, копірайтера, сайтом почали займатися – і він почав продавати. Сайт почав свій шлях «на зліт».
Плани, команда – сайт у надійних руках
Зробити сайт і забути про нього – не вийде. Він не працюватиме сам собою і перетвориться на пасив, який вимагає щонайменше оплати хостингу та домену. Посадити керувати сайтом співробітника з іншими завданнями – також шлях у нікуди. Сайту потрібні плани, команда та постійний розвиток, після чого він точно злетить!
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.