Міжнародний розшук та екстрадиція українців: як Кабмін пропонує удосконалити процедуру
Кого та як тепер примусово повертатимуть до країни
Наприкінці квітня Кабмін вніс до Верховної Ради законопроєкт №11223, який передбачає зміни до Кримінального процесуального Кодексу щодо питання міжнародного співробітництва та пропонує спрощення процедури оголошення особи в міжнародний розшук. На кого може вплинути цей законопроєкт і як буде організовано процедуру, розповів Mind адвокат Адвокатського об’єднання Legal Strategy Віталій Сокуренко.
Номер, дата реєстрації: 11223 від 29.04.2024
Ініціатор законопроєкту: Денис Шмигаль
Етап: 30.04.2024 надано для ознайомлення в комітет.
Альтернативні законопроєкти: відсутні.
Ціна питання: реалізація проєкту закону не потребуватиме додаткових витрат із Державного бюджету України, оскільки забезпечуватиметься у межах коштів, призначених у держбюджеті України на утримання органів державної влади, які безпосередньо братимуть участь у його виконанні.
Що каже Кабмін?
У пояснювальній записці Кабміну йдеться про те, що «метою проєкту Закону України «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо міжнародного співробітництва під час кримінального провадження» є вдосконалення наявних механізмів міжнародного співробітництва у кримінальних справах».
Законопроєкт розроблено Міністерством юстиції України на реалізацію пунктів 19, 20, 22 Плану дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом експертів Ради Європи з питань оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL), з метою забезпечення відповідності законодавства в частині міжнародного співробітництва у кримінальних справах стандартам FATF (Групи з розроблення фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей та фінансуванням тероризму).
Зміст. Законопроєкт передбачає такі зміни до Кримінально-процесуального кодексу:
- пропонується ввести термін «міжнародний розшук», що впливає на ефективність міжнародного співробітництва з метою екстрадиції підозрюваних;
- розшук підозрюваних пропонують спростити: якщо вони не з'явилися на виклик слідчого чи прокурора, і є підстави вважати, що вони перебувають за кордоном або на тимчасово окупованих територіях – такого підозрюваного оголошують у міжнародний розшук;
- пропонується запровадити можливість застосування арешту для фактичної передачі іноземній державі на екстрадиційний запит особи, щодо якої минув термін екстрадиційного арешту;
- слідчий суддя може винести тимчасове рішення щодо доступу до речей і документів підозрюваних, що знаходяться на території іноземної держави.
Також змінюються умови оголошення у міжнародний розшук. Так, пропонується, щоб слідчий, прокурор оголошував підозрюваного в міжнародний розшук, якщо існують достатні підстави вважати, що така особа виїхала та/або перебуває за межами України. Особа вважається оголошеною в розшук (міжнародний розшук) з моменту винесення постанови.
Позиція юриста: підводні камені законопроєкту
Кримінальна відповідальність має індивідуальний характер, тому рішення про повернення громадян до України потребує індивідуального підходу.
Законопроєкт не становить прямої загрози для українців, які перебувають за кордоном, проте значно спрощує процедуру оголошення міжнародного розшуку та екстрадиції особи. Частину 1 ст. 281 КПК хочуть доповнити так: «Якщо існують достатні підстави вважати, що така особа виїхала та/або перебуває за межами України, слідчий прокурор оголошує такого підозрюваного в міжнародний розшук». А ч. 2 цієї статті пропонують доповнити так: «Особа вважається оголошеною в розшук (міжнародний розшук) з моменту винесення постанови».
Запропоновані зміни до законодавства значно спростять процедуру оголошення особи в розшук та її екстрадиції. Згідно з пропозиціями до КПК України, до ст. 281 запропоновано додати умову, що дозволить слідчому прокурору оголосити особу в міжнародний розшук у разі достатніх підстав вважати, що вона перебуває за межами України.
Ця пропозиція також передбачає, що особа вважатиметься оголошеною в розшук з моменту винесення відповідної постанови, що забезпечить швидше та ефективніше проведення міжнародних правових процедур.
Крім того, планується впровадити уточнення підстав для відновлення досудового розслідування та зупинення судового провадження у разі вжиття заходів у межах міжнародного співробітництва.
Кабінет Міністрів також пропонує низку поліпшень, зокрема:
- удосконалення нормативного врегулювання процесуальних питань, пов’язаних з екстрадицією;
- удосконалення процедури перейняття кримінального провадження;
- удосконалення процедури розв'язання питань щодо передачі засуджених осіб і виконання вироків судів іноземних держав в Україні, а також вироків суду України за кордоном.
Деякі інші питання, які розглядаються, включають усунення прогалин у правовому полі та встановлення процедури розгляду запитів іноземних держав щодо розподілу або повернення конфіскованого майна.
Також вивчається можливість створення законодавчої бази для того, щоб суд України міг надсилати запити про це до компетентних органів іноземних держав.
Отже, законопроєкт №11223 від 29.04.2024 вносить зміни до кримінального процесуального законодавства України, він спрямований на полегшення процедур оголошення осіб у розшук та їх екстрадиції, зокрема шляхом додавання умов для оголошення осіб у міжнародний розшук та уточнення підстав для відновлення досудового розслідування.
Додатково розглядаються питання щодо екстрадиції, перейняття кримінального провадження та виконання вироків судів, які можуть поліпшити міжнародне правове співробітництво.
Попередні пропозиції також включають удосконалення процедур розгляду запитів щодо розподілу або повернення конфіскованого майна та можливість надсилання судом України запитів до іноземних держав.
Хто буде в мінусі: підозрюваний, обвинувачений, а також сторона захисту (адвокати).
Хто буде в плюсі: сторона обвинувачення (слідчий, прокурор).
Висновок. Законопроєкт №11223 спрямований на поліпшення міжнародного співробітництва у кримінальних справах та узгодження з міжнародними стандартами. Зміни мають спростити розшук та екстрадицію підозрюваних, передачу засуджених осіб, повернення майна й посилити координацію з іноземними державами. Проєкт впроваджує стандарти FATF і рекомендації MONEYVAL щодо боротьби з відмиванням грошей та фінансуванням тероризму.
Хоча законопроєкт спрямований на поліпшення міжнародного співробітництва і його ухвалення під час війни може сприяти зміцненню безпеки, потрібно забезпечити баланс між обвинуваченням та захистом для дотримання принципів справедливого судочинства.
Варто враховувати це під час ухвалення законопроєкту, щоб не обмежити прав підозрюваних. Процедури мають бути чітко визначені, щоб уникнути можливих зловживань.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.