Бронювання IT-спеціалістів: яким має бути процес та чому наявні правила не працюють
Та який прогноз щодо стану галузі

Бізнеси під час війни опинились перед вибором між захистом держави та забезпеченням стабільності економіки. Галузь вже 2023 року відчула це на собі, коли експортна ІТ-виручка впала на 8,5% – до $6,7 млрд. Негативна тенденція також продовжилась у першому кварталі 2024 року, коли експорт знизився на 5% і склав $1,57 млрд. Відтак мобілізація і бронювання IT-спеціалістів на тлі таких показників набувають особливого значення. Про падіння IT-галузі, процес бронювання ІТ-працівників та їхні конкурентні переваги розповів співзасновник SoftServe Тарас Кицмей під час Mind Invest Summit 2024.
Читайте також: Економічне бронювання: який бізнес зможе скористатися таким привілеєм
Про конкурентні переваги української IT-індустрії
ІТ-індустрія в Україні – стратегічна. На мою думку, головна причина цього – галузь у великих обсягах створює всередині країни інтелектуальний капітал. Індустрія активно зростає з 1990-х років, експоненціально – після 2005 року. Сьогодні галузь налічує 300 000 IT-спеціалістів. Це не просто круті таланти із сильними знаннями, вони інтегровані у глобальну економіку.
Наші айтівці поставляють свої сервіси у фінансову систему, у систему охорони здоров'я, торгівлю тощо. Це глобальний капітал, який задає майбутнє України.
Сьогодні проживаємо складні часи війни. Її ведення міняється на основі нових технологій. Капітал, який накопичує індустрія, дає свій вплив: електроніка, робототехніка, штучний інтелект, понад 100 компаній, які сьогодні виробляють безпілотні літальні апарати в Україні, створюється новий ВПК.
Чим унікальні українські таланти
Зараз маємо третю генерацію IT-спеціалістів. Перший континентальний комп’ютер був створений в Інституті кібернетики імені Глушкова, що породило першу генерацію, я – представник другої. Мої діти, які також працюють у цій сфері, – третя генерація. Створення технологічних рішень стало частиною культури для цих людей.
Коли працюємо з партнерами, наші люди дають рішення, про які їх не просили, що дуже ціниться. Креатив – те, що ви не можете спрогнозувати. Коли замовники просять створити творче рішення, то вони не можуть пояснити, що саме вони очікують.
Наші айтівці дають більше: те, що від них не просили. Є багато класних фахівців в Індії, вони керують великими компаніями. Втім, якщо поговорите з індусами, кожен хоче стати менеджером. Коли поговорите з українцями, то кожен мріє створити технологічне відкриття. Ментальність створює різницю.
Читайте також: Економічне бронювання: легалізація відкупу від мобілізації чи можлива альтернатива підвищенню податків під час війни
Про стан галузі та виклики
Індустрія активно зростала. Цьогоріч очікуємо падіння на 3–4%, але на тлі війни – це фантастичні результати. Чому ІТ-індустрія в Україні зараз плюс-мінус не падає? Тому що є репутація.
Міряємо рівень задоволення наших клієнтів через Net Promoter Score (NPS) – індекс споживчої лояльності. Показник SoftServe під час війни – 80%, середній по ринку – 50%. Тобто під час війни рівень NPS в Україні суттєво вищий, ніж глобальний.
Втім зараз є декілька ключових викликів:
- Перший – завести замовлення в Україну. Розділяю світові компанії на дві групи: компанії, які вже працюють в Україні і які ще ні. Перші не йдуть звідси через переваги, які були описані. Другі – не хочуть заходити, бо в нас іде війна. Вони ще не розсмакували роботу з українськими компаніями.
- Другий виклик – питання мобілізації. Економічна мобілізація мусить бути. Потрібно зарезервувати критичних працівників для стабільності індустрії.
Тож, важливо дотриматися простих правил. Повинні бути підприємства, які визначені критичними, для них мають запровадити пільги. Усього призвали 350 наших працівників, ще 3,5-4 тис. фахівців можуть підпасти під мобілізацію – це 10%. У нас заброньовано 20 людей – 0,5%. Для компанії, у якій працює 10 000 людей, такий відсоток надто маленький.
Наразі правила, які існують, не дозволяють забронювати більше. Держава має надати квоти для критичних підприємств, а компанії будуть самостійно визначати, хто зі співробітників для ведення бізнесу є важливим.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.