Три неочевидні причини рекордної кількості індустріальних парків. До чого тут 1 млрд гривень

Три неочевидні причини рекордної кількості індустріальних парків. До чого тут 1 млрд гривень

І як його отримати від уряду

Три неочевидні причини рекордної кількості індустріальних парків. До чого тут 1 млрд гривень
Фото: depositphotos.com

У 2024 році з'явилася рекордна кількість зареєстрованих індустріальних парків за всю десятирічну історію їх існування в Україні, і до кінця року цифра зросте приблизно до 100. Уряд виділив 1 млрд грн на розвиток інфраструктури індустріальних парків, але поки що за цією програмою одержали (на папері) гроші 12 об’єктів, зокрема:

  • 150 млн грн на нову трансформаторну підстанцію для муніципального індустріального парку у Дніпрі на умовах співфінансування 50 на 50. І в цьому індустріальному парку не ведеться жодних будівельних робіт;
  • 148 млн грн для будівництва залізничних колій та електричної інфраструктури «БФ Термінал» у Закарпатській області;
  • приблизно 116 млн грн на  облаштування проїздів у «Вінницький індустріальний парк»;
  • 83,5 млн грн для керуючої компанії парку «Коростень» на Житомирщині на фінансування будівництва під’їзної дороги.

Чи матиме до кінця року хтось із керуючих компаній індустріальних парків реальну фінансову допомогу від держави з цього 1 млрд грн і звідки такий ажіотаж навколо індустріальних парків, спеціально для Mind розповів керуючий партнер Bureau of Investment Programs Олександр Бондаренко.

Як одержати 1 млрд грн від уряду?

Щоб отримати цю компенсацію від уряду, треба не тільки зібрати цілий пакет документів, а й ще домовлятися з підрядником, що йому заплатять після виконання роботи, підписання та узгодження актів (етапів робіт) і проходження всіх процедур у державному банку та міністерстві (місяці очікування).

Жодна адекватна українська будівельна компанія наразі не піде на такі умови співпраці з керуючими компаніями індустріальних парків, хіба що керуюча компанія індустріального парку сама є девелопером / забудовником.

Тож, з одного боку, ініціатива дуже доречна, адже на розбудову інфраструктури керуюча компанія або ініціатор може витратити в середньому від 20 до 80 млн грн. І без розвинутої інфраструктури жоден інвестор не зайде в індустріальній парк, якими пільгами його не заманюй.

З іншого боку, виходить, що всі умови на отримання цієї компенсації від держави можуть виконати тільки ті керуючі компанії, які мають девелоперський бізнес, а таких – лише одиниці.

Чому тоді 2024 року з’явилася рекордна цифра – 24 зареєстровані парки?

Одна з очевидних причин такого стрімкого зростання – робота податкових стимулів: звільнення від податку на прибуток на 10 років, від імпортного ПДВ й мита при ввезенні нового обладнання в Україну в разі ведення діяльності в межах ІП. Також вплинули пільгові ставки податку на нерухомість і мінімальна плата за землю від місцевої влади.

Крім того, деякі керуючі компанії пропонують пільгові умови з підключення до електроенергії та низку сервісів, недоступних виробнику, що розміщує підприємство за межами індустріального парку. За нашими підрахунками, завдяки цим пільгам інвестор може заощадити 25% інвестиційних коштів (грубо кажучи, від 15 млн до 60 млн грн економії) на будівництві підприємства на території індустріального парку.

Які неочевидні причини вплинули на бум індустріальних парків?

  1. Безпека. Всі організаційні та безпекові питання резидентів індустріального парку розв'язує керуюча компанія. Часто вона має гарні відносини з місцевою владою. Наприклад, наші індустріальні парки на Волині – це класичне державно-приватне партнерство. Місцевій владі вигідно розміщувати парки у громаді, тож вона готова надавати пільги, співфінансувати й залучати інвесторів на рівні з керуючою компанією. У форматі такого партнерства бізнес може спати спокійно, без побоювань, що його захочуть «віджати».
  2. Індустріальний нетворкінг. Коли кілька підприємств розташовані на одній території й користуються однією інфраструктурою, то рано чи пізно виникають спільні проєкти, які допомагають резидентам парку розвивати бізнес і робити його ще прибутковішим. Якось я був у шведському індустріальному парку, неподалік Стокгольму, де кластерно працюють підприємства з обробки та виробництва металевих деталей.Один із заводів-резидентів почав співпрацювати з авіакомпанією Boeing, і коли в тих з'явилася потреба в партнерах – виробниках частин двигунів для літаків, власник заводу залучив до продажів і сусіднє підприємство. Так вони почали разом нарощувати потужний експорт світовому авіаційному лідеру.

Звісно, українським підприємцям треба ще вчитися такого нетворкінгу, бо в нас є певний острах ділитися з кимось підприємницькими проєктами або крос-продажами. Але такий нетворкінг, безумовно, є однією з переваг розвитку бізнесу в індустріальних парках.

  1. Можливість заощадити і вкласти гроші в розвиток. Кожен власник бізнесу з досвідом будівництва знає, що його кошторис може зрости на 30–40% від початкового, а будівельники знайдуть 150 причин і факторів зростання вартості об'єкта (і подовження термінів будівництва).

Тому можливість зекономити свій інвестиційний бюджет на території індустріального парку – це суттєва перевага при будівництві складів і заводів. Адже не треба будувати свою електропідстанцію, окрему насосну станцію та систему каналізації. Не треба ремонтувати під’їзну дорогу й решту інфраструктури – все це вже є на території парку. Можна зекономити кошти та вкласти їх у розвиток нового проєкту, сучасне обладнання тощо.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло