Три неочевидні причини рекордної кількості індустріальних парків. До чого тут 1 млрд гривень
І як його отримати від уряду
У 2024 році з'явилася рекордна кількість зареєстрованих індустріальних парків за всю десятирічну історію їх існування в Україні, і до кінця року цифра зросте приблизно до 100. Уряд виділив 1 млрд грн на розвиток інфраструктури індустріальних парків, але поки що за цією програмою одержали (на папері) гроші 12 об’єктів, зокрема:
- 150 млн грн на нову трансформаторну підстанцію для муніципального індустріального парку у Дніпрі на умовах співфінансування 50 на 50. І в цьому індустріальному парку не ведеться жодних будівельних робіт;
- 148 млн грн для будівництва залізничних колій та електричної інфраструктури «БФ Термінал» у Закарпатській області;
- приблизно 116 млн грн на облаштування проїздів у «Вінницький індустріальний парк»;
- 83,5 млн грн для керуючої компанії парку «Коростень» на Житомирщині на фінансування будівництва під’їзної дороги.
Чи матиме до кінця року хтось із керуючих компаній індустріальних парків реальну фінансову допомогу від держави з цього 1 млрд грн і звідки такий ажіотаж навколо індустріальних парків, спеціально для Mind розповів керуючий партнер Bureau of Investment Programs Олександр Бондаренко.
Як одержати 1 млрд грн від уряду?
Щоб отримати цю компенсацію від уряду, треба не тільки зібрати цілий пакет документів, а й ще домовлятися з підрядником, що йому заплатять після виконання роботи, підписання та узгодження актів (етапів робіт) і проходження всіх процедур у державному банку та міністерстві (місяці очікування).
Жодна адекватна українська будівельна компанія наразі не піде на такі умови співпраці з керуючими компаніями індустріальних парків, хіба що керуюча компанія індустріального парку сама є девелопером / забудовником.
Тож, з одного боку, ініціатива дуже доречна, адже на розбудову інфраструктури керуюча компанія або ініціатор може витратити в середньому від 20 до 80 млн грн. І без розвинутої інфраструктури жоден інвестор не зайде в індустріальній парк, якими пільгами його не заманюй.
З іншого боку, виходить, що всі умови на отримання цієї компенсації від держави можуть виконати тільки ті керуючі компанії, які мають девелоперський бізнес, а таких – лише одиниці.
Чому тоді 2024 року з’явилася рекордна цифра – 24 зареєстровані парки?
Одна з очевидних причин такого стрімкого зростання – робота податкових стимулів: звільнення від податку на прибуток на 10 років, від імпортного ПДВ й мита при ввезенні нового обладнання в Україну в разі ведення діяльності в межах ІП. Також вплинули пільгові ставки податку на нерухомість і мінімальна плата за землю від місцевої влади.
Крім того, деякі керуючі компанії пропонують пільгові умови з підключення до електроенергії та низку сервісів, недоступних виробнику, що розміщує підприємство за межами індустріального парку. За нашими підрахунками, завдяки цим пільгам інвестор може заощадити 25% інвестиційних коштів (грубо кажучи, від 15 млн до 60 млн грн економії) на будівництві підприємства на території індустріального парку.
Які неочевидні причини вплинули на бум індустріальних парків?
- Безпека. Всі організаційні та безпекові питання резидентів індустріального парку розв'язує керуюча компанія. Часто вона має гарні відносини з місцевою владою. Наприклад, наші індустріальні парки на Волині – це класичне державно-приватне партнерство. Місцевій владі вигідно розміщувати парки у громаді, тож вона готова надавати пільги, співфінансувати й залучати інвесторів на рівні з керуючою компанією. У форматі такого партнерства бізнес може спати спокійно, без побоювань, що його захочуть «віджати».
- Індустріальний нетворкінг. Коли кілька підприємств розташовані на одній території й користуються однією інфраструктурою, то рано чи пізно виникають спільні проєкти, які допомагають резидентам парку розвивати бізнес і робити його ще прибутковішим. Якось я був у шведському індустріальному парку, неподалік Стокгольму, де кластерно працюють підприємства з обробки та виробництва металевих деталей.Один із заводів-резидентів почав співпрацювати з авіакомпанією Boeing, і коли в тих з'явилася потреба в партнерах – виробниках частин двигунів для літаків, власник заводу залучив до продажів і сусіднє підприємство. Так вони почали разом нарощувати потужний експорт світовому авіаційному лідеру.
Звісно, українським підприємцям треба ще вчитися такого нетворкінгу, бо в нас є певний острах ділитися з кимось підприємницькими проєктами або крос-продажами. Але такий нетворкінг, безумовно, є однією з переваг розвитку бізнесу в індустріальних парках.
- Можливість заощадити і вкласти гроші в розвиток. Кожен власник бізнесу з досвідом будівництва знає, що його кошторис може зрости на 30–40% від початкового, а будівельники знайдуть 150 причин і факторів зростання вартості об'єкта (і подовження термінів будівництва).
Тому можливість зекономити свій інвестиційний бюджет на території індустріального парку – це суттєва перевага при будівництві складів і заводів. Адже не треба будувати свою електропідстанцію, окрему насосну станцію та систему каналізації. Не треба ремонтувати під’їзну дорогу й решту інфраструктури – все це вже є на території парку. Можна зекономити кошти та вкласти їх у розвиток нового проєкту, сучасне обладнання тощо.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.