Як побудувати логістичну мережу для глобальної експансії. П’ять перших кроків
Які чинники впливають на операційну діяльність експедиційної компанії та на економічні показники

У сучасному логістичному бізнес-середовищі глобальна експансія є важливим кроком для багатьох компаній, які прагнуть розширити свої ринки та збільшити прибутки. Однак, вихід на міжнародні ринки вимагає детального опрацювання багатьох чинників, що впливають як на операційну діяльність експедиційної компанії, так і на її економічні показники. Про ці чинники та їхній вплив спеціально для Mind розповів на власному досвіді Євген Марінов, директор та власник ТОВ «Ейр Карго Лайнз».
Як знайти країну для експансії?
На момент виходу на ринок Болгарії – це був 2020 рік – компанії «Ейр Карго Лайнз» вже виповнилося чотири роки, а в штаті працювало вісім осіб. Фокусом діяльності компанії були вантажні авіаперевезення генеральних, швидкопсувних та спеціальних вантажів. Під останніми маються на увазі, наприклад, домашні улюбленці. Ще одним напрямком роботи стали морські вантажні перевезення (LCL та FCL).
Перед компанією постало завдання – знайти країну для експансії, оскільки ведення бізнесу виключно з України означало обмеження власної комерційної спроможності. Спочатку треба було обрати країну згідно визначених критеріїв:
- швидкий процес легалізації компанії;
- простий процес персональної легалізації;
- доволі низьке оподаткування;
- схожість менталітетів;
- вихід до моря;
- бажано – членство в ЄС.
Після проведення дослідження було вирішено зупинитись на Болгарії. Перемозі цієї країни сприяв також логістично важливий фактор – географічне розташування. Країна розташована на перехресті основних транспортних коридорів між Європою, Азією та Близьким Сходом. Все перераховане вище робить країну важливим хабом для транзитних перевезень, зручним місцем для ведення легального бізнесу та інвестиційно привабливою локацією.
Задача експансії в Болгарію передбачала підготовчу роботу та перші кроки, про які – нижче.
Крок перший. Аналіз ринку, його особливості та потреби
На старті будь-якої експансії має бути присутнім детальний аналіз ринку, на який планується вихід. При відкритті компанії в Болгарії я почав з оцінювання споживчого попиту, місцевої інфраструктури, існуючих конкурентів, законодавчих вимог та особливостей логістики в країні.
Усе це допомогло оцінити перспективу розвитку бізнесу в новій країні, та визначитись, на якому виді транспорту фокусуватися, яку продукцію можна возити та який сектор бізнесу обслуговувати. Також це дозволило зрозуміти, які законодавчі та митні обмеження доведеться врахувати на початку та в процесі роботи.
Крок другий. Вибір локальних партнерів та взаємодія з ними
Вихід на міжнародний ринок може вимагати співпраці з місцевими логістичними, брокерськими та експедиційними компаніями. Такого рішення вимагає специфіка місцевої інфраструктури або особливості законодавства. Зі свого досвіду, можу запевнити, що правильний вибір партнерів дозволить:
- забезпечити відповідність місцевим законодавчим вимогам та стандартам;
- відповідати вимогам перевізників (авіакомпаніям та морським/контейнерним лініям). Це також стосується і митних операцій (імпорт/експорт);
- мати ефективні логістичні операції, особливо, якщо компанія лише починає діяльність на новому ринку;
- мінімізувати ризики, пов'язані з культурними та юридичними бар'єрами.
Крок третій. Митні процедури та їх тонкощі
Міжнародні вантажні перевезення – це про дотримання багатьох митних вимог та регуляцій. Помилки в цьому процесі можуть призвести до затримок із доставками, додаткових витрат – і аж до конфіскації товару. Послуговуючись власним досвідом можу виділити наступні критерії, що допоможуть уникнути таких небажаних наслідків:
- Вивчення та налаштування процесів митного оформлення відповідно до вимог країни. Ще один варіант (см. пункт 2) – знайти сильного партнера, який може ефективно закривати це питання;
- Слідкувати за змінами у міжнародних торговельних угодах, митних тарифах та регуляціях.
Крок четвертий. Розробка транспортних маршрутів
Важливо вибрати оптимальні транспортні шляхи для доставки товарів на новий ринок. Залежно від географічного положення, а також аналізу ринку, потрібно обрати між морськими, повітряними або наземними перевезеннями. Для кожного маршруту важливо:
- оцінити вартість, швидкість доставки та яким може бути унікальна торгова пропозиція вашого сервісу, що зробить його конкурентоздатним;
- врахувати особливості перевезень через кордони. Наприклад, різні митні процедури або обмеження щодо імпорту певних товарів;
- використовувати технології для відстеження вантажів у реальному часі та забезпечення прозорості кожного з етапів.
Крок п’ятий. Розробка складської мережі
Для забезпечення ефективної роботи логістичної мережі потрібно орендувати склади в стратегічно важливих регіонах. Що це дає?
- Скорочення часу доставки вантажів кінцевому споживачу.
- Зниження витрат на транспортування та обробку товарів, особливо, якщо склад знаходиться близько до транспортних вузлів на кшталт аеропорту чи морського порту.
- І, звісно, додатковий дохід від складського обслуговування, яке ви можете надавати іншим експедиторам.
Побудова логістичної мережі для глобальної експансії – складний процес, який вимагає стратегічного підходу, технологічної підтримки та глибокого розуміння ринкових реалій. Необхідно враховувати як місцеві особливості ринку, так і глобальні тренди в логістиці, щоб забезпечити стабільну роботу і конкурентні переваги на міжнародному рівні.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.