Як ТРЦ впливають на економіку Києва: п'ять основних факторів
Яку частку у ВВП становлять і скільки робочих місць ще можуть створити

ТРЦ у Києві, попри війну й економічну кризу в країні, продовжують генерувати значні податкові надходження та створюють тисячі робочих місць. За статистикою, один великий мол здатен працевлаштувати понад 5000 людей. Отже, ці об'єкти суттєво зміцнюють економіку столиці. Тому вже можна говорити про їх стратегічний вплив на ринок ритейлу та міську інфраструктуру. Голова правління Mandarin Plaza Group Олександр Черніцький спеціально для Mind розглянув, завдяки яким факторам зростає «впливовість» ТРЦ у розвитку Києва.
Фактор №1: економічне зростання та вклад у ВВП
Ритейл й торгові площі є суттєвим джерелом економічного зростання для Києва. За дослідженням NAI Global, частка роздрібної торгівлі у ВВП України становить 9%, і Київ є одним із головних регіонів, що формують цей показник. Розширення, модернізація та відкриття нових ТРЦ підвищують товарообіг і стимулюють споживчі витрати, що впливає на ВВП міста. Варто також розуміти, що ТРЦ – це не лише місце для покупок, а й комплексна інфраструктура послуг, включно з розвагами, харчуванням й дозвіллям.

- Податкові надходження: ТРЦ забезпечують постійне надходження податків до місцевого бюджету – від податків на землю та нерухомість до ПДВ й податків на доходи фізичних осіб (ПДФО), які працюють у центрах.
- Мультиплікаційний ефект для інших галузей: зростання споживчих витрат у ТРЦ сприяє розвитку логістики, ресторанного бізнесу та сфери розваг, а також збільшує попит на рекламні послуги й управління нерухомістю.
Фактор №2: розвиток торгівлі
ТРЦ є платформою для розвитку насамперед ритейл-бізнесу, адже під торгівлю надаються орендні площі (як для локальних підприємців Києва, так і для міжнародних ритейлерів на кшталт Zara, IKEA, H&M тощо). Завдяки трафіку ритейлери:
- отримують стабільний потік клієнтів, що підвищує продажі;
- швидше захоплюють ринок і зміцнюють позиції бренду (завдяки маркетинговим акціям, які постійно проводять ТРЦ).
Деякі експерти кажуть, що офлайн сьогодні не має такої сили в порівнянні з онлайном, але тут приведу цифри: за 2023 рік обсяг роздрібної торгівлі загалом становив 1 819 млрд грн, і з них онлайн-продажів – всього 189 млрд. Українці нині купують переважно офлайн.
Фактор №3: залучення інвестицій і поліпшення інфраструктури міста
ТРЦ у Києві є привабливими об'єктами для інвесторів (як внутрішніх, так і міжнародних). Інвестиції в будівництво, модернізацію та утримання ТРЦ сприяють розвитку комерційної нерухомості, створюючи тисячі робочих місць ще на етапах проєктування. Такі інвестиції позитивно впливають на прилеглі території, підвищуючи вартість житла в районах поруч із ТРЦ.

Крім того, нові моли потребують кращої транспортної доступності, що стимулює розвиток доріг, облаштування паркувальних зон і зупинок громадського транспорту.
Фактор №4: створення робочих місць і зниження безробіття
Як уже сказано вище – один великий мол у Києві (звичайно, залежно від розміру й функціональності) здатен працевлаштувати понад 5000 людей. Галузі різні: ритейл, обслуговування, безпека, логістика, управління нерухомістю, менеджмент, клінінг, маркетинг тощо.
Нещодавно перевіряв статистику по вакансіях: лише в Києві (листопад 2024 року) відкрито 1455 вакансій для столичних ТРЦ. Зважте на те, що у столиці заплановано будівництво понад 50 об’єктів, а це вже понад 200 000 робочих місць.
Фактор №5: привабливість для іноземних брендів
Війна в Україні створила безпрецедентні виклики для бізнесу, але, попри складну ситуацію, зацікавленість міжнародних брендів в українському ринку залишається значною. Бізнес оцінює довгострокові перспективи України як частини європейського ринку, перспективи стабілізації та можливості закріпитися до моменту повного відновлення економіки.
За роки війни в Україну вже повернулися такі ритейлери, як Zara, Pull&Bear, Bershka, Massimo Dutti, H&M. Ми в холдингу зараз ведемо перемовини ще з низкою відомих брендів – для прикладу, сьогодні вже заводимо в Україну флагманський магазин однієї з найвідоміших у світі мереж товарів для дому. Усе це сприятиме міжнародній бізнес-інтеграції України загалом, і Києва зокрема.
ТРЦ у Києві – невіддільна частина економіки міста. В умовах нестабільності ця сфера бізнесу продовжує демонструвати стійкість і залишається важливим чинником стабільності міського бюджету. Але також розвиток ТРЦ сприяє інтеграції вітчизняного ринку з міжнародним контекстом, створюючи можливості для іноземних інвестицій і партнерства. Під час повномасштабної війни такі зв’язки із західними бізнесами неабияк важливі – що більше якісних приміщень (особливо в Києві) буде відкриватися, то більше інвестицій буде акумульовано в українському ритейлі.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.