До яких викликів готуватися українському бізнесу у 2025 році?
Та як їх подолати

У 2025 році розвивати бізнес в Україні – це справжній виклик. Війна, економічна турбулентність, зміни в законодавстві, міграція робочої сили – все це змушує підприємців шукати нові підходи до виживання та розвитку.
Компанія – виробник турнікетів «СІЧ Україна» за 10 років роботи зіткнулася з різноманітними викликами – від економічних криз до окупації та релокації підприємства, мобілізації працівників й екстреного розширення виробництва. Про те, до яких викликів готуватися бізнесу 2025 року та що слід робити, щоб з ними впоратися, Mind розповів Олександр Гадомський, директор компанії «СІЧ Україна».
Кадрове питання
Останні дослідження Європейської Бізнес Асоціації та Інституту економічних досліджень засвідчили гостру проблему дефіциту кадрів в Україні. Попри підвищення заробітних плат, понад дві третини компаній зіткнулися з браком працівників.
У переліку основних викликів для бізнесу кадровий голод вийшов на перше місце – ця проблема для більшості компаній стала гострішою, ніж ризики від російських ракет.
Ситуація ускладнюється тим, що кваліфіковані спеціалісти виїздять за кордон. Кількість українців, які виїхали та не повернулися додому, збільшилася в 3,3 раза в порівнянні з попереднім роком, свідчать дані «Опендатабот». Окрім цього, триває мобілізація працездатних чоловіків, яка торкнулася багатьох професій.
Що можна з цим зробити? Ми бачимо вихід у внутрішньому навчанні нових співробітників, працевлаштуванні жінок та автоматизації процесів. Ці заходи дозволяють частково компенсувати відплив кадрів і забезпечити безперебійність виробництва.
Проте розв'язання проблеми дефіциту кадрів потребує системного підходу на державному рівні: уряд має переглянути систему бронювання співробітників стратегічно важливих підприємств. Ми, наприклад, виготовляємо сертифіковані турнікети, які лежать у кожній третій аптечці військового ЗСУ, але статусу критичності не маємо й відповідно не можемо забронювати своїх працівників. Це є проблемою для багатьох українських компаній.
Логістика та постачання
Війна та блокування торгових маршрутів ускладнюють постачання сировини. У нашому випадку 95% – це українські ресурси, але деякі похідні матеріали веземо з-за кордону. Щоб зменшити ризики, ми працюємо відразу з декількома постачальниками.
Одним із можливих напрямків підтримки може стати запровадження податкових стимулів для виробників, що використовують українську сировину, та компенсація частини логістичних витрат. Важливо також розширювати альтернативні шляхи постачання, зокрема через підтримку залізничних перевезень.
Фінансування та кредитування
Доступ до капіталу – ще одна складність. Допоки продовжується війна – процес приходу серйозного закордонного капіталу в Україну буде постійно відтерміновуватися. У нас, українських підприємців, є насамперед ідеологічна мотивація, патріотизм і бажання довести, що український продукт – це висока якість. То для закордонних інвесторів в першу чергу важлива захищеність інвестицій і прибуток.
Великі відсоткові ставки за кредитами змушують бізнес покладатися на власні кошти або партнерські інвестиції. Допомогою можуть стати програми пільгового кредитування для виробничих підприємств, а також гарантії для бізнесів, що працюють на критично важливих напрямках. Наприклад, спрощення доступу до міжнародних грантових програм або залучення іноземних фондів могло б суттєво поліпшити ситуацію.
Боротьба з рейдерством і бюрократією
Попри війну проблема рейдерства залишається актуальною – у 2024 році зафіксовано понад 323 спроби захоплення підприємств.
Для запобігання цим загрозам потрібно посилювати механізми правового захисту бізнесу, створювати прозорі реєстри власності та спрощувати судові процедури у випадках рейдерських атак.
Також бізнес часто стикається з бюрократією та нестабільністю законодавства. Спрощення дозвільних процедур, стабільна податкова політика та цифровізація державних послуг дозволить підприємствам краще планувати свою діяльність. Наприклад, автоматизація видачі ліцензій і дозвільних документів могла б значно скоротити корупційні ризики.
Як бізнесу впоратися з викликами?
Виживає той бізнес, що швидко адаптується. Не бійтеся змінювати продукт, ринок, бізнес-модель. Якщо раніше ви працювали виключно на внутрішнього споживача – шукайте шляхи експорту. Не важливо, з якої країни продукт, важливо мати унікальні переваги, стабільно високу якість і дотримуватися домовленостей, прописаних в угоді.
Ми плідно працювали над тим, щоб SICH-Tourniquet потрапив до рук закордонних фахівців та отримав підтвердження якості. У 2024 році ми повністю закрили всі запити, які нам надходили, на кровоспинні джгути Sich, виготовивши їх близько мільйона.
У разі якщо надалі не буде потреб в Україні, ми готові розпочати роботу над експортним напрямком, який був призупинений через повномасштабне вторгнення. Ми ставимо на ринки у Латинській Америці та Європі. Це не лише допоможе зміцнити позиції компанії на міжнародному ринку, але й принесе валютні надходження в країну та поповнить державний бюджет.
Важливо розуміти, що немає ідеального рецепта для ведення бізнесу, але є одне правило: виживають і розвиваються ті, хто не боїться змінюватися. Поки ми боремося за нашу країну, ми боремось і за її економіку, тож продовжуймо працювати, адаптуватися та створювати нові можливості.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.