Регулювання віртуальних активів: європейський курс і українські суперечності
Що варто виправити до другого читання документа

У 2025 році Верховна Рада винесла на розгляд оновлену редакцію законопроєкту про віртуальні активи (№10225-д). Документ пропонує цілісну систему регулювання обігу віртуальних активів (ВА): від класифікації активів та авторизації учасників – до правил оподаткування та нагляду. Він орієнтується на європейську модель MiCA й може відкрити ринок для інвестицій і глобальних гравців. Водночас перед бізнесом постають нові виклики: ризики для резидентів Дія.City та розширені повноваження регуляторів. Докладніше про них Mind розповів Даниїл Волощук, старший юрист в Juscutum.
Класифікація віртуальних активів
Законопроєкт фіксує такі основні категорії:
- Токени з прив’язкою до активів (ARTs), які підтримують стабільність вартості через прив’язку до одного чи декількох об’єктів цивільних прав / офіційних валют або їх комбінацій (не є електронними грошима).
- Токени електронних грошей (EMTs), які зберігають стабільність виключно через прив’язку до однієї офіційної валюти.
- Інші види ВА можуть бути уточнені регулятором у підзаконних актах.
Окремо в доповненнях до Податкового кодексу визначені ВА з індивідуальними ознаками (аналог NFT), які є унікальними, неподільними цифровими об’єктами, що можуть зберігатися / передаватися з використанням систем розподіленого реєстру.
Регулятори та нагляд
Передбачено дворівневу систему: базовим регулятором визначено НБУ, а також може бути призначений інший орган рішенням КМУ за погодженням НБУ. Регулятор отримує право застосовувати професійне судження, що розширює його дискрецію у нагляді за ринком.
Авторизація постачальників послуг із ВА
Після набрання чинності закону низка видів діяльності потребуватиме обов’язкової авторизації. Серед них:
- зберігання й адміністрування віртуальних активів від імені клієнтів;
- діяльність оператора торговельного майданчика для віртуальних активів;
- обмін ВА на валютні цінності або інші віртуальні активи;
- виконання замовлень на віртуальні активи від імені клієнтів;
- отримання та передача замовлень на віртуальні активи від імені клієнтів;
- розміщення віртуальних активів;
- надання послуг із переказу віртуальних активів від імені клієнтів;
- управління портфелем віртуальних активів;
- консультації щодо віртуальних активів;
- торгівля через операторів торговельних майданчиків.
Податкові зміни
Фізичні особи:
Базове оподаткування становитиме 18% ПДФО (дохід мінус підтверджені витрати) плюс 5% військового збору. Протягом першого року діятиме пільгова ставка 5%.
Не оподатковуються: обмін одного ВА на інший (наприклад, BTC на USDT), дохід менший за 1 мінімальну заробітну плату, а також емісія чи безоплатне отримання токенів від емітента.
Юридичні особи:
Податок на прибуток становитиме 18% за загальними правилами оподаткування. Спрощена система (єдиний податок) не застосовується до операцій із ВА. Фінансовий результат за операціями з ВА рахується окремо від іншої діяльності.
Резиденти Дія.City:
Вводиться окрема звітність щодо ВА. У разі купівлі/продажу або інших операцій із ВА накладатимуться санкції у вигляді переходу на загальну систему оподаткування.
Звітність та облік
Постачальники послуг, пов’язаних із ВА, щороку до 31 січня подають звіт про діяльність в електронному вигляді за спеціальною процедурою. Усі учасники ринку мають обов’язково стати на податковий облік, що підсилює прозорість обігу ВА.
Умови на перехідний період
У 2026 році діятиме знижений коефіцієнт штрафів, які передбачені за порушення закону, а саме 10% від базових сум штрафів. У 2027–2029 роках коефіцієнт підніметься до 25%. Такий поетапний підхід має дати ринку час на адаптацію до нових умов.
Що варто виправити / уточнити до другого читання
Враховуючи, що до моменту остаточного прийняття законопроєкту як закону в комітетах ВРУ є можливість вносити зміни та доповнення до тексту проєкту, надамо своє бачення – що потребує правок у першу чергу.
1. Дія.City та податки. Автоматичний перехід резидентів Дія.City на загальну систему після будь-якої операції з ВА підриває обіцяні принципи стабільності на 25 років, за поточним законодавством. Потрібна більша гнучкість, що дозволяє працювати з ВА без втрати статусу та пільг.
2. Архітектура нагляду. Потенційна концентрація всього регулювання ринку віртуальних активів в НБУ може не покривати запити всіх сегментів ринку ВА, зокрема тих, діяльність яких ніяк не пов’язана з фінансовою активністю. Логічно залишити НБУ ключовим фінансовим регулятором, але додати спеціалізовані органи, щоб підтримати розвиток цифрової економіки.
3. Обсяг повноважень зі збору даних. Надмірно широко прописані повноваження в законопроєкті, вони створюють ризики для бізнесу. Варто обмежити їх рамками конкретних перевірок.
Загалом законопроєкт є важливим кроком до інтеграції України у глобальний ринок цифрових активів, але містить положення, що потребують суттєвого доопрацювання. Розраховуємо, що до другого читання профільні комітети врахують позицію учасників ринку й відкоригують спірні норми так, щоб нові правила стали реальним драйвером інновацій, а не бар’єром для них.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.