Від паперових звітів до цифрових систем: як технології змінюють український автобусний ринок
Які інструменти допомагають перевізникам вдосконалити керування бізнесом

У 2024 році українці купили майже два мільйони автобусних квитків – це на 49% більше, ніж у 2022 році (за даними Держстату). Онлайн-продажі зростають ще швидше: на деяких цифрових платформах кількість пасажирів збільшилася більш ніж удвічі. Це свідчить про активну цифровізацію автобусного ринку, де технології стають ключовим драйвером покращення сервісу та ефективності перевезень. Про те, які інструменти допомагають перевізникам вдосконалити керування бізнесом і забезпечити кращий досвід для пасажирів, Mind розповіла Олександра Іцковська, керівниця автобусного маркетплейса BlaBlaCar.
Управління перевезеннями до появи сучасних інструментів
Упродовж десятиліть система автобусних перевезень в Україні залишалася переважно паперовою: водії чи диспетчери вручну фіксували продаж квитків, кількість пасажирів, доступні місця. Інформація часто оновлювалася із запізненням або через телефонні дзвінки, що ускладнювало контроль і планування.
У 2018 році до 70% міжміських квитків продавалися офлайн. Продаж через каси автостанцій або водія не дозволяв отримати повну картину пасажиропотоку та доходів, а відсутність синхронізації між каналами призводила до дублювання бронювань чи невикористаних місць.
У результаті перевізники часто працювали без точних даних, втрачаючи 10–20% потенційного прибутку через неефективний облік. Рейси у пікові дні (наприклад, перед святами) могли бути переповненими, тоді як зворотні – вирушали напівпорожніми.
Для регіональних компаній типовою залишалася ситуація, коли автобус на 50 місць продає лише 30 квитків, бо дані з різних систем не поєднувалися, а диспетчер дізнавався про реальну заповненість уже перед виїздом.
Цифровізація як новий стандарт
Сьогодні ринок автоперевезень швидко еволюціонує в бік технологічності. Передусім ідеться про масовий перехід продажів квитків в онлайн. За даними Держстату, лише у 2024 році обсяг продажів через цифрові сервіси зріс на 82%. Хоча автостанційні каси все ще працюють, саме цифрові канали формують нові стандарти бронювання та планування подорожей.
Досвід міжнародних досліджень підтверджує: компанії, що інвестують у цифрові канали обслуговування, підвищують рівень задоволеності клієнтів на на 20–30%, а ймовірність повторного користування сервісом зростає удвічі, за даними McKinsey. Для автобусного бізнесу це означає краще завантаження рейсів і стабільніший дохід.
Нові системи управління інвентарем
Одним із ключових напрямів розвитку є впровадження систем управління інвентарем – технологій, які координують продажі, маршрути та навантаження в реальному часі.
Завдяки цим рішенням перевізники можуть:
- гнучко керувати автопарком і маршрутами;
- відстежувати пасажиропотік, заповнюваність рейсів та зміни попиту. Це дає змогу ефективніше управляти розкладом і реагувати на зміни в реальному часі.
- оперативно реагувати на попит – додавати нові напрямки або змінювати ціноутворення без додаткових звернень.
Такі системи стають операційним ядром перевізника, дозволяючи будувати бізнес повністю в цифровому форматі – від планування рейсів до створення мережі агентів через API-з’єднання.
Часто крім базових «офісних» потреб передбачено також оперативну комунікацію під час виконання маршрутів. Наприклад, мобільний застосунок для водіїв – він спрощує та пришвидшує процес реєстрації пасажирів на рейс, оптимізує спілкування між всіма сторонами, які залучені в надання послуг пасажирам.
Локальний підхід – ключ до успіху
У міжнародних бізнесах більшість технологічних рішень народжується як частина глобальних стратегій. Але успішно працюють вони тільки тоді, коли враховують місцеву специфіку: особливості ринку, місцеві пасажиропотоки, культурні відмінності тощо. Тому продукти, розроблені українськими командами, можуть мати більше переваг у порівнянні з міжнародними аналогами.
Найкраще – не пропонувати користувачеві (у цьому випадку перевізникові) власне бачення, а запитати, що саме йому потрібно, в чому його основні болі, зібрати пропозиції та критичні зауваження. Цей діалог – важливий досвід, який допоможе обом сторонам ставати кращими, передусім для спільного користувача – пасажира – та забезпечувати збільшення прибутків для перевізників.
Таким чином Україна сьогодні виступає і як перспективний ринок для автоперевезень, і як лабораторія локальних технологічних рішень. І ми бачимо, що технічні зміни у сфері пасажирських перевезень – це не просто оновлення інтерфейсу сайту чи перехід на продаж квитків через онлайн-платформи. Це комплексні сучасні системи, які підвищують ефективність процесів, а отже допомагають бізнесу зосередитися на головному – зростанні.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.