mind

Україна інноваційна

Що таке український IT-ринок, і які компанії інвестують у розробку власних продуктів

Українська IT-індустрія надійно посіла одне з провідних місць на карті глобального ринку технологій. Вважається, що Україна найбільш сильна в тому, що зазвичай називають IT-аутсорсингом. Тобто, простіше кажучи, у виконанні сегментів складних завдань на замовлення високотехнологічних компаній за відносно невеликі гроші. Але що являє собою цей аутсорсинг, що відрізняє одну від одної компанії, які працюють на одному висококонкурентному ринку, і яке майбутнє чекає на них, коли вигравати ціною буде вже неможливо?

Представляємо спеціальний проект Mind, присвячений вітчизняному IT-ринку. Ми розібрались у тому, скільки кроків відділяє український IT-аутсорсинг від ринку продуктових стартапів, а також поговорили з власниками та топ-менеджерами найбільших IT-компаній України. У проекті публікуємо найцікавіше з наших розмов, а також розповідаємо про продукти, створені сервісними українськими компаніями.

У численних розмовах з лідерами ринку IT-аутсорсингу Mind дійшов висновку, що основна частина найбільших з них не розглядає для себе продуктової моделі та вважає перспективною саме сервісну нішу. Втім, навіть ці компанії починають активно інвестувати в R&D, створюють власні дослідницькі лабораторії. Передусім це робиться для того, щоб створити середовище для народження нових ідей, адже аутсорсингові компанії намагаються створювати більше доданої вартості в наданні своїх сервісів.

Це дозволяє конкурувати на щільному ринку не рейтами, а знаннями та досвідом. До того ж R&D-лабораторії створюються для експериментів із новими технологіями, з якими компанія ще мало знайома, але без яких на мінливому глобальному ринку технологій – нікуди.

Деякі з компаній розглядають аутсорсинг лише як допоміжний елемент бізнесу і трамплін до продуктового формату. Робота над клієнтськими замовленнями стає для своєрідною фінансовою подушкою безпеки напередодні виведення на ринок власних платформ та продуктів.

Mind наводить добірку найбільш цікавих та помітних IT-продуктів і рішень, які були створені компаніями, що спеціалізуються здебільшого на аутсорсингових сервісах.

Interio

Хто? Компанія Sigma Software Що? Мобільний застосунок
Коли? 2016 Яка сфера застосування? Інтер'єрний дизайн

Interio – застосунок для дизайнерів інтер'єру, що дозволяє бачити проект у вигляді голограм у просторі приміщень, розставляти і міняти форму, розмір, колір меблів і предметів інтер'єру за допомогою технології Augmented Reality, впровадженої в Microsoft HoloLens.

Доктор Елекс

Хто? Компанія ELEKS Що? Інформаційна система, застосунок
Коли? 2008 год Яка сфера застосування? Медицина

«Доктор Елекс» – медична інформаційна система, що автоматизує всі ключові напрямки роботи сучасного медзакладу: діагностики, реєстратури, лікаря, лабораторії, управління та звітності. Деревовидні шаблони програми дозволяють швидко і ефективно проводити огляд пацієнтів, аналізувати отримані дані. Ключовий елемент – інформаційний супровід медоглядів, а також інтегрована електронна медкарта пацієнта.

«Медична інформаційна система є власним продуктом компанії «Доктор Елекс», яка входить у групу компаній ELEKS. Система поширюється за ліцензією, є також можливість користуватися системою за моделлю SaaS», – розповідають в компанії. У ELEKS запевняють, що розробка окупилася, і «Доктор Елекс» працює з прибутком. «Основні клієнти наразі в Україні. Але продукт орієнтований і на глобальні ринки – США, Німеччина, Польща», – зазначають у ELEKS. Охоплення системи зараз –- це понад 200 медзакладів, 50 з яких – у Європі, і 5 млн пацієнтів. З усіх користувачів 50% – це приватні клініки середнього або великого розміру.

В Україні «Доктор Елекс» забезпечує можливість реєстрації в системі eHealth, яка стала базою для впровадження реформи в охороні здоров'я. З 1 квітня 2018 року реєстрація в ній стане обов'язковою для всіх медзакладів. Базовий функціонал у частині підключення до eHealth буде безкоштовним, запевняють в ELEKS.

BioLock

Хто? Компанія SoftServe Що? Смарт-система
Коли? 2016 Яка сфера застосування? Автомотив, логістика

Смарт-система BioLock, розроблена науково-дослідною лабораторією компанії SoftServe, аналізує електрокардіографічні (ЕКГ) сигнали для аутентифікації водіїв і моніторингу їх здоров'я. «Смарт-система забезпечує пряму комунікацію між ЕКГ-біосенсорами, вбудованими в автомобільне кермо, і мобільними пристроями, для легкого розпізнавання і моніторингу користувачів через просте торкання», – пояснюють у компанії. Під час розробки була використана нейронна мережа на основі бібліотеки TensorFlow, яку натренували для визначення сигналів ЕКГ конкретного користувача.

У SoftServe запевняють, що верифікація, заснована на аналізі ЕКГ, має ряд переваг порівняно з альтернативними методами аутентифікації, такими як паролі, карти безпеки або розпізнавання відбитків пальців. «Навіть біометричний відбиток пальця не є до кінця надійним для аутентифікації, через те що відбиток – це одноразові дані. Біометрія серця і опору тіла дозволяє отримати цілий потік комплексних даних, які значно важче підробити, ніж відбиток пальця», – кажуть в SoftServe.

На цю розробку в SoftServe пішло декілька місяців, протягом яких над нею працювали вісім осіб. Про окупність продукту в компанії поки не говорять, але запевняють, що зацікавленість у використанні системи у своїй операційній діяльності вже підтвердив один клієнт – Overhaul Group. Це американська компанія, яка створює технології та системи для управління продуктивністю в транспортних компаніях.

Vidible

Хто? Компанія Sigma Software Що? Платформа для обміну відеоконтентом
Коли? 2012 Яка сфера застосування? Медіа, разваги

Vidible – стартап, онлайн-платформа для спільного використання і поширення відеоконтенту. Завантаження, пошук відео, його трансляція і поширення через платформу дозволяють доставити його споживачеві найкоротшим способом. А додаткові функції допомагають монетизувати відео, обробляти дані та збирати статистику.

«Унікальна технологія дозволяє об'єднати постачальників реклами зі світовими медіа-брендами в одному місці. Ще зовсім недавно компанії – виробники відео, на кшталт невеликих американських новинних агентств, і компанії-споживачі не мали єдиного інструменту взаємодії. Vidible вирішує цю проблему. Платформа дозволяє компаніям-виробникам заливати свої відео в систему. А власники сайтів можуть знаходити те, що їх цікавить, групувати, створювати плейер і вставляти на свої сайти», – пояснюють у компанії. При розробці інженери Sigma Software використовували технології BigData і низку інших технологій та популярних зараз практик.

У 2014 році стартап придбав американський медіа-конгломерат AOL (зараз – Oath), вартість угоди експерти оцінили в $50 млн. Сьогодні систему щодня використовують 30 000 компаній, вона обробляє до мільйона запитів на секунду і до 120 ТБ інформації щодня.

Nautilus

Хто? Компанія Global Logic Що? Платформа віртуалізації
Коли? 2016 Яка сфера застосування? Автомобільна

Власна ідея та розробка R&D-центру Global Logic, що велася не під конкретного замовника – платформа віртуалізації, яка дозволяє запускати на одному процесорі декілька операційних систем. Розробка призначена для автомобільної промисловості, в якій критично важливо з точки зору безпеки відокремити основні функції із життєзабезпечення і роботи автомобіля від інформаційно-розважальної сфери.

«Таким чином пасажири можуть бути повністю убезпечені від можливих збоїв у розважальному ПЗ або спроб отримати доступ до управління автомобілем ззовні», – пояснюють в компанії.

Замовниками платформи вже стали компанії з Азії, скоро очікуються клієнти в США. У даному випадку це постачальники, які працюють з найбільшими автомобільними концернами (конкретних назв у Global Logic не розголошують). «Для нас це одна з розробок, яка повністю покрила всі витрати на неї та навіть принесла прибуток», – зазначає віце-президент з інжинірингу Global Logic Андрій Яворський.

A-gnоstics

Хто? Компанія SoftElegance Що? Фреймворк, програмна платформа
Коли? 2017 Яка сфера застосування? Нафтогазова

«A-gnоstics – це SaaS-система, яка використовує машинне навчання і штучний інтелект для аналізу петабайт промислових даних. Її основна мета – у режимі реального часу проводити інтелектуальний моніторинг промислового обладнання та передбачати поломки», – розповідають у компанії.

В основі продукту лежить концепція Industry 4.0 («четвертої промислової революції»), під час розробки використані новітні можливості технологій Big Data, Machine Learning та Internet-of-Things. Наразі продукт знаходиться в стадії розробки, але робочий прототип вже бере участь як конкурсант на міжнародних виставках (один із прикладів – Bind 4.0). Основна орієнтація продукту – на нафтогазову індустрію та її обладнання. Пілотне впровадження було виконано для американської компанії, назву якої в SoftElegance розголошувати не можуть, лише уточнюють, що вона входить до списку Fortune 200 і є одним з лідерів виробництва обладнання для нафтогазової промисловості.

SoftElegance на ринку з 1993 року і спеціалізується на розробці програмного забезпечення на замовлення, використовуючи як традиційні технології (наприклад, .NET), так і технології для обробки великих даних (Big Data), науки аналізу даних (Data Science), а також штучний інтелект (AI, Artificial Intelligence).

Fuel Monitoring Application

Хто? Компанія Sigma Software Що? ПЗ для «розумної» системи автомобіля
Коли? 2016 Яка сфера застосування? Автомобільна, розваги

Рішення допомагає власникам автомобілів контролювати витрату палива, порівнювати ціни і якість палива на різних АЗС і визначати швидкість автомобіля, яка є оптимальною з точки зору витрат палива.

Застосунок було розроблено для роботи під FreeBSD і Android. Для збирання даних з автомобіля використовувалися адаптери OBD-II. Застосунок збирає інформацію і порівнює витрата палива з урахуванням різних умов, таких як температура зовнішнього повітря, кількість пасажирів у машині, швидкість, незалежно від того, рухається автомобіль у місті або на шосе, тощо.

Система також дозволяє аналізувати історію заправок, розраховуючи суму, витрачену на паливо за певний період: декілька днів, тиждень, місяць або рік. Для деяких країн і міжнародних поїздок застосунок відстежує ціни і рекомендує використовувати паливну компанію / тип палива на основі якості палива.

VoiceMyBot

Хто? Компанія SoftServe Що? Голосовий чат-бот, штучний інтелект
Коли? 2016 Яка сфера застосування? FMCG

VoiceMyBot – інноваційний чат-бот з голосовим інтерфейсом. «Одним з популярних продуктів нашого клієнта Atlassian є HipChat – це тисячі вже написаних чат-ботів, яких з часом стає все більше. Керувати ними можна тільки через написання команд у чаті», – пояснюють у SoftServe, компанії-розробнику. Команда компанії запропонувала ідею: інтегрувати корпоративний месенджер HipChat з голосовим помічником Alexa, продукту Amazon Echo.

«Це один з перших кейсів інтеграції голосового помічника в робочі бізнес-процеси», – кажуть в SoftServe. Тепер Echo здатна відповідати на запити, брати участь в обговоренні від імені господаря, передавати короткий зміст робочого чату і вирішувати інші завдання офісного спілкування.

Як показав час, VoiceMyBot може бути ефективним і часто використовується для термінових повідомлень про інциденти. Зокрема, в Atlassian систему якраз тестували на прикладі екстрених ситуацій. Наприклад, системні адміністратори миттєво отримують повідомлення від помічника про те, що якийсь сервіс не працює і з сайтом проблема, і тоді вони можуть оперативно її вирішити.

«Раніше Alexa не могла сама ініціювати розмову доти, поки користувач не звертався до неї. Тепер же, на відміну від інших помічників, Alexa може без команди передавати термінові повідомлення користувачу – для цього потрібно лише налаштувати алгоритми зв'язку з іншими застосунками і сервісами», – розповіли в прес-службі SoftSеrve. Спілкування з помічником відбувається за допомогою алгоритмів, створених через Open API.

Novell Netware/GroupWise Client for Linux

Хто? Компанія N-IX Що? Поштовий клієнт
Коли? 2002 Яка сфера застосування? Технології

N-IX сьогодні є класичною сервісною компанією, проте вона починала діяльність як компанія-стартап. «У 2002 році ми з партнерами побачили можливість у створенні програмного забезпечення для Novell під операційну систему Linux. Йшлося про створення поштового клієнта Novell NetWare і GroupWise – аналога Outlook Exchange для Novell», – розповідають в N-IX. Клієнт забезпечує підключення Novell NetWare® та Novell Open Enterprise Server до робочих станцій Linux, перевівши команди сценарію входу в свої Linux-аналоги.

Поштовий клієнт став популярним і використовувався понад 13 000 підприємств по всьому світу.

Приблизно через півроку після створення стартапу, у січні 2003 року, розробку помітила сама компанія Novell і придбала ліцензію на це ПЗ, а також уклала з N-IX контракт про подальшу співпрацю, розробку та підтримку цього та інших продуктів.

«Сьогодні компанія Novell вже фактично не існує. Але ця історія стала поштовхом до створення N-IX. По суті, у своїй роботі ми переорієнтувалися з продуктової на сервісну модель бізнесу», – пояснюють у компанії.

Досвід роботи над продуктами є і в новітній історії N-IX. Так, одна з команд компанії займається створенням продукту з використанням віртуальної реальності. Це VR-тренер з американського футболу.

Засновник стартапу не мав відношення до компанії, а лише звернувся до неї як до розробника. «Але ми побачили в цьому проекті перспективу і вирішили інвестувати в нього. Тепер ми не тільки розробники, а й партнери», – розповіли Mind в N-IX.

Shopping Assistant

Хто? Компанія Sigma Software Що? Застосунок для шопінгу на базі Sony SmartEyeglass
Коли? 2016 Яка сфера застосування? Ритейл, e-commerce

Додаток сканує штрих-коди продуктів камерою, вбудованою в Sony SmartEyeglass, потім видає користувачеві на екран окулярів інформацію про продукт. Наприклад, тип продукту, країна виробника та ціна. Рішення дозволяє додавати продукти до віртуальної корзини і розраховувати загальну вартість покупки.

«Додаток не просто дозволяє клієнту легко отримати вичерпну інформацію про продукт. Оскільки користувач може додавати або видаляти відскановані продукти у віртуальний візок, він завжди знає загальну суму покупки ще до того, як дійде до каси», – кажуть у компанії Sigma Software.

SalesWorks

Хто? Компанія SoftServe Що? SFA (sales force automation)-solution
Коли? 2005 Яка сфера застосування? FMCG

SoftServe Business Systems створила цілу низку програмних продуктів для торгових компаній. SFA-рішення – це рішення для автоматизації торгових представників, мерчандайзерів, а також ключових процесів дистрибуції товарів у цілому. Наприклад, SalesWorks Enterprise – трирівневе рішення для автоматизації великих торгово-виробничих компаній з розгалуженою системою дистрибуції.

Продукт заточений на всі основні бізнес-процеси, пов'язані з просуванням товару ланцюжком виробництво – мережа регіональних дистриб'юторів – ексклюзивні команди торгових представників. А SalesWorks Professional – дворівнева система, що автоматизує бізнес-процеси між дистриб'юторами і торговими агентами.

Компанія SoftServe Business, яка займається розробкою цих продуктів, веде свою діяльність в основному в Україні та СНД, розповідає співзасновник компанії Тарас Кицмей.

«Сьогодні у нас по цьому продукту близько 60% ринку України, ми другі в РФ, працюємо і в інших країнах СНД», – каже Кицмей. Крім Росії, серед країн СНД рішення використовуються також у Грузії. У компанії розповіли Mind, що в SoftServe Business працює від 250 до 300 осіб, вона успішна і прибуткова. Своїх фінансових показників SoftServe Business не розкриває.

Horizon

Хто? Компанія Luxoft Що? Платформа візуалізації даних
Коли? 2012 Яка сфера застосування? Фінанси, промисловість

У компанії називають Horizon фреймворком для візуалізації даних наступного покоління, який, використовуючи дані з різних джерел, представляє їх через інноваційний користувальницький інтерфейс – зручні екрани, якими можна керувати за допомогою жестів. Завдяки системі можна структурувати дані як в макро-, так і в мікроперспективі для отримання або загального погляду на ситуацію, або деталей щодо конкретного бізнес-кейсу для оцінки ризиків і своєчасного прийняття важливих рішень.

Платформа дозволяє швидко створювати динамічні графічні додатки, які доступні як в браузерах, так і з мобільних. Для всіх пристроїв, включаючи мобільні, застосовується єдина платформа – це знижує вартість розробки і збільшує швидкість і зручність доступу, запевняє розробник.

«Horizon – це перша подібна платформа, яка орієнтована не на аналітиків, а на користувачів, які приймають рішення в бізнесі, цінують простоту і зручність аналізу», – кажуть у Luxoft.

Спочатку компанія орієнтувала розробку на фінансовий сектор, але пізніше успішно інтегрувала її в навігаційно-інформаційну систему «ЕРА-ГЛОНАСС». «Сьогодні з огляду на свою універсальність, простоту використання і наочності платформа має широку аудиторію користувачів – від банків і аудиторських фірм до системних інтеграторів», – розповідають у Luxoft.

Telecom Interconnect Business Suite (TIBS)

Хто? Компанія Telesens Що? Набір застосунків, BSS/OSS/VAS – рішення
Коли? 1998 – початок розробки Яка сфера застосування? Телеком

Наразі в компанії Telesens дві лінійки власних продуктів для підтримки діяльності операторів зв'язку. Перша з них, Interconnect Business Suite (TIBS), дозволяє телекомам ефективно управляти відносинами з контрагентами і партнерами по бізнесу. Інша – набір OSS/BSS/VAS-рішень – підтримує комерційну і операційну діяльність оператора і розширює можливості його мережі. «Продукти Telesens успішно експлуатуються в найбільших телекомах України, Білорусі, Німеччини, Казахстану, Узбекистану та інших країн Європи і Азії», – кажуть у прес-службі компанії.

Компанія Telesens від самого початку свого існування паралельно розвивала два напрямки діяльності – аутсорсинговий і продуктовий. Заснована в 1998 році, Telesens є одним з найбільших у СНД розробником комплексних програм і рішень для галузі телекомунікацій. У 2009 році її викупила британська Grocor Management, сьогодні штаб-квартира компанії знаходиться в Лондоні, а центр розробки – у Харкові.

Компанія експериментує в галузях і поза телекому. Так, у 2016 році Telesens розробила власну комунікаційну платформу з наскрізним шифруванням і безкоштовний застосунок на її базі – True Secure Messenger.

«Застосунок забезпечує спілкування зареєстрованих користувачів у індивідуальних і групових чатах, а також обмін файлами. Особливістю месенджеру, що вирізняє його з-поміж інших, є підвищений рівень безпеки порівняно з популярними комунікаторами, а також унікальний механізм захисту від так званих атак зсередини (man-in-the-middleattacks)», – розповіли в компанії.

Серед нових продуктових розробок також  рішення для управління діяльністю сервісних компаній і мобільних бригад, свого роду гібрид CRM (Customer Relationship Management) і FSM (Field Services Management) систем. Зараз цей продукт впроваджується у великій мережі клінінгових компаній у Північній Америці (США та Канада).

Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло