Путівник з перетворень: в якому стані реформа управління держвласністю та приватизація
Спецпроект
Приватизація
Проект реалізує Mind спільно з громадським об’єднанням «Інтерньюз-Україна», за підтримки Посольства Фінляндії в Україні
Партнерський матеріал

Путівник з перетворень: в якому стані реформа управління держвласністю та приватизація

Аналіз поточного статусу реформи. Оновлюється

Цей матеріал також доступний російською
Путівник з перетворень: в якому стані реформа управління держвласністю та приватизація
Фото Shutterstock

Mind спільно з громадським об’єднанням «Інтерньюз-Україна» та за підтримки Посольства Фінляндії в Україні представляє спецпроект «Путівник з реформ». Ми будемо відстежувати поточний стан реформи, аналізувати ключові дії та їхню корисність, а також збирати думки експертів та бізнесу.

Система управління державною власністю вже тривалий час вимагала фундаментального реформування. Етап реформи, розпочатий у 2015 році, – не перша спроба провести приватизацію держпідприємств, яка була призупинена більш ніж на 10 років, та зробити управління держпідприємствами ефективним та прозорим. Наразі процес оцінки підприємств і приватизації вже розпочато, а про її хід регулярно повідомляє Фонд державного майна України.

Найбільша частина держпідприємств зосереджена у енергетичному секторі. Найбільші ж підприємства, що знаходяться в державній власності, а отже стануть важливими об’єктами реформування: НАК «Нафтогаз України», ПАТ «Центренерго», «Енергоатом», «Укрзалізниця», «Укрпошта», міжнародний аеропорт Бориспіль, інфраструктура «Укравтодору», державні вугільні шахти, ПАТ «Державна продовольчо-зернова корпорація України», «Укрспирт», «Антонов», ПАТ «Турбоатом», ПАТ «Сумихімпром» та ПАТ «Одеський припортовий завод». У 2014 році обсяг субсидій для цих підприємств становив близько 2% ВВП, обсяг непрямих субсидій – близько 6% ВВП. При цьому найбільше коштів з зазначених субсидій отримала збиткова «Нафтогаз України».

Реформу було розпочато у травні 2015-го, після схвалення Кабінетом міністрів України Стратегії підвищення ефективності діяльності суб’єктів господарювання державного сектора економіки. Основні положення схваленої стратегії наступні:

➤ підвищення рівня прозорості діяльності суб’єктів господарювання (розкриття інформації суб’єктами господарювання, проведення аудиту фінансової звітності суб’єктів незалежними аудиторами);
➤ посилення бюджетного нагляду;
➤ розмежування функцій Кабінету міністрів України та міністерств як суб’єкта управління об’єктами державної власності і регулятора;
➤ удосконалення корпоративного управління суб’єктами господарювання;
➤ узгодження інтересів керівництва та власників суб’єктів господарювання;
➤ запровадження наглядових рад та незалежних директорів;
➤ підготовка детальних планів реструктуризації суб’єктів господарювання, з якими пов’язані найбільші фіскальні ризики.

Даною стратегією також визначено, що залишатися у державній власності підприємства можуть лише за вагомих підстав: з метою збереження критично важливих об’єктів інфраструктури, захисту національної безпеки тощо.

Державні установи, відповідальні за проведення реформи: Міністерство економічного розвитку і торгівлі, Фонд державного майна.

Путівник з перетворень: в якому стані реформа управління держвласністю та приватизація

Імплементація

Вже зроблено:

➤ Створено Спостережну раду реформ державних підприємств у червні 2015 року.
➤ Розроблено концепцію Національної холдингової компанії.
➤ Призначено нових керівників на стратегічні державні підприємства.
➤ 25 компаній з 46 найбільших державних успішно пройшли аудит фінансової звітності за 2015 рік.
➤ У 2015 році продали 102 об’єкти на суму 145 млн грн. У 2014-му – 100 об’єктів на суму 443 млн грн, а в 2013 році – 203 вартістю 1 млрд 476 тис. грн.
➤ Заборонено купувати державні компанії підприємствам, зареєстрованим у державі-агресорі.
➤ Вдосконалено умови для приватизації задля залучення більшої кількості покупців, в тому числі іноземних інвесторів. Тепер продаж 5–10% акцій на фондовій біржі до аукціону не є обов’язковим (2016 рік).
➤ Дозволено створювати наглядові ради в унітарних ДП і об’єктах комунальної власності до проведення корпоратизації (закон прийнято у червні 2016 року).
➤ Створено інститут незалежних директорів, які повинні складати більшість членів у складі наглядових рад усіх ДП.
➤ Кабмін скасував узгодження наглядових рад держкомпаній, у тому числі з Мінфіном і Мінекономрозвитку, тобто ДП дали більше повноважень (квітень 2017 року).
➤ Запроваджено прозорий процес призначення керівників державних підприємств через конкурсний відбір із залученням незалежних експертів та встановлення ринкового рівня компенсації.
➤ Кабмін спростив процедуру передачі майна до ФДМУ: відтепер відсутність окремих документів не може бути причиною для призупинення приватизації (січень 2017 року).
➤ Розпочато реалізацію державного майна через систему електронних аукціонів «ProZorro.Продажі» (з 3 квітня).

Треба зробити:

➤ Приватизувати великі ДП: «Центренерго», «Турбоатом» та регіональні енергорозподільчі компанії, обленерго. Для приватизації ДП «Укрспирт» необхідно схвалити зміни до законодавства, щоб конкурсний продаж був завершений до кінця вересня 2017 року.
➤ Розширити коло підприємств на приватизацію.
➤ 145 найбільших державних підприємства зобов’язані щороку проходити незалежний аудит фінансової звітності.
➤ Завершити призначення незалежних наглядових рад у 15 найбільших ДП.
➤ Централізувати ліквідацію недіючих ДП під керівництвом ФДМУ.
➤ Усі держкомпанії, крім казенних, мають стати корпораціями.
➤ Приватизувати земельний фонд.

Закони, ухвалені в рамках реформи:

➤ Розпорядження Кабміну Про схвалення Стратегії підвищення ефективності діяльності суб’єктів господарювання державного сектора економіки.
➤ Постанова Кабміну «Про деякі питання проведення аудиту суб’єктів господарювання державного сектора економіки».
➤ Постанова Кабінету міністрів щодо проведення конкурсного відбору керівників суб’єктів господарювання державного сектора економіки.
➤ Закон «Про внесення змін до деяких законів України (щодо уточнення деяких положень)».
➤ Закон про зміни до Закону України «Про приватизацію державного майна».
➤ Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав інвесторів».
➤ Закон про внесення змін до Закону України «Про перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації».
➤ Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління об’єктами державної власності» (Про корпоративне управління).
➤ Постанова Кабміну №588 (від 31 серпня 2016 року) про зміни до постанови «Про проведення прозорої та конкурентної приватизації у 2015–2016 роках».
➤ Меморандум з МВФ, в якому одним із зобов’язань України є реформування управління державною власністю та процесу приватизації (березень 2017 року).
➤ Постанова КМУ «Деякі питання управління державними унітарними підприємствами та господарськими товариствами, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі» (10 березня 2017 року).
➤ Середньостроковий план пріоритетних дій уряду до 2020 року (квітень 2017 року).

Закони, які треба ухвалити:

➤ Законопроект «Про приватизацію державного майна» (ухвалено урядом 4 липня 2017 року).

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті